Hej alla,
min första post men har läst en del här i ett par veckor, särskilt då Lufttorks champix-berättelse som inspirerade mig till att fixa champix själv (är läkare så det var inte mer än några klick på datorn :p) .
Då var det dags för mig att sluta med snus, i skrivande stund är det 10 dagar sedan jag tog sista snusen! Första veckan var ganska lätt men då körde jag onico. Inte kört någon onico sedan i fredags och nu känns det lite svårare, inte så svår abstinens men den stör ändå lite hela tiden. Klart hanterbart än så länge dock, inga jobbiga humörsvängningar vilket jag fick senast jag slutade snusa för ca 6 år sedan (uppehåll 7 månader – ”kan lika gärna prova snus på fyllan för jag vet jag kan sluta” – ja ni vet… klassiker).
Verkar bara finnas ett fåtal trådar om Champix så om nån undrar nåt är det bara att fråga! Kan nämnas att på biverkningsfronten så var det mest lite illamående i början men inte längre. Då kör vi!!
Hej schnusenLieber!
Alla sätt att sluta snusa är hur bra som helst.
Alla beslut att sluta snusa är toppen bra.
Grattis till en påbörjad resa emot friheten
Lycka till/
Vante Ante
Hej Vante Ante, tack för peppen!
Hur känns det för dig nu? Hur ofta tänker du på snus?
Abstinensen/rastlösheten har helt klart varit bättre idag än igår. Igår var första gången på arbetet som jag varken hade snus eller Onico, så inte så konstigt kanske att det var jobbigt. Ändå blir det att jag tuggar tuggummi och ibland lägger upp det under läppen. Ska träna efter jobbet, ska bli skönt!
Hej schnusenLieber!
Jag tänker nästan aldrig på snus.
Jag närmar mig 2 år och är stolt över min kamp…
Inser hur lätt det är att pröva "bara en enda"och bli fast igen.
Känner någon gång ett sug som kommer ifrån klar himmel.
När jag känner efter så inser jag att “Ja, aha visst snuset”
Jag har medvetet mentalt jobbat med; Att jag aldrig varit snusare.
Aldrig missbrukat nikotin i form av snus. Släppt den detaljen
av mitt liv. Svårt att förklara men eftersom hypnos
fungerar så tänkte jag pröva detta på mig själv.
Tiden är ett stort begrepp av slutandet I början går den
långsamt. Minut för minut, timme för timme, dag för dag
Så är det för oss alla i början.
Sysselsättning är ett bra knep när det är jobbigt.
Och tänk på allt annat än snus medan Du är sysselsatt.
Lycka till/
Vante Ante
Tack vante ante för ditt svar!
Idag är det tre veckor nikotinfrihet! Känns bra. Det har faktiskt varit förvånansvärt lätt. Första veckan var ganska lätt, men hade onico då. Andra veckan var lite jobbig, rastlös på jobbet och hade svårt att fokusera, blev en hel del tuggummi och choklad. Tredje veckan har varit riktigt bra, ingen känsla av att sakna något under läppen ens. Undantaget igår kväll då jag drack öl och åt ute med en polare och han snusade, då var jag bra sugen.
Har under hela den här perioden kommit igång bättre med träning vilket säkert gjort sitt också.
Möjligen är jag lite mindre glad överlag, men bara lite mindre verkligen, känner mig inte alls deppig eller så. När jag slutade cold turkey var det rejäla svängningar i måendet, mådde ok nån vecka å sen nedstämd nån vecka osv. Stor skillnad! Ska verkligen trappa ut champix långsamt så man inte åker på CT-grejen då istället.
Idag är det en månad! Wohoo! Det är förvånansvärt lätt. Känner av abstinensen mer eller mindre varje dag men det är på en väldigt hanterbar nivå.
Grymt kämpat, upp till dag 40 var för mig en riktig bergochdalbana med jobbiga snus sug toppar.
Men man mår alltid bättre när man avstår att gå å handla eller ta en av någon polare. för varje dag man kämpat förtjänar man en klapp på axeln. Grattis till en hel månad!
Tack för peppen tourniquet!
50 dagar, 33 dosor och 848 kr!
Har slutat ta champix regelbundet i förrgår, nu tänker jag bara ta en halv till en tablett dagtid de sista två dagarna jag jobbar innan semestern. Tog en halv igår egentligen bara för att jag var trött och skulle ut och äta. Känner av abstinensen lite mer, är tröttare och sover mer, men inget direkt jobbigt än så länge. Hoppas det blir lika lätt när champixen helt eliminerats.
Blev en tablett i måndags och en halv i tisdags, sedan inget. Har räknat lite på steady state och halveringstid i blodet och förutsatt att jag har en genomsnittlig elimineringshastighet av Vareniklin (Champix) så hade jag imorse motsvarande 0,328125 mg i kroppen. Det är att jämföra med ca 3 mg i kroppen vid kontinuerlig behandling med 1 mg morgon och kväll. Bara en tiondel alltså. Känner mig helt klart mer abstinent men inga jättejobbiga grejer. Än så länge inte alls de svårigheter som jag uppfattade det som att Lufttork genomgick när han slutade med Champix. Hoppas det håller i sig så!
ETT HUNDRA DAGAR!!! (ok, det var igår, missade att gå in och skriva då).
Och - 49 dagar helt utan hjälpmedel. Idag 67 dosor sparade, motsv 1690 kr (Granit portion med priset 250 kr/stock som jag brukade köpa)
Dessutom har jag kommit igång med styrketräning samt lite kondis och rör på mig mer allmänt, och börjat tänka på vad jag äter. Har till och med tagit det ett steg längre (onödigt långt?) och skaffat mig en Fitbit samt börjat räkna kalorier i myfitnesspal. Har gått ner från 90 kg till 85 på denna tid, när jag förra gången jag slutade säkert gick upp ca 5 kg! jäkligt kul! Min tjej sa igår “jäklar vad tuned du ser ut”, och jag har aldrig känt mig i form tidigare, så härligt!
Det är nu rätt sällan jag tänker på snus. Kanske någon gång i veckan som ett litet sug kommer. Har också drömt någon gång att jag snusat. Kan verkligen rekommendera Champix för den som har svårt att sluta utan, eller helt enkelt inte vill genomlida allt vad att sluta CT innebär. Dock rekommenderar jag att ta halv dos i några veckor innan man slutar, för att minimera abstinensbesvären när man slutar med Champix. För mig gick det ganska smärtfritt, slutade ganska tvärt (trappade ner på 2-3 dagar bara), men liite jobbigt var det. Dock verkar andra som tex Irenepanik och Lufttork haft rejäla känningar när de slutade tvärt med Champix.
Allrigth, får se när det känns lagom att komma in igen - vid 6 mån kanske?
Kul att du inspireras av mig. En uppdatering från dig vore rolig att höra. Hur går det nu 1,5 år efter ditt stopp? Själv är jag inne dag 4 som snus och nikotinfri. När denna kur ska avslutas tänker jag trappa ner under 1-2 veckor för att lindra de tråkiga besvär jag hade några år tillbaka.