25 år med snus under läppen…

Det är en lång tid… otroligt lång tid med en prilla insmetad under läppen…
nästan varje dag i 25 år.
4 dagen utan mitt snus, oj totalt oberedd på kavalkaden av symtom som regnat in över mig… hjärndimma,
Yrsel, tunnelseende, radiobrus i huvudet… tungt.
Men det ljusnar och kändes lite bättre dag 4… romantiserar mitt snusande här i soffan och inser vilken pundare man är.
Snus är gott, önskat ettan lös funnits utan nikotin och smakat exakt likadant…
Allt gott till er

Hej Paer!

Grattis till ett bra beslut. Själv är jag inne på dag 24 utan snus. Det är hög igenkänningsfaktor på det du skriver. Just dimman i huvudet, känslan att inte riktigt vara närvarande osv är både läskig och också en tung period! Glada nyheter dock - det kommer släppa! Håll ut och du ska se att just de symptomen försvinner inom bara ett par dagar.

Tror alla som varit i det här forumet emellanåt romantiserar över snuset. Det finns dock inget romantiskt med det - alls. Vi finns där och sticker till droger till hjärnan med jämna mellanrum för att hålla humör och känslor i schack. Det är verkligen så jag ser det - som en drog som jag själv varit slav under i ca 25 år, precis som dig alltså.

Nu får det dock vara slutdrogat och det är dags att börja längta efter saker och känna saker “på riktigt” utan att ständigt vara i nikotindimman.

Du har dock lite tur för det här forumet har lite vaknat till liv igen. Vi är nu ca 4 personer som slutar samtidigt och som skriver frekvent. Ta hjälp av all kunskap som finns här, läs folks dagböcker, skriv av dig, stötta andra. Allt hjälper!

Lycka till

Hej Paer.
Är själv i samma situation som du. 9 dagar utan snus än sålänge. Hjärnan spökar hejvilt med mig också. Lycka till med slutandet :slight_smile:

Känns alltid bättre när man inte är ensam i sitt valfria lidande,
Snart en vecka utan och känner mig fortfarande dum som en pinne
Det släpper nog snart… hoppas jag.
Suget efter snus är då där hela tiden och sötsuget är starkare, plussat 2 kilo på en vecka… absurt.
En reflektion under dagen idag var att är man samma person efter man slutat snusa?
Nikotin verkar ha påverkat mig betydligt mer än vad jag trott,
Känner mig betydligt lugnare och mindre ängslig nu.
Blodtryck sänkt med 10-15/5-10 och vilopuls sänkt med snitt 5-10 slag.
Gav mig yrsel som fortfarande hänger kvar…
nikotin är skit…

Japp håll bara ut! Är inne på dag 26 och tankarna på snus minskar för varje dag.

Angående samma person efter snus… Både intressant och lite läskigt. Det man i alla fall kan fastslå är att man är mer sig själv utan snus eftersom man trots allt inte föddes med en snus under läppen… :slight_smile:

Bra jobbat! Ja är man samma person??
Kände att lite av min personlighet försvann med snuset. Det har ju ändå varit en del av mig sedan tonåren.

Tror att man inte är samma person som innan när man snusade. Förr var man en person med dålig karaktär och dåliga vanor.
Nu är man en sundare person med bra självkänsla, kontroll över sitt liv, bra karaktär och lite bättre vanor.

Paer, hur går det för dig? Hoppas du hållt i och kommit över abstinesbergets topp!

Tjenare alla,

Status uppdatering, dag 46 sen sista snusen. Känner nu att livet gått tillbaka till som det kändes förut - snusen då förstås. Förutom en sak som stör mig, min ämnes omsättning höll en bra nivå med snus och nu lägre dvs jag fryser nu konstant och är generellt lite tröttare, lever dock ett rätt stillasittande liv med kontorsjobb och begränsat med fritids aktiviteter osv. Får väl försöka börja motionera och sånt… sen kan jag berätta också att jag har använt mig av många av dom nikotin och tobaksfria alternativen typ xqs, qvitt, onico osv men ska lägga bort dom också nu har jag insett då dom bara är en krycka…

Hoppas ni håller er snusfria där ute. Allt gott / Per

Kul att höra att du fortfarande håller i Paer! Ja, lägg ner substituten, tror dom bara bromsar dig i ditt slutande… :slight_smile:

Hej allihop.

Dag 108 nu, har slutat med låtsas snuset kring jul så det går bra.
Snustrollet har härjat dom sista veckorna och de har varit nära…
Men viljan är starkare än begäret så jag håller ut… det bör vända igen hoppas jag.
Hoppas det går bra för alla er som slutat.

Allt gott!

Bra jobbat Paer!!!
Fortsätt så