Igår bestämde jag mig för att sluta snusa. Främst tanken på att alltid vara så styrd av snuset, få panik när det börjar ta slut, alla pengar man lägger på skiten som egentligen inte ger något fick mig att göra det.
Från det att tanken föddes hos mig så tog det max fem minuter innan jag hade bestämt mig. Jag slutar nu. Jag har min sista snus inne nu. Nog för att jag just köpt mig en stock och hade 8st dosor kvar, men om man ska hålla på att komma med olika ursäkter om varför man ska vänta lite så kommer det aldrig bli. Så fick det bli.
När jag kom hem så bad jag min sambo att gömma allt mitt snus någonstans där jag inte hittar det. Vill att det ska finnas hemma så att jag kan snusa om jag vill, men att det inte ska vara för enkelt. Som det är nu måste jag be henne plocka fram det om jag ska snusa och det är jag för tjurskallig för att göra :).
Jag har nu varit snusfri i cirka 18-timmar och jag tänker nästan enbart på snus just nu. Det pirrar i mina händer, jag har svårt att koncentrera mig och är extremt rastlös. Känns även som att jag har en märklig distans till verkligheten vissa stunder. Som att allt är väldigt långt borta. Skitjobbigt, men det är bara att kämpa. Hade det varit enkelt att bara sluta så hade den här sidan inte funnits, och det finns ju många andra som har klarat det så då borde jag också kunna göra det!
Du klarar det. Helt riktigt att sluta så fort tanken slog dig. Det finns ju faktiskt inge ursäkter till att fortsätta. Ta en långpromenad eller löptur om rastlösheten blir för jävlig. Det brukar hjälpa.
Ska nog faktiskt se till att göra mig av med snuset, har behövande polare som gott kan få det, för jag kommer ju ändå inte behöva det mer. Redan igår vid 21:00 gav jag mig ut på en löprunda och det minskade suget rejält. Kommer nog att bli mycket motion nu ett tag har jag en känsla av ;).
Elanläggningar? Håll händerna i fickorna den närmaste veckan Nybrocorners råd är bra. Vad ska du med snusdosorna till nu när resten av ditt liv ska bli nikotinfritt? Jag hade också en massa snus lagrat hemma, men tömde dem i toan, städade ur hela lägenheten, så jag visste att det var meningslöst att leta runt i fickor, lådor och papperskorgar. Paperskorgar föresten, fy farao vad lågt man kan sjunka när man en gång gjort en bend-over för Swedish Match…
Japp, ska se till att allt försvinner. Har redan lite oro över att det finns en halv dosa Kaliber hemma som är borta. Och jag vill inte behöva stöta på den någonstans. Det måste fram för att kunna slängas snarast. Det är fan sjukt hur skruvad man är i hjärnan. Att jag nästan känner att det är sorgligt att inte snusa mer. Att nikotinet är som en vän? Jag är ju helt rubbad ju! Och jag känner nu att det är inte innan man har bestämt sig för att sluta som man inser HUR beroende man verkligen är. Att sluta snusa tar upp all min tid nu i princip. Att var fullt upptagen med något man inte gör är ju också rätt vrickat? Jag ska sätta upp ett nytt bankkonto när jag kommer hem idag. Jag skall göra en automatisk överföring varje dag till det kontot, och de pengarna ska jag spendera på något riktigt onödigt. För hur onödigt det jag köper än är så kommer det aldrig vara mer onödigt eller bortkastat än de pengar som jag tidigare lagt på snus.
Ja du, hittade en utlagd snus i en jackficka en dag. En gammal torr äcklig sak i ett hushållspapper. Kände mig ett ögonblick sugen på att smaka, lukta, känna… det gick över snabbt och jag slängde skiten i toan. Men…herregud… Gollum-syndrom!!!
Jag vet att JAG ska absolut inte ha tillgång till något nikotin…på väldigt väldigt länge.
Angående onico så kan du ju läsa vad de mer erfarna skriver här i forumet. = inte bra, men i första kampen mot snusen är väl allt tillåtet, men lätt att fastna i nya begär.
Det är ju det som oroar, att man ska börja med ett nytt skit istället. Men å andra sidan tänker jag att om man delar upp det så att man först gör sig av med nikotinberoendet och sedan vanan så borde man göra det lite lättare för sig än om man bara slutar helt. Vad säger ni som redan har lyckats sluta?
Om man inte gör en kall kalkon fasar man ut i ordningen:
Nikotinplåster, nikotintuggummin
Fusksnus, lakris
tussar, ingefära
De föder alla tre snusbegäret genom, nikotin, soda och psykologi. Det viktiga är att man sätter tydliga slutdatum för var och en av dem. Sen tala om för alla att det är så, så man inte börjar fuska. Det är lätt att bli en glidare som knarkar nikotintuggummin istället för snus och då är inget vunnet. jag har provat alla varianter genom åren och det har varit som att såga av ett ben en liten bit i taget med en nagelfil. Halvvägs igenom står jag inte ut med plågan längre. Ska det amputeras ska tydligen kapsågen fram direkt om det ska funka. Blodigt och intensivt, men det är snabbt gjort och läkningen kan sen börja… Så fungerar det i alla fall för mig… Nagelfil eller kapsåg, vilket som så är detta inte för veklingar
Nikotin tänker jag inte i någon form stoppa i mig, jag är en sådan som inte kan göra saker halvhjärtat. Slutar jag med nikotin så slutar jag med nikotin. Sedan att jag för känslan har något under läppen ser inte jag som riktigt samma sak.
När kommer jag att börja må bättre istället för att bara må sämre och sämre?
Så länge det inte innehåller nikotin så tror jag man kan stoppa upp i princip vad som helst under läppen. Känns det bättre med ett nikotinfritt substitut, använd det då. När den värsta abstinensen sen lagt sig så finns tid att ta hand om att bryta vanan med att ha grejer under läppen.
ju sämre jag mår, desto mera gift var det jag hade i min kropp, desto bättre kommer jag att må när det gått ur kroppen. Och sist men inte minst: desto klokare av mig att sluta med skiten!!!
Drick mycket vatten och försök vila/sova mycket… kom igen, du fixar detta…
Det är jäkligt sant. Det finns ju en anledning till att man mår som en potta med skit. Bara att försöka hålla ut så gott det går! Jag har nu varit fri från snus i 24h. Kanske inte är mycket att skryta med men jag tror inte att jag har varit utan snus så länge på 12 år. Sist var under överlevnadsövningen i lumpen tror jag, om det ens var så länge då!
Det är några tuffa dygn du har framför dig. Men du kommer inte ångra dig. Känn dig som en vinnande kämpe för varje minut-timme-dag som går och du låter bli att snusa!!!
Jag håller med dig om det du skrev om att man lägger mycket tid på något som man inte längre håller på med …man blir liksom fixerad. Då är det skönt att ha detta forum för hjälp och stöd att fokusera på att INTE snusa.
De flesta här tycker att alla hjälpmedel förhalar det jobbiga men jag anser att om det hjälper den första tiden är det inte fel. Det är ju åtminstone inte nikotin du stoppar i dig. Det där med bank- kontot ät en bra idé! Jag slutade en söndag och har nu en överföring på 150:- varje söndag. Det blir snabbt pengar av det. Och det är nog lågt räknat egentligen. Kämpa på!!!