Detta är inte första gången jag slutar snusa. Har snusat från och till sen jag var 15 år och nu är jag 23.
Slutat ja, helhjärtat kanske 5-6 gånger?
Jag kommer ju alltid fram till att jag vill sluta.
Nu på slutet snusade jag nästan 1 dosa per dag. Stoppade in en prilla så fort jag vaknat.
Blev illamående men snusade ändå. Blev seg av det. Kändes som att det tog mer stryk på mig, kondisen och plånboken än vad det gav mig.
Det kommer man ju alltid fram till.
Så slutar man, och då efter nu snart 2 veckor utan nikotin, så börjar man ifrågasätta sitt val.
Så igår skrev jag ner alla anledningar jag kunde komma på med varför jag snusade. Och när man får det svart på vitt sådär så inser man ju att det bara är ett beroende. Något man “måste” ha för att fungera normalt.
Har läst på så otroligt mycket och upplevt så mycket abstinens under dessa år så det finns ingen känsla under slutsnusande som jag inte känt. Ångest, obehag, svettningar, deprimerande negativa hopplösa tankar, spänningar i nacken, huvudvärk, yrsel, illamående. Och mycket mer. Och det är så sjukt. Att man frivilligt stoppar i sig ett sånt gift som skapar sånna här abstinensbesvär för att fungera normalt.
Det gäller att fatta att man visst kan sluta, förstå grunden till varför man snusade och varför man vill sluta och stålsätta sig totalt. Träna upp mentaliteten. Utmana sig själv maximalt. Träna hårt och få dopamin kickar på det sättet.
Det är så lätt att låta negativa tankar ta över helt. Man måste anstränga sig och tänka på alla möjligheter och se något positivt i allt man känner. Typ istället för att tänka “åh vilket obehag jag har i kroppen och krypande och spänningar och svettningar och allt känns så trist” så får jag tänka “fan vilket jävla psyke jag har som utstår det här och vilken tripp man är på när man slutar”.
Det SKA fanimej gå. Jag SKA bli fri. Jag ska inte vika mig eller ge utrymme för alla negativa tankar. Ju mer utrymme de får desto mer plats tar de.
Jag tänker inte förlita mig på att nikotin ska få mig att må bättre eller få mig att klara av allt jag ger mig på.
LinaMie tack för att du peppar!! Och grattis till 84 dagar.
Jo mitt humör går ju upp och ner konstant, ena stunden känner jag mig stark andra svag och låter negativa tankar ta över.
Måste verkligen kämpa för att hålla humöret uppe och tänka att jag ska klara det
Det är en väldigt jobbig tid, men det blir bättre, det intalade jag mig hela tiden under framför allt första månaden. Du kommer säkert att få en rejäl dipp mellan 20-30 dagar (som de flesta andra). Om du klarar den så har du kommit en bra bit på vägen.
Haft den värsta dagen hittills mentalt, pga 16 h jobb, 3 h sömn och dåligt med kost.
Men jag klarade mig! Köpte dock onico men iaf inte petat i mig någon form av nikotin. Det var OK idag, imorrn har jag fått sova och då blir det ingen mer onico. Vill inte vänja mig vid det.
Ja jag haft upplevt den dippen mellan 20-30 dar förr… Den är hemsk men tränar man går det ju. Men mitt stora mål är att nå över 30 dagar. För även om jag haft långa uppehåll med snus, har jag aldrig varit helt nikotinfri mer än 30 dagar. Sen jag var 18 år.
Så det är min stora utmaning.
Jag har reflekterat ytterligare idag och sett bilder på mig själv på mobilen/facebook osv. Har ju fan snus inne på majoriteten av bilderna, och inte fan blir man snyggare av det men det som slog mig mest var att ALLT SITTER I HUVET PÅ MIG. Jag blir inte gladare, roligare, mer koncentrerad av snus. Hur mycket man än romantiserar skiten och tänker på hur gött det skulle vara att ta en snus när man dricker en öl osv så ÄR DET ENBART ett jäkla beroende. Ett beroende som man KAN bli av med bara man biter ihop och håller ut.
Klart som fan att det är tufft nu. Det vore skumt om det inte vore tufft. Men det går ju. Bara man tar en dag i taget och firar varje dag man klarar utan nikotin.
Så det är planen. Jag ska vara jäkligt stålsatt och INTE ge vika för de där jäkla hjärnspökena. Jag ska fan hålla ut. Punkt slut.
Äntligen haft en bra dag!! Sovit skitdåligt 2 nätter irad och jobbat över 26 h på 2 dar men ändå en bra dag. Tror mycket sitter i huvet, jag har ansträngt mig mycket för att tänka positivt.
Imorrn ska jag ut på morgonlöpning innan jobbet om jag får sova bättre inatt
Allt sitter verkligen i huvudet. I alla fall efter den första veckan då nikotinet gått ur kroppen. Det är så himla smart av dig att sluta medan du fortfarande är så ung. Det är svårt, kanske svårare när man är ung eftersom de negativa konsekvenserna inte är så tydliga ännu. Om du upplever dem nu - tänk dig 20 år till med en snus i käften konstant.
Du är superduktig och du kan klara det. “Allt sitter i huvudet!”
Jobbat varje dag minst 12 h pass så inte haft tid att vara sugen.
Fick semester fr.o.m. idag. Två veckor. Köpte en öl på tåget hem. Blev typ full på den?
Inte särskilt snussugen. Trots alkoholintag.
Det sägs ju att man brutit en vana efter 21 dagar? Vet att det kommer bli tufft nu när jag kommer hem och har mer tid att tänka. Får se till att träna varje dag.
Blev skitledsen när jag ställde mig på vågen imorse. Men har man ett sånt jobb som jag har när man är bortrest och aldrig äter hemmagjord mat, äter oregelbundet, sover lite och mycket stillasittande blir det så. Tycker ändå jag balt hälsosamma alternativ när vi ätit och sprungit på morgon/kväll beroende på när jag haft tid.
Men det är väl vanligt att gå upp lite i vikt när man slutar snusa antar jag.
Inget att deppa över! Nu är jag ledig i två veckor och får äta massa hemmagjord mat och sova länge och träna hur mycket som helst!
Ska skippa godis/sött helt denna veckan…
Men ändå drack 2 öl igår för att fira in semestern och blev typ full? På två öl? Vadå ökad känsla för alkoholpåverkan? Galet. Men snusade inte!
Hej , jag jobbar själv nätter 12 h pass , kan ge lite tips om du vill hålla nere vikten , 1 undvik att äta många mackor , 2 drick inte läsk, juice håll dig till vatten, 3 om du kan laga många matlådor som du kan ha i frysen ( storkok ). 4 sitt inte still för länge stå upp ibland lycka till !!
Och jävligt bra jobbat! snart fixat 3 veckor ju
tror du var lite sliten när du drack ölen kanske därför du vart lite på lyret ?^^
Dricker ej läsk/energidrycker eller juice, kan ej ha matlådor eftersom vi bor på och byter hotell varje dag, jobbar för tillfället som ombud och kör lastbil så kan endast resa mig när jag ska leverera paket eller springa morgon/kväll.
Tack för tipsen ändå, jag är bara negativ nu. Haft en skit tuff dag psykiskt… Stack ut och sprang nyss. Känner mig tung som en valross. Ska springa imorrn igen. Ska kämpa!!!
Tack nufordetvaranog för pepp och grattis till 70 dagar!
ok . ja då är det inte så lätt . kommer bli bättre sen du får hålla ut , kände mig själv som en riktig känslomänniska dom första veckorna ,det kommer i vågor .Men känns mer normalt nu ,
kämpa på här inne har alla gått igenom samma skit ,så det är bara att skriva av sig
Kämpa på, du är inne i en väldigt tuff period just nu. Man tycker att man bör vara “fri”, men ändå är det nästan ett värre sug än dag 3. Antagligen har man har sänkt garden lite, man är inte beredd på att det skall vara så jobbigt när man varit utan nikotin i nästan 3 veckor. Det tar längre tid än man tror, tyvärr Försök att sätta ett “huvudmål” många dagar fram, med många delmål innan. Fira varje vecka, varje jämn dag osv. Bra jobbat hittills, kämpa på, jag tror på dig!
Vad fina ni är som stöttar! Tack det betyder mycket.
Jag var ute och sprang/promenerade 10 km imorse, skönt att bara gå gå och gå och springa när man kände frustration. Jag märker att om jag rör på mig så fort jag börjar tänka negativt så bryts tankarna. Så även om kroppen gör ont av träningsvärk så är en promenad bättre än inget och bara att lägga sig ner och göra 100 situps bryter tankarna.
Känner mig stolt över min beslutsamhet iallafall och 3 veckor är inte dåligt.
Tack till er som ger mig ork att fortsätta kämpa, ni är så jäkla grymma!