Jag började trappa ner med hjälp av plåster för snart två veckor sedan och är helt nikotinfri sedan fem dygn. Jag har ingen direkt abstinens och är mycket motiverad att vara utan nikotin. Mina återfallit efter tidigare snusstopp har varit medvetna beslut för att slippa trög mage och viktuppgång. Dessa problem återstår väl att få denna omgång. Jag är beredd.
Det jag inte varit beredd på, och som jag aldrig tidigare upplevt, är de problem av mer psykisk karaktär som uppstod redan under nedtrappningen. Jag har varit otroligt nedstämd och superirriterad (stackars min man - som dessutom själv har slutat snusa samtidigt). Nedstämdheten är lite, lite bättre, men jag har enorma sömnproblem, som inte alls verkar gå i rätt riktning. Jag somnar lätt, men vaknar efter ett par timmar, pigg som en mört. Jag lyckas oftast somna om efter en stund, men sover sedan bara någon halvtimme i taget. Jag har dessutom blivit generellt rätt korkad och har svårt att fatta - på ett ovant och högst påtagligt sätt. Ibland upplever jag nästan någon form av minnesluckor. Detta började redan under nedtrappningen och före sömnproblemen, så jag ser det inte som sömnbristrelaterat.
Jag har läst att många drabbas av sömnproblem liknande mina, men har ingen bra bild av hur länge detta ska pågå. Kan någon bistå med inspel och lite pepp vore det trevligt.
Jag motionerar, kör avslappning, äter bra osv. Jag vill inte ha sömntabletter utskrivna. Men kanske det finns något naturläkemedel som inte är beroendeframkallande?
Nu ska jag försöka sova nån timme till.
Grattis till ett bra beslut för din hälsa & framtid Ignatius.
Frihets val är alltid rätt 
Läs runt i dagböckerna här inne en bibel i slutar perioden.
Det tar 90-100 dgr för hjärnan att koppla om t e x
Du skriver att du inte har någon “direkt abstinens”
Jag citerar dig “Nedstämdhet,irritation, sömnproblem, rätt korkad- har svårt att
fatta” Allt det du nämner är abstinens.
Ha inte bråttom Att sluta snusa är ingen quick fix Det är en process
en resa en befrielse kamp.Något Du gör för din egen skull.
Du har ju din man att bolla & stötta -det är ju en hjälp.
Prata med varandra är också ett tips.
Kör hårt/
Vante Ante
Drick mycket vatten hjälp kroppen rensa ut.
Tack för svar Vante Ante. Haha, du har rätt och jag såg det i samma stund som jag skickade inlägget: Visst har jag abstinensbesvär. Det jag inte har är det sug jag minns från tidigare nikotinstopp, det som säger att det vore så gott med en snus. Så känns det inte nu. Även förut (har slutat två eller tre gånger, hållit upp länge och börjat av ren idioti) har jag känt att det tar många månader innan jag känt belöning på ett normalt sätt. Men det här med sömnen och förvirring, faktiskt rena overklighetskänslor, är nytt för mig och nästan inte hanterbart. Tack och lov arbetar jag bara en vecka till före semestern, så jag hoppas ingen irreparabel skada ska uppstå.
Menar du att det kan ta tre månader innan jag får sova igen?
En god sak med detta är att jag inte på ett lättvindigt sätt kan börja snusa igen, med tanken att jag alltid kan sluta. Det här gör jag ALDRIG om. Snusfri nu är för resten av livet,
Hej!
Det låter som du tidigare slutande gånger kommit lindrigare undan
med symtomer/abstinenser.
Läs runt i dagböckerna här finns massor av erfarenheter
funderingar och sanningar.
Läs om nikotinets påverkan på hjärnan.
Det finns där också.
Belönings/systemet/reseptorerna och deras koppling i hjärnan.
Om detta påverkan sömnen kan i n t e jag svara på.
Det kan vara hormoner som spökar också.
Jag tror det är personligt.
Men som med allt slutande;Tar vi bort något behöver vi sätta
till något annat…
Vante Ante