nu är det dags igen!! nu har den gyllene dosan rostat sönder för gott =) jag har gett detta med att sluta ett försök tidigare. jag höll då upp i ca 8 månader , men sen drog min kvinna ifrån mig och dödsfall i familjen och vips så drack man sig full och tröstsnusade…men nu ca 5 år efter händelsen och nybliven pappa så känner jag mig 100% redo!! jag tog min sista snus i söndags 25/6 efter att jag snusat 1 hel dosa lös om dagen sen jag var 13 år(vilket innebär 22år) , och jag går sönder allt mer för varje dag …jag hade helt glömt att det va såhär tungt att gå igenom, köpte mig en dosa igår, dock är den fortfarande oöppnad och ska så förbli… min hjärna börjar nu tala om för mig att …vi kanske skulle tänka om…vi kanske skulle prova att trappa ner lite innan? …du kan ju sluta efter sommaren? …alltså herregud, jag kan inte låta bli att skratta åt eländet… men måste säga att denna sidan peppar mig ngt grymt! denna gången ska jag verkligen lyckas helt!!! blir väldigt imponerad av alla er andra här inne! ni gör ett grymt jobb varje dag!
nyvaken , kaffe , qvitt , mulet , barnskrik . en helt underbar torsdag alltså !
gårdagen fungerade över förväntan , tog 3 öl och käkade grillad lax trots detta så stod jag emot frestelsen ! NU betar vi av dag 5 , denna kommer att bestå av pizza , öl, biljard och en eller två qvitt. ska nog dra mig ur qvitt-träsket när dom magiska 10 dagarna har paserat just nu känns det som ngt possitivt att få in ngt under läppen efter middagarna . men 5 dagar kvar sen slänger vi ut även det!
KÄMPA!! KÄMPA!!
just det en sak till , gav bort min dosa jag köpte till en bekant så nu finns inget snus hemma längre !
Välkommen dengyllenedosan till kämparnas
tappra skara
Grattis till ditt livs bästa beslut;
Nikotin frihet.
Läs runt i dagböcker Där finns mycket
erfarenhet & kunskap.
Ljus & varm Sommar/
Vante Ante
tackar vante ante ! jo det var genom att läsa på detta forum som fick mig att ta sista steget och sätta ett slutdatum , det känns så mycket lättare när man vet att flera delar ens upplevelser (både negativa och positiva.)
men ser att din stapel har växt på sig stadigt? måste kännas otroligt bra att vara över 100dgrs, kommer ihåg att dom värsta dagarna va runt 40? då var jag grymt nära att trilla dit förra ggn så det har jag laddat upp för ! håll i och fortsätt på din valda väg!
oj …736…läste det som 136…då är du en VÄLDIGT rutinerad herre, dig ska man lyssna på!
Jag är inte alls så rutinerad Jag är bara lite
mera erfaren kanske ? & tillhör i n t e den kaxiga typen.
Jag vet hur lätt det är att trilla dit igen
på pröva “en enda snus”
I början går tiden långsamt & det är den vägen vi alla
får gå.
Sedan rullar det på.
Men läs om nikotinets påverkan på hjärnan.
Att ställa om tar ca 90 dgr så även om det finns
en saknad/tomhet efter snuset så finns risk
att vi deppar till lite extra. Men läs så
förstår Du vad som sker i kroppen/hjärnan.
Sedan är vi alla olika känsliga Men det är
en helt annan historia.
Skön sommar & Lycka till på vandringen/
Vante Ante
Redan av öppningsposten kan jag se att du antagligen kommer att bli en i skaran som plötsligt en dag förstod att nu får det vara nog.
Glöm jorden runt resor, denna resan kommer att bli den bästa du gjort i hela ditt liv. Bit ihop de svåra dagarna och njut av de lättare, plötsligt har du så många dagar på hög att det inte alls känns så märkligt längre.
Lycka till, du kommer att greja detta!
hej igen, tackar för väldigt fina peppande svar!
tycker det rullar på ganska bra under dagarna, däremot har jag värsta ångesten när jag vaknar mitt i natten, skakningar och svettningar, väckte hela familjen i natt med mitt stojande när jag skulle upp och äta/dricka…bara göra ngt för att få det att sluta. Ngn annan som delar/delade dessa problem ? eventuellt några tips kanske?
mitt tips som jag kan ge till folk som är i stadiet att sluta/precis har slutat är att , gör ngt som du vanligtvis har gjort utan snus tidigare (vi har alla våra ställen då vi valt att inte snusa) min är i duschen eftersom jag gillar att duscha ansiktet mycket så kommer det in vatten i munnen vilket leder till att min lösnus rinner ur käften efter ett tag…inte så nice, så blir mitt sug stort så duschar jag , då släpper det helt. jag har även märkt att vissa saker måste jag helt sluta med…tex–> spela World of tanks…jag kunde gå igenom 2 dosor under en spelkväll i min frustration över spelet =) , startade det igår , körde ca 5 minuter sen förstog jag att det inte var riktigt ^läge^
Du är redan inne på dag 5, det blir inte värre än vad du känner just nu, tvärtom så börjar det sakta sakta släppa mer och mer. Jag minns att jag tänkte i samma banor som dig, man var tvungen att lära sig och vänja sig att göra saker utan snus. Om några veckor kommer du inte att reflektera över det så mycket längre, man vänjer sig vid att det inte blir någon snus framför PC:n eller efter löppasset. Till en början kändes blotta tanken främmande, men redan efter några månader kommer du att skratta gott över hur felprogrammerad hjärnan har varit.
Flera av oss slutare har slitit med nattsömnen. För vissa hänger sömnproblemen med i några veckor och för andra släpper det väldigt snabbt. För min egen del så släppte det redan efter en knapp vecka och döm om min förvåning när jag förstod hur det skulle kännas att sova djupt och vakna upp utvilad… den känslan hade jag glömt bort att den existerat de sista 20 åren. Vid det här laget förstod jag att jag aldrig någonsin skulle röra nikotin längre i mitt liv.
tackar mumintrollet för ett väldigt bra svar det fick mig att känna hopp om framtiden!
samma sak denna natten , har vaknat ca 4-5 ggr och känt mig väldigt konstig , skakig och lite lätt illamående fast jag känner mig ändå rätt pigg? Nu sitter jag på jobbet och har laddat upp med 2 pkt extra, 2dosor qvitt, 4 kexchocklad, 1 liten påse geléhallon och en nyligen påfylld kaffe maskin ! nu kör vi dessa två 12 timmars pass! sen har jag klarat min första vecka!!!
för övrigt så tänkte jag sätta 13 rätt idag på stryktippset, fast det har jag ju tänkt varje vecka detta året :S
tackar för mig idag , nu kör vi boys & girls!
jaha min kära dagbok och andra tappra kämpande hjältar! då va man klar med sitt första skift snart då! har faktiskt öppnat en av qvitt dosorna och unnat mig 1 påse efter middagen, försöker verkligen att dra mig undan träsket med nicotinfritt så snabbt det bara går, har läst för mycket på detta forum och förstår att det egentligen inte är en bra sak att byta över till, men har lyssnat på era ord och har satt en deadline för när sista qvitt nappen
jag är lite rädd för att släppa taget om min qvitt innan jag kommer till dom 40 dagarna, som jag har förstått så är det väl många som trillar dit där? eller beror det helt enkelt på att man inte är förberedd på att det kommer en tung period där för många?
jag försöker hålla igen med allt som tenderar till snus, har som sagt bara tagit nappen 1 gång idag , men är det klokt att slänga bort den helt nu? eller kan man lika gärna vänta ? så att det slipper bli panik och annat när dagarna närmar sig.
känner att allt flyter på rätt bra nu , så nu skulle jag nog kunna kasta dom egentligen…men …kanske är feg…svårt att avgöra…hellre nappen 1 gång om dagen vid störst behov än ett återfall pga förhastat beslut?
ni som kan och orkar, vad tycker ni om detta?
hej igen tappra krigare , idag har jag klarat första veckan!!! känns redan så sjukt mycket bättre, fick sova hela natten igenom !! vaknade och kände mig som en helt ny människa =) fy fan så underbart!!!
snussuget kommer och går , men eftersom jag har totalignorerat snustrollet så verkar han för stunden förstå att det inte är lönt att komma med några andra förslag/diskussioner och detta är en stor lättnad.
nu ska jag se till att samla så mycket energi och positiva tankar som möjligt inför nästkommande svåra stund!
så nu sätter vi siktet på 14 dgr!
förresten nappen behövs fortfarande dock , men bara 1 till 2ggr… efter frukost och innan jag sover. men ska plockas bort så fort jag är redo! (dock senast 20 augusti!) ha de bra där ute nu !!! KÄMPA!!!
Grattis till 1 vecka(lite drygt)
Såå bra jobbat. Glöm aldrig bort att vara
stolt över din insats.
Le ofta och mycket, lova mig det…
Sommar-ljus & glädje/
Vante Ante
hej igen dagboken!! och tackar för fina ord vante ante =)
dagarna går snabbare nu , sover som en dröm på nätterna , snussuget kommer och går, men inte alls i lika svåra omgångar som tidigare men det finns fortfarande där i bakhuvudet.
jag upplever ändå att min abstinens/svåra tid redan är över? jag har inget sug alls i stort sett…känns nästan märkligt…
flera som har känt som jag? jag har bara hört att folk har haft jobbigt flera veckor/månader, och jag kommer ihåg första gången jag slutade jag var ju helt knäckt hur länge som helst, jag fick t.o.m sjukskriva mig 2 veckor pga svår abstinens.
men denna gången känns det som om jag redan är förbi , visst kan jag tänka på en snus ibland men ska jag vara är ärlig så är det inget som lockar över huvudtaget.
så frågan är följande—> är det teoretiskt möjligt att min kropp redan är inställd på snusfri? eller kommer jag förmodligen få ett rejält bakslag? att det tar i senare istället? …fundersam…
unnar mig fortfarande qvitt ibland, men inte alls speciellt ofta!! .
kämpa på tappra krigare så ses vi vid det runda bordet!
Inte alls, precis som du känner det är exakt hur det är, fantastiskt eller hur
Den fysiska abstinensen är över på 3-4 dagar, sen är det enda som kvarstår en kamp mot hjärnspöken som många uttryckt det här.
Jag själv upplevde en helt ok period på flera veckor där du befinner dig nu. Självklart kom det ibland tunga perioder och något som kanske kunde kännas som ett traditionellt sug, men det gick alltid över när man orkade streta mot ett tag.
Var beredd på att vissa dagar kommer att kännas tyngre och att det kanske kommer en svacka som kan hålla i sig i ett par dagar ibland, det är fullkomligt normalt. Sen igen, de goda dagarna känns euforiskt bra.
Starkt jobbat, fortsätt så!
jaha, imorgon är det 2 veckor utan nikotin som firas!!
detta firar vi lite tidigare (alltså ikväll) med ett par iskalla Gambrinus och ett par tunna skivor av tryffelsalami samt ett par rejäla tuggor av min ölkorv–>jambalaya! precis lagom stark för att gifta sig med ölen i munnen!
hur fungerar det utan nikotin då? jo det fungerar precis perfekt, är inne i en period med bra flyt just nu , har knappt ngt sug alls och det lilla suget jag får släpper väldigt snabbt. känns precis underbart , alla ni som tänker att ni borde sluta, GÖR DET!!! bästa beslutet som jag har tagit på vääääldigt länge. klarar jag av det så gör alla andra, och blir det tungt så in och läs av dig här på forumet, det kommer att göra dig gott!!
enda nackdelen är att jag har växt ut ett par shorts…aptiten är ju bara sisådär 300% bättre nu =) men det tränar jag bort fort …dock är det ju långt kvar av semestern …många öl och mycket grill …men har man slutat snusa så kan man väl gå ner 5 kilo på 1 år till nästa sommar =) …KÄMPA PÅ ALLA DÄR UTE!!! och njut av semestern utan snus ! =)
jaha 2 veckor har passerat , 15x50 = 750:- så man har alltså sparat så mycket redan …helt galet detta, av allas andra dagböcker så har jag förstått att det kan vara bra att unna sig ngt onödigt när man har kommit en bit på sin resa, sagt och gjort så har jag nu köpt mig en stor byggmodell , tänkte att nu när jag har blivit av med mina skakningar på händer så är det betydligt enklare att bygga och måla, så nu handlade jag hem allt jag behövde, gick loss på 800:- men det var det värt!! en grymt bra belöning!
sen vill jag passa på att tacka er här inne för ett bättre liv! , sover underbart och mår som en prins , samt är rik som aldrig förr! =)
utan denna sida och läsning av era dagböcker så hade jag förmodligen inte tagit sista steget än på länge!
Du närmar Dig tre veckor 21 dgr
Sommar ljus över Dig/
Vante Ante
hej igen tappra kämpare!
nu har man klivit över 3 veckor!! (21dgr!!) wow man är faktiskt rätt duktig när man tänker efter.
har installerat snus appen också , denna kan vara en bra sak att titta på ibland när man känner suget, den sätter upp både mål och hur många % man har kvar innan man uppnått sitt mål. den visar även hur mycket $$$ man har sparat på att vara snusfri så länge.
kämpa på alla där ute så tittar jag in här igen när jag har besegrat den första månaden!