Slutet på min snusrelation! Snuskalkon-2021

Hej alla Slutsnusare!

Som rubriken säger är detta förhoppningsvis slutet på min relation med snuset och nikotinet.
Jag och snuset har haft en lång och ofta trevlig relation som jag nu bestämt mig för att avsluta. Vi går way back till när man gick i skolan och skulle testa för att det var “coolt”… Vi har alltså en cirka 15 år relation som jag nu bestämt mig för att säga upp.

Anledningarna är flera till avslutet:

• Hälsan:
    Alla vet att snus & nikotin är dåligt…

• Familjen:
    Har en unge och en till på gång, vill vara en god förebild och inte leda in dom på samma spår so jag själv gått i.
    Har dessutom sagt att jag slutat och sen smusslat med snus till och från utan att våga erkänna att jag börjat igen. Har alltså börjat och slutat till och från massor av gånger.
    Sagt till mig själv flera gånger att “denna är den sista jag tar”… Vaknat nästa morgon och köpt en ny dosa, haft dåligt samvete och upprepat frasen när dosan börjat sina. Är nu så trött på mig själv och min enormt dåliga karaktär.

• Ekonomin:
    Snus kostar pengar… Snusade inga mängder som jag läst många av er här inne gjorde men hur som så gick det åt cirka en dosa per 1.5 dag. Ibland mer och ibland mindre.

• Jobb:
    Har tidigare haft ett jobb där ALLA snusar/röker. Det är inte lätt att vara den enda som inte gör det och ofta har jag själv intalat mig att det är lite av anledningen till varför detta har fortgått såpass länge som det har gjort. NU är dock situationen annorlunda och jag har ett jobb där jag inte umgås non-stop med nikotinister och där inte snus diskuteras på samma sätt som innan, vilket ger mig hopp om att denna gången ska iallafall ingen annan göra det svårare för mig att sluta!

Det är väl dom anledningarna…
Min sista snus tog jag 28 September 2021.

Är alltså inne på in 6e dag som fri.
Läget just nu:
Har gått bra än sålänge! Känner mig sugen på snus så fort jag kommer till en tidpunkt på dygnet då jag brukar lägga in… Men känner samtidigt att läget är under kontroll! Jag ska bara hålla ut!! “Snusmonstret” som han kallas här knackar på allt som oftast men just nu håller jag honom utanför :wink: Den jäveln kan stå och banka på dörren och erbjuda hur mycket snus han vill men jag ska då inte ha något!!
Bedövar mitt sug med att så fort jag tänker på snus ta till vanliga tuggummi eller slänga in en halstablett typ Fishermans Friend.
“Fiskekompisen” känns som min räddning just nu för att ha något att ersätta med. (Ja detta “beroende” måste också bort någon gång men just nu är jag fine med att ersätta något dåligt med något mindre dåligt)
Känner att det inte är suget efter själva snuset/nikotinet som “Snusmonstret” lockar med mest utan det är mest vanan att lägga in snus som lockar.
Värst är det på morgonen när jag sätter mig i bilen och vanligtvis lastar in en dubbel portion samt drar i mig en halvliter kaffe… Just nu känns det som att om jag överlever den stunden på dagen kommer jag klara resten med!

Denna dagbok skriver jag mest för att motivera mig själv men hoppas såklart kunna hjälpa/få hjälp och stöd av er andra här!
Min tanke är att försöka fortsätta uppdatera om hur allt går och hur jag mår regelbundet.

Lycka till alla snusfighters där ute!

Kämpa på! Vad roligt att en till kommer och livar upp forumet! Har varit lite stiltje här… kommer skriva längre sen men för nu - stort lycka till och fortsätt räkna dagar! Själv är jag uppe i 22 dagar… :slight_smile:

Tack för peppen :slight_smile: Härligt jobbat med 22 dagar, DU är ju snart uppe i en månad! Hur har det gått?

Grymt jobbat!

Nu klarar vi det den här gången så vi slipper ljuga för oss själva och vår omgivning med smusslandet av snus.

Hej Snuskalkon!

Detta skriver jag för att varna dig, göra dig uppmärksam och ännu mer beslutsam - att helt enkelt INTE göra som mig. Jag var i exakt din situation för ca 8 år sen. Ett barn fanns där, ett till på väg. Det finns (tyvärr) väldokumenterat i min egen dagbok från sidan 5. Jag hade precis som dig snusat i ca 15-16 år. Jag slutade alltså men började igen efter 250 dagars uppehåll.

Nu är jag tillbaka här ca 8 år senare (eller 3000 snusdosor senare om det motiverar mer). Det blev nu ca 24 års snusande istället för 16 år. Såååå onödigt.

@Ziid Tråkigt att höra men bra du är på gång igen! Jag har själv tidigare hållt uppe i långa perioder men alltid trillat tillbaka i träsket igen… Vi får stötta varandra. Jag tänker inte ge upp.

(nu kommer värsta klyshan) DENNA GÅNGEN SKA JAG SLUTA!!!

Jag har sagt det förr men denna gången känns det som jag faktiskt kommer lyckas. Ett stort steg för mig är ju även att jag skriver här på slutasnusa.se. Ska in och läsa din dagbok så jag kanske kan lära mig något av dina “misstag”.

@slutsnusarn
Tack för stödet! Håller med dig. Nu är det slut! Inget mer ljugande för mig själv eller min omgivning.

Samma här… det finns för många hälsoeffekter som jag inte kan blunda för längre. Bara att fortsätta samla dag för dag!

2021-10-06 Dag 9 utan snus.
Dagarna rullar på även utan snus har jag upptäckt :wink: Livet är inte lättare men det känns faktiskt inte så mycket tuffare heller. Som jag tidigare skrivit här är det mest vanan av att lägga in snus som hela tiden gör sig påmind och tänder snussuget…

Idag är jag hemma med dottern som är förkyld. Dagar som denna brukar det vara ett ständigt bytande av snus…

1. In med snus. (Dölj det för dottern så hon inte undrar vad pappa gör och jag måste förklara och få dålig samvete)
  2. Ut med snus 30 min senare, In med ny (Dölj dig igen)
  3. Ut med snus 30 min senare, In med ny (Dölj dig igen)
  4. Ut med snus 30 min senare, In med ny (Dölj dig igen)

…Och så fortsätter det. Däremot idag:

• Inget smusslande
  • Bra humör, samvetet på topp!

Har fortsatt slänga in mina Fishermans friend när suget för snus är för stort och känner att det fungerar toppen för att avleda hjärnan från att tänka på snuset.

Haha! Jag skrattar gott åt din “dagsbeskrivning” men inte för att det är speciellt kul egentligen utan för att vårt beteende (mitt var nämligen exakt lika det du beskirver och jag vabbar dessutom just idag :)) är så jävla rubbat så det liknar ingenting. Att alltid behöva ha tobak under överläppen för att liksom fungera… Jag brukar ibland tänka på hur det är i övriga världen. Visst, våra grannländer har förvisso snus och tuggtobak finns på diverse ställen men om man ska göra det lätt för sig och förenkla så kan man nästan säga att det bara är svenskar som håller på med denna besynnerlighet.

Nä, jag vill inte vara med längre. Jag är en stolt föredetta snusare!

@Ziiid Visst är det sjukt. Jag är en vuxen man som anser mig själv som ärlig och en bra pappa och så håller jag på sådär??? Helt meningslöst… Men som sagt kändes riktigt bra igår att inte behöva göra något sånt. Klarade av den dagen också. :slight_smile:
Ja det är vi Svenskar som inte är riktigt friska, sen har alla andra länder sina grejer dom håller på med. Cigaretter framförallt.
Cigaretter känns ändå som en helt annan grej. Det är ju samma nikotin man är beroende av men att jämföra snus och cigg är ju två helt olika saker. Slutade med cigaretter för massor av år sedan och det var en piece of cake. Hur lätt som helst, fortsatte ju dock med snuset… :frowning:

Dag 10 idag och tillbaka på jobbet. Känns som att under tiden jag jobbar och har något att göra så flyter inte tankarna iväg på snus.
10 Dagar utan snus är ju ändå något att fira! Nästa mål 20 dagar :slight_smile:

Appropå det här med barnen… Jag har döljt och döljt, fifflat och smusslat, sagt “titta på den där fågeln utanför fönstret” samtidigt som jag lägger in en snus, “hostat högt” när jag öppnar locket så ingen ska höra, sagt att jag bara ska köpa tuggummi när jag gått till ICA osv osv osv.

Nu är mina barn större och det går inte att lura/ljuga för dom längre även om båda är under 10. Det är dom som nu uppmärksammat vad deras pappa håller på med och sagt varje gång att jag måste sluta. Egentligen är det dom jag ska tacka när det här är över.

@Ziiid Precis. Känner igen mig själv i exakt det du säger…

“Ska bara hämta en sak i bilen”
“Går ut och hämtar posten”
“Ska bara slänga en sak i soptunnan”
“Ska bara på toaletten”
“Host host”
“Titta där”

Så sjukt många ursäkter och grejer jag har haft för mig för att dölja vad jag håller på med. Patetiskt…

2021-10-11 Dag 13 Utan snus:
Tillbaka på jobbet efter ännu en snusfri helg. Suget efter snus känns som det avtar mer och mer. Har knappt tänkt på att jag varit utan denna helgen. Har dock varit sjukt sysselsatt hela helgen vilket också kan ha spelat roll. Ju mer jag gör ju mindre tänker jag på snus.
Denna veckan känns som att det kommer gå av sig själv. Ska iväg imorgon på en resa med jobb till land där det inte finns något snus att få tag på, vilket innebär att även om jag blivit sugen finns det inte snusmonster att fightas mot där :slight_smile: Känns bra!

Fördelar som jag tänkt på sen jag slutade med snuset:

• Rent samvete
  • Hel och frisk slemhinna innanför läpp.
  • Pigg
  • Ingen huvudvärk p.g.a för mycket/för lite snus
  • Lite rikare förhoppningsvis
  • Fräschare andedräkt
  • Inga bruna tänder

Finns säkert mer men känns så bra att kunna ta ett litet steg framåt i livet och sluta upp med fasonerna jag drog på mig i tonåren…

2 veckor imorgon :slight_smile: Lite stolt ändå :slight_smile:

Du ska vara jättestolt och nu efter 13 dagar så tror jag du har det värsta bakom dig. Det kommer komma tuffa perioder men första 14 dagarna är helt klart värst tycker jag. Riktigt starkt av dig!

Adderar lite till din lista men fördelar:

• En bättre miljö i magen
  • Mindre risk för hjärt- kärlsjukdomar
  • En ämnesomsättning som är normal
  • Smak/lukt återställs till normal
  • Hjärnan kommer börja reagera på normala belöningar där gift inte är inblandat
  • Rent kosmetiskt - man är snyggare utan en snus under läppen
  • Bättre blodcirkulation i kroppen
  • Mer normal värme (inga kalla händer då blodkärl drar ihop sig av nikotinet)
  • Lägre vilopuls
  • Inget beroende som styr vardagen

Tack! Bra punkter till listan! :slight_smile: Tänkte det kan vara bra för mig själv att ha en lista att titta på om det skulle bli tufft i framtiden. Alltid bra att veta varför man utsätter sig för detta :slight_smile:

Hur går det Snuskalkon? Stabilt hoppas jag… :slight_smile: Borde vara uppe i ca 25 dagar nu om jag inte räknar fel?

Snuskalkon, hoppas att du fortfarande är med i slutandet här! Kämpa på!

2021-10-26 28 dagar utan snus:

Hej på er alla slutare! Självklart är jag med er ännu! Här ger vi inte upp!! Har fått tillökning i familjen med ytterligare en dotter så det har varit fullt upp med henne och mindre tid till att hänga här.

Att få en dotter till har även det inneburit prövningar för en snusslutare… Långa nätter, jobbiga timmar/dagar på sjukhuset, fira att allt gått bra med en snus osv… Men jag har inte gett upp! Inget snus tagit ännu!

…och lättare går det! Suget efter snus så mycket mindre just nu. Har gått igenom många situationer då jag oftast tidigare petat in en prilla men tagit mig igenom dessa utan att ta en snus. Allt handlar egentligen om att klara av dessa “dippar”. Det gäller bara att hålla huvudet i schack i dessa minuter av snussug.

Känslan just nu är grym. Ska allt visa båda mina döttrar att dom har en farsa med bra karaktär och utan beroende!!

Kämpa på alla där ute! Vi fixar det här tillsammans!

(Ska försöka vara mer aktiv här också!)

All respekt för din bedrift av 28 dagar utan snus men det stora grattiset här blir nog ändå till att du fått en till dotter! Grattis! :slight_smile:

Men jag håller med dig - visa dom att du kan! :slight_smile:

Tack!