För den som är intresserad och kanske söker stöd - så här var min vecka 1:
Natt mot måndag: Bestämde mig för att sluta. Verkställde beslutet strax före klockan 10 måndag förmiddag, två timmar innan jag skulle återgå till jobbet efter 8 veckors semester.
Måndag eftermiddag: Allt kändes bra. Lite för bra. Köpte två påsar morötter för att ha på jobbet. Åt upp båda.
Måndag kväll: Började må dåligt, kände mig ledsen, tom. Men positivt ändå att jag inte kände tomhet under läppen, ej heller sug.
Tisdag förmiddag: Dagen började i lika bra humör som måndagen slutade. Kände mig pigg och fräsch. Saknade snuset till morgonkaffet men det gick över galet fort. Köpte fler morötter (minipåsar) innan jobbet. Åt upp båda på två timmar.
Resten av dagen funkade, visserligen hade jag lite huvudvärk och yrsel men med täta vattenkontroller gick det bra. Kände mig kanske något lite avtrubbad, som om jag betraktade livet lite från sidan men även den känslan släppte med vatten.
Onsdag:Det stora bakslaget. Vaknade på risigt humör. Betedde mig riktigt illa mot min fru och våra barn. Sedan grät jag. Jag låg på golvet och grät. Men efter att ha ställt mig upp, slagit näven i bordet och gett mig fan på att det här är löjligt: jag är man över mina egna beslut, jag är inte mitt beteende, snuset äger inte mig osv så kunde jag gå vidare genom dagen.
Sen släppte det värsta faktiskt. Har inte mått dåligt what so ever sen mitt psykbryt på golvet.
Resten av vecka 1 har varit bra. Det känns då och då som jag skulle vilja ha en snus men den tanken går över på nolltid. Det jag tror jag behöver jobba med är vanan. Händer ofta att händerna går ner mot fickan för att känna på dosan (som ju inte finns där). men det ska nog ge sig.
Biverkningar: De första dagarna var magen i uppror, gick på toa hela tiden. Vet ej om det var pga av snusstoppet eller morötterna…
Sömnen är dock under isen. Jag vaknar i princip varje timme under natten. känns som om jag har sovit i 8 timmar varje gång när det bara är max 45 min. Sen vaknar jag klockan 5. Hoppas innerligt att det här slutar snart.
Om mig: 43 år i år, har snusat sen jag var 12. Börjad med Röda lacket, gick över till grov och fastnade sedan för general. Efter inträdet i vuxenlivet gick jag över till grov white portion men har de sista 7-8 åren snusat lågprissnus som knox och granit (sannolikt pengarna…)
Jag betraktar mig nu som en en före detta storsnusare. Låg på cirka 2.2 dosor om dagen sista två åren. Kunde inte gå och lägga mig om inte dosan låg bredvid. Det första jag gjorde när jag vaknade var att gå upp - med dosan i handen - och borsta tänderna så att jag kunde snusa innan jag morgonkissade.
Helt sjukt.
Metoden: Slutade tvärt. Inget under läppen. Inga läkemedel. Bara morötter första dagarna plus kopiösa mängder vatten.
När jag slutade köpte jag ut ett paket plåster på stark styrka. Har inte tagit dem än och tänker inte ta dem heller. Om någon vill ha/behöver så hör av så kan jag skicka. Bjuder på kostnaden.
Håll tummarna för att det här fortsätter lika fint!
/Magnus