Motivera mig att inte falla tillbaka!

Tja! Jag snusade i flera år och men slutade för två år sedan för att sedan falla tillbaka för ett tag sedan. Det var 2 månader sedan och igår bestämde jag mig för att sluta helt en gång till. Den fysiska abstinensen är jobbig men hanterbar men jag har problem med hjärnspöken och intalar mig själv att det inte är så farligt att börja igen och att jag borde gå ner och köpa snus. Behöver tips och erfarenheter!

Läskigt med det där att börja igen. Hur gick det till? Tog du bara en snus, sen var du tillbaka? Jag är på dag 45 utan nikotin och tänker ibland att jag kan ta en prilla på julafton – men det kanske är omöjligt?

Ska ge dig lite motivation också, här kommer den:

Det är inte bra med nikotin. För egen del märker jag att min ångest i princip helt har försvunnit, jag sover bättre, och både konditions- och styrketräningen har blivit rejält mycket bättre.

Det säger sig självt att det inte är bra att förse kroppen med stora mängder nikotin varje dag – det stryper blodtillförseln och höjer pulsen. Visst, du får kanske inte cancer som av rökning och du sabbar inte ekonomin och förlorar jobbet som en pundare – men du blir en grinig och olycklig gubbe som till slut riskerar att få en stroke.

Vem vill du vara?

En svag snusare med dålig hållning, ständigt grinig och med konstant höga stressnivåer.

Eller en stolt man med rak rygg, glad, lycklig och i kontroll över sina känslor.

Du väljer.

1 gillning

Tack för motivationen, ska försöka ge samma i gengäld. Det började med att man bara tar en på fest typ, är utan i 2 veckor, tar en till och sedan blir dessa festprillor fler och fler tills man till slut köper en dosa och då är cirkusen igång igen. Jag saknade känslan av nikotin, ”kicken” och började inte över en natt utan gradvis mer och mer. Det låter som du drabbas av klassiska hjärnspökena, hjärnan vill verkligen inte släppa taget om nikotinet och vill därför belöna dig själv med en snus men jag tror inte det funkar. Vi måste byta identitet helt, från snusare till icke-snusare och det finns ingen icke-snusare som tar en snus på julafton. Jag kan inte rekommendera det, jag unnade mig min första på ett bra tag på midsommar och föll tillbaka så måste ändå varna!

1 gillning

Det värsta är att man vet att man kommer få en så sjuuukt skön kick nu när man har varit utan så länge… Men som du säger hjärnspöken, snusmonstret…

Verkligen, man försöker alltid argumentera med sig själv om varför man borde börja igen men det är bara att stänga ute sån där skit. Är inne på dag 4 nu och tänker typ varje dag på att börja igen. Om jag inte minns fel avtar dom tankarna efter ett tag, man kan ju hoppas

Du är igenom det värsta. Kämpa på i några dagar till så kommer suget avta.

Hur går det för dig @Ormen ?