Brist på dopamin

Har snusat till och från i 10 år ungefär med pauser då jag varit gravid. De senaste året har jag snusat mycket då jag har haft en del stress som jag behövde hjälp av snusen för att komma igenom. Bestämde mig för att sluta helt för en månad sedan ca och det har gått bra att vara utan. Saknar inte egentligen snuset men känslan av att få nikotin och det djupa andetaget efter, kreativiteten och fokuset. Jag är en person som kan ha svårt att fokusera i vanliga fall och hör säkert till gruppen med generellt låga dopamin nivåer. Nu funderar jag på att köpa nikotin tuggummi bara för att få känna mig fokuserad och glad. Är mest lättirriterad och rastlös just nu. Är det någon som kan ge hopp om att det blir bättre!!!???

Välkommen.

Grattis till ditt livs bästa beslut att välja friheten :slight_smile:

Ja du om du läser runt i dagböcker här så ser du att
det tar 90 - 100 dgr innan hjärnan ställt om sina kopplingar
efter nikotin slutandet. Belönings systemet o s v
Läs så får du svaret på så många frågor.
Att gå över till nikotin tuggummi är ingen lösning
tycker jag. Då brukar du nikotin igen.

Även det kan vara beroende.Jag känner flera som slutat röka
med tuggummi och sedan inte klarat slutat med dem.
Ifall så var uppmärksam på hur många milligram du brukar & ha
en avslutande plan för dem.

Lycka till/
Vante Ante

Det blir garanterat bättre, hjärnan har långt ifrån ställt om klart som Vante Ante säger. Om du tillför nikotin avbryter du den processen.
Även om man hör till dem som generellt har låga dopaminnivåer så löser nikotinet ingenting. Det “hjälper” ju bara under en kort övergångsperiod, sen ställer hjärnan om så nivåerna blir lika låga som innan. Och får man ingen nikotin blir de ju ännu lägre än så.

Tack för svar. Så himla skönt att kunna skriva av sig med några man vet gått igenom det samma. Jag börjar snöra in mig i filosofiska tankar om varför människan är utrustad med belöningssystem från första början och om det ens är möjligt att leva utan den här känslan av att det är något som fattas i en och att man har behov för något (nikotin, socker, alkohol etc för att må bra) . Rationellt vet jag ju att det fungerar för att jag har varit utan tidigare och mått bra men egot försöker lura mig att jag är deprimerad utan.

Får se hur det går i helgen då jag ska ha födelsedagsfest och vänner som snusar :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jag känner igen känslan att ha behov för något, mot tomheten och rastlösheten. Har det fortfarande men det har minskat, väntar på mina 100 dagar och hoppas att småningom glömmer jag snuset helt.
Kämpa på, du klarar detta - och lycka till med festen, var försiktig!

Det är missbrukarhjärna som talar. Man byter ut ett missbruk mot ett annat. Vad ska vi nu missbruka, godis? Glass? Läsk? Funderingarna har gått i mitt huvud och jag är inställd på att inte lägga till substitut istället för snus.