En gång för alla!

Nu har det gått 8 dagar sedan jag tog den sista snusen. 8 långa dagar ska tillägas.
Efter de första dagarnas panikartade abstinens från helvetet har dom fysiska besvären börjat plana ut sakta men säkert.
Humöret har börjat stabilisera sig, även om det till största delen är olika nyanser av grått som byter av varandra.

Efter en dosa om dagen i nästan 17 år har jag försökt sluta ett antal gånger tidigare men aldrig klarat av mer än ett par månader som längst.

Börjar kännas som att varje gång man slutar drar man sig mer och mer för att försöka sluta en gång till. Det blir åtminstone inte lättare för varje gång.

Har läst en hel del här på forumet och känner igen mig i mycket av det som sagts både om snusande och icke-snusande
Känner mig mer förberedd än någonsin och har heller aldrig varit så här fast besluten om att lägga av för gott. Kanske alla planeter i solsystemet står i linje med varandra… ?

Hur som helst så ska jag försöka skriva av mig lite här när jag känner att jag behöver. Har varit till stor hjälp att gå in och läsa andras dagböcker och inlägg under första tiden här nu när man har varit rätt sargad både fysiskt och psykiskt.

Sover grymt mycket bättre nu än vad jag har gjort på mycket länge. Tidigare har jag legat och vridit mig och ibland inte kunnat somna alls innan det är dags att gå upp. Nu känner jag mig trött på kvällarna och när jag går och lägger mig tar det inte lång stund innan jag somnat!

Mer energi på morgonen är också en tydlig skillnad. Minns inte sist när jag kunde gå upp ur sängen pigg utan att släpa mig upp, ena benet efter det andra.

Märker som sagt av många positiva effekter vid det här laget och dom fysiska abstinensbesvären känns hanterbara just nu. Det som är jobbigt i nuläget är att det är svårt att koncentrera sig någon längre tid och att tankarna hela tiden går tillbaka till att “Det blir lättare om jag går och köper en dosa” eller “Om det ska vara så här resten av livet är det inte värt att sluta”.

Får slå bort dom där tankarna tillsvidare och försöka koncentrera mig på annat

Har varit en relativt lugn dag idag. Har hållit mig sysselsatt, men även dom stillasittande stunderna har gått rätt bra. Hajade till efter middagen ikväll då jag mätt och belåten konstaterade för mig själv att “Nu saknas bara en fet snus på det här så…”.
Sekunderna efteråt kändes livet väldigt tomt och meningslöst, men reste mig upp och satte igång med annat och det var glömt efter någon minut.

Har bestämt mig för att ta det lite lugnt med kaffedrickandet ett tag framöver. Inget uppehåll eller så, men är lätt att det skenar iväg och plötsligt sitter man där med 20:e koppen i handen; koffeinstinn och med hjärtklappning.

Samma sak gäller tuggummin. Har bestämt mig för att försöka bryta ritualen/vanan jag fått från snuset helt och hållet.
Det är lätt när man håller på och slutar att man ersätter den gamla vanan med en annan. Må det vara kaffe, tuggummin, nikotinfritt snus, ingefära, papper… Det borde ju rimligtvis bara leda till att det psykiska beroendet kvarstår och att abstinensbesvären blir värre. Kanske ? Känns så i alla fall

Den här gången har jag inte köpt ett enda tuggummi eller petat upp nånting under läppen alls. Konstigt nog har det inte känts så här lätt tidigare heller. “Lätt” är ju förstås relativt i det här fallet.

Aja hur som haver. Snart 10 dagar avklarade utan nikotin och fortsätter sen mot delmålet 2 veckor

Heja “VeniVidiVici”!
Tack för Du delar med dig.

Var stolt över Dig själv.
Glöm inte det.& Le ofta & stort :slight_smile:

Allt Gott/
Vante Ante

10 dagar idag!

Jag blir fortfarande chockad över hur pigg jag är på morgonen. Har vaknat innan klockan ringer varje dag sista veckan och klivit upp ur sängen pigg och alert. Ser till att få i mig ordentligt med vatten varje morgon och väntar en stund med kaffet för att inte morgonkaffet ska bli som morgonsnusen, dvs det enda som existerar tills man fått sin fix!

Går rätt bra det här tycker jag. Humöret har varit rätt stabilt även om det har varit lite upp och ner periodvis.
Det jag är lite orolig för nu är dippen man tydligen ska uppleva när belöningssystemet ställer om sig till det nya tillståndet utan tillfört nikotin. Men men, ingen idé att oroa sig över saker som inte har dykt upp på horisonten ännu.

Tack för stödet Vante Ante !

Idag blev en riktigt risig dag. Humöret var riktigt lågt och jag fick anstränga mig rejält för att inte få vredesutbrott på första bästa människa i min närhet. Konstigt hur det kan komma en sån dag så pass “sent” efter sista dagen. Eller så är det helt enkelt så att man hade såna här dagar som snusare också, med enda skillnaden att man tog en snus så fort man kände att humöret började svika?

Hur som helst. Märkte att genom att tänka på att humörsvängningarna är ett tecken på att kroppen håller på och läker samt att fokusera på andningen när jag kände att jag började bli förbannad så släppte det rätt snart.

11 dagar!

Trist dag med dåligt humör och kort stubin. Inte tänkt så mycket på snus utan snarare bara konstaterat att kroppen och humöret känns ur balans. Kanske borde vara mer noggrann med att hålla blodsockret uppe. Ska försöka trycka i mig lite frukt under hela dagen imorgon och se om det hjälper

Kan inte påstå att jag saknar snuset eller får speciellt mycket nostalgiska känslor när jag ser en dosa eller folk i min närhet som snusar. Snarare en känsla i maggropen som dyker upp titt som tätt och påminner mig om att jag brukade stoppa in en snus efter maten, till kaffet etc.

Kör vidare mot 2 veckor och väntar spänt på att dom här humörsvängningarna ska försvinna

13 dagar!

Lugn dag utan större motgångar.
Har märkt att det underlättar väldigt mycket att hålla blodsockret i schack. Ofta när jag har blivit riktigt irriterad
och trott att det är abstinensbesvär som spökar har det hjälpt att ta en frukt, äta middag etc.

2 veckor imorgon, efter det är nästa “mål” 3 veckor!

14 dagar!

2 veckor idag. Det har känts rätt lugnt. Dagarna går fortare och jag känner inte längre hela tiden att jag “håller på att sluta snusa”. Det går framåt med andra ord.

Just nu känns risken att jag börjar snusa igen rätt obefintlig då upplägget och motivationen har varit helt annorlunda den här gången. Befinner mig verkligen inte i någon snusfri miljö på dagarna, men tanken har inte slagit mig att be någon om en snus eller ens en cigarett.

Mot 3 veckor nu då!

Skönt höra Du står så stark VeniVidiVici.

Nu kör vi vidare på resan emot friheten.

Vante Ante

17 dagar!

Har känt mig tröttare de senaste dagarna. Märker inte längre av första veckans energiboost. Detta är väl å andra sidan det nya normaltillståndet så det är väl inte så konstigt att man inte tänker så mycket på det längre.
En rolig anmärkning är dock att en arbetskamrat beklagade sig över samma sak, dvs han hade känt sig trött och hängig senaste dagarna. Detta sade han samtidigt som han petade upp en dubbel snus och fortsatte sedan utläggningen.
Kan ju vara bra att ha i åtanke att alla världens problem beror ju faktiskt inte på att man har slutat snusa hehe

Snart 3 veckor

21 dagar!

3 veckor idag.

Det går bättre och bättre och jag tänker mindre på snus hela tiden. Nu dyker suget upp en eller ett par gånger om dagen i korta stötar för att sedan försvinna.

Positivt för någon som läser det här är att det går fort. Väldigt fort. Man bestämmer sig för att sluta, genomlider de första dagarna/veckan och sen är man i mål. Nu är det inte svårt längre, nu är det bara se till att inte börja igen

Sätter nästa ribba vid 4 veckor/en månad

Bra jobbat Veni. Har slutat jag med sedan 7v och jag känner igen mig mkt i det du skriver. Har dock gått upp
ca 11kg vilket bokstavligen är tungt. Det har vart jobbig så in i helvete t.o.f men börjar ge med sig. Frun är kvar, har fort ett jobb att gå till… Tänker nu börja med en stentuff detox, träningsperiod för jag måste bli av med sockersuget…
Man har ju försökt tidigare att sluta och har t.om lyckats hålla uppe nåt år under en ca 27 årig ettan lös karriär.
För min del är motivatorn att sluta promt hälsoskälen. Mår så oerhört mkt bättre både fysiskt och psykiskt trots att man äter
som en vattenbuffel. Så vi alla stödjer dig Veni. Kör håårt! :slight_smile: