Cold turkey

Idag gjorde jag mig av med stocken. Varenda en av mina små älsklingar fick en ny ägare. Hoppas att han kommer njuta lika mycket av er som jag skulle ha gjort. Haft en rätt kass dag idag. Oerhört snussug efter middagen. Blev helt överrumplad faktiskt. För mig kändes suget ungefär lika jag kan tänka mig att det skulle vara för en utmärglad byracka att bara gå förbi en varmkorv någon tappat. Eller varför inte greve Dracula med en oskulds blottade och varma pulserande halspulsåder 1 cm från hans näsa och huggtänder…
Någon kanske tycker att jag är en svag människa. Jag måste ända säga att det måste vara höjden av karaktär och viljestyrka att stå på sig i sådana utsatta stunder?!

Definitivt inte svag!

När man är beroende ändras hjärnans programmering. Man kan ju inte göra mycket åt den programmeringen och hur man per automatik reagerar på triggers, man kan bara välja hur man ska tolka det/svara på dom där signalerna. Sen försvinner det allra mesta av felinprogrammeringen efter 3 månader, men på möss har man tydligen kunnat se fortsatt ändrat beteende resten av livet på de som man gjort nikotinberoende och sen berövat på nikotin. Scary! Man får kanske ta det med en nypa salt för idag har vi så många stimulanterande saker man kan bli beroende av så kanske är väldigt stor andel av vuxna människors hjärnor mer eller mindre felinprogrammerade idag till addict-hjärnor? :stuck_out_tongue:

Fortsätt kämpa på och kom ihåg att aldrig mer ta EN. Gott nytt!

Bra jobbat Himmelstrutz! Att stå emot ett rejält snussug kräver stark karaktär! Kämpa på :slight_smile:

Dag 17: går skapligt bra det här. Visst är man konstant utsatt för hot- och charmoffensiver av snusasaregot, men jag bär stolt mitt kors och spottar ut besvärjelser mot alla frestelser. Jämna plågor har fått en helt ny betydelse för mig. Fick en tanke igår: är följande möjligt; låt oss säga att jag åker till Spanien på semester nästa gång. Sitter i skuggan med ett glas vin. Avslutat min middag. Halmstråhatten på. Den sista slatten espresso slinker ner innan jag vecklar ut tidningen för att läsa om världens elände. Är det möjligt att jag i denna stund inte har en tanke på snus?! Idag är det en omöjlighet, men säg om 1 år eller 2 år? Vad tror ni? Vad tror du som ev har hållit upp en längre tid?

ps (dagens tanke, var är alla nyårslöften? Trodde det skulle bli nedlusat av kommentarer på detta forum så här i början av januari)

“Är det möjligt att jag i denna stund inte har en tanke på snus?!”

Absolut!! Jag är inte på någon fancy semester men att kunna dricka morgonkaffet utan att hjärnan direkt kopplar på snustankarna är för mig något i samma stil :slight_smile:

Ja du sätter helt klart huvudet på spiken här… :slight_smile: Det är den där typen av fundering man har och under de första 50 dagarna känns det som svaret är ett lika självklart “NEJ!” som ett “Amen” är i kyrkan.

MEN.

Det kommer en förändring. Det är inte bara tugg utan det gör verkligen det. Idag - 115 dagar efter min brutala skillsmässa från snuset - kan jag göra allt i listan nedan utan att automatiskt tänka på snus direkt efter:

• Vakna
  • Äta frukost
  • Dricka kaffe
  • Sätta mig i bilen
  • Äta klart lunch/middag
  • Se en film

Ja listan kan göras lång. Det som däremot INTE går än är att inte tänka på snus efter en bira, ett glas rödpang eller annan alkohol. Det är så extremt starkt förknippat med snus för mig och det kommer säkerligen ta ÅR innan det händer men jag kan leva med det. Men som sagt, bare in mind - det kommer ljusna. Jag tyckte det var jävligt häftigt första gången jag tex åt lunch och “glömde ta snusen” efter. Då känner man att man är på väg…! :slight_smile:

Dag 18: närmar mig 3 veckor! Kul när man börjar räkna veckor istället för dagar. Tack för “alla” svar på min frågeställning ovan. Det inger hopp och förtröstan. Vore rätt öken om ni istället skrev något i stil med; “nja, det ev. sug du har kvar efter ca 2-3 veckor får du allt lära dig att leva med. Det försvinner aldrig. Det är priset man betalar för alla hälsovinster och pengar man sparar.”

Kommentar till Ziid: Läste något av dina inlägg om “snuttefiltar”. Väldigt bra skrivet. Och klokt! Har sedan igår lagt ner papper och onico och liknande. Allt det där är ju en stor del av beroendet. Varje gång man drar ut läppen för att trycka upp något gör man det i förhoppingen att den där belöningen skall infinna sig. Har inte riktigt fattar det förren nu. Nej, fuck it! Vi (=jag) får ta 10 djupa andetag istället.

Dag 19: Ätit frukost och druckit mitt kaffe. Känns rätt ok idag. Roade mig igår kväll med att läsa gamla dagböcker här. Mycket givande och igenkännande. Noterar att många ref. till “snustrollet”. Målande beskrivning av besten som härjar inom oss.

Mitt eget snustroll slog sig för magen och gapskrattade så att dubbelhakan hoppade när jag meddelade mitt avhopp för snart 3 veckor sedan. Sedan dess har han visat alla möjliga sidor. Skrikit och burit sig åt. Hoppat jämfota av ilska. Hotat och lockat. På senare tid har han använt charm för att försöka vältra över mig på slagsida. I natt kröp han in i mina drömmar och bjöd mig på snus. Hade en mycket märklig dröm om en personalfest i någon okänd storstad. Det bjöds på drinkbiljetter, vinkrus och stora sejdlar med öl. Mitt i ett samtal med kollega och från ingenstans tryckte han upp en snus som låg i ett gammalt askfat framför oss. Det obehagliga var att någon spillt öl/vatten/vin i askfatet så påsen hade sugit upp all möjlig skit innan den trycktes upp i läppen på mig. Blir lätt illamående bara jag tänker på det. Kanske bra med mardrömmar som dessa. Stärker mig i min tro att aldrig börja igen.

Dag 20: I morgon är det 3 veckor sedan jag tog min sista snus. Pissväder ute idag. Håller på att förgås av tristess. Suget äter nästan upp mig. Fullt med corona virus ute i butikerna så shoppingrunda är inte heller en option. Ungarna fortfarande små och hänger mig i hasorna vart jag än går. Skulle satt mig ner och jobbat några timmar annars.
I morgon äntligen måndag igen…
-over and out

Du verkar ha det besvärligt. Håll ut! Det vänder och blir helt bra.

Kul att man inspirerat och hjälpt! Helt rätt av dig att begrava substituten. Jag kan själv märka att jag blir mer nervös när jag börjar köpa vanliga tuggummin till exempel (alltså ej nikotin). Nästan så jag kan bli “snus-irriterad” när jag inte hittar påsen med tuggumminen sen. Det är bättre att vänja sig vid att det varken finns eller kommer finnas något som ska ersätta snuset. Man ska helt enkelt leva i “void” hur jävla trist det än kan låta! Det är dock så (och här levereras dagens sålstråle) att det kommer kännas naturligt efter en stund. Jag sa till min fru igår att jag troligen inte tänkt på snus mer än sammanlagt ca 6 gånger de sista tre dagarna. Dvs, ett snitt på 2 tankar per dag. Jag börjar på riktigt glömma eländet, åtminstone i perioder.

Och du, jag skulle säga att du definitivt har den tuffaste tiden bakom dig och det kommer bara bli lättare. Efter första månaden så kommer det komma lättare dagar som rullar in på kontot!

Dag 21: så rullar vi i på 3 veckan utan snus. Idag har det varit en relativt bra dag. Fortfarande långt från nyfrälst och saknaden efter snus finns där. Dock har jag inte upplevt suget lika intensivt. Upptäckte dock något annat obehagligt till min stora fasa; på 3 v har jag gått upp 8 kg i vikt! Det duger helt enkelt inte. Måste ut i spåret nu. 8-10 kg övervikt är minst lika farligt som en dosa snus/dag.

Undrar vad det är med oss beroende människor egentligen. Var kommer det där svarta hålet från som vi försöker fylla. Oro, rastlöshet? Kicksökning? I en annan tid hade vi kanske stått i fören på ett långskepp el volonterat till Amundsens polarexpedition. Jaha, många frågor och få svar denna afton. SÅ ser i alla fall funderingarna ut i min snusfria skalle ikväll.

Du vet väl att summan av laster är konstant. Tar man bort något ökar något annat. Vi som är snusare är beroende människor och behöver ha något att bli beroende av. Så det är inte så konstigt att det är ett svart hål när vi plockar bort något som betytt så mycket.
Men jobba på, du är bara 2 veckor före mig :slight_smile:

Dag 23: kära dagbok, något har hänt med min sömn. Jag är mycket tröttare på kvällen. Kan omöjligt ligga i soffan och kolla på film till midnatt längre. Inbillar mig att jag sover mer oroligt. Trots det vaknar jag tidigare på morgonen och känner mig riktigt utvilad.

En annan sak jag noterar är cirkulationen. Jag har så länge jag kan minnas haft iskalla händer. Sedan jag spottade ut snusen ångar händerna av värme. Ligger som två kokta humrar över tangentbordet. Även fötter och tår har fått puls och livet åter. Kan räkna hjärtslagen bara genom att titta på dom.

Åh vilka inspirerande rader du skriver himmelstrutz. Längtar dit, och det går snabbare än vad man tror. Du kan snart bocka av din 1:a månad av frihet. Jag håller tummarna för dig, för jag vill aldrig komma ikapp dig med dagar :slight_smile:

Det där angående sömnen är faktiskt än av mina starkaste motivatorer dom dagar man är lite extra sugen på snus. 100% igenkänning. Satt alltid och ugglade framför tv:n till midnatt och kunde absolut inte förstå hur min fru ständigt somnade mitt i filmen en vanlig vardag. Tjena…

Efter att jag slutade snusa lägger jag huvudet på kudden och sover inom 5-10 min. Men det är klart, det är ju ingen raketforskning. När jag snusade borstade jag tänderna, la mig i sängen och avslutade med att lägga upp en riktig feting under läppen. Ibland var den liksom lite för god så jag surfade gärna mobil ett tag. Ibland var den också så god att jag la ut snusen efter 20 min och bombade in ytterligare en (en ny) på höger sida istället för vänster, fortsatte surfa, vaknade sen men snusjuice i hela käften efter ca 3-4 timmar, var tvungen att springa upp och dricka vatten, hade svårt att somna om osv osv!

Fan inte konstigt att man sover bättre nu…

Och det är ju dit vi vill, eller hur Ziiid?
Sömnen är viktig för att må bra, och det har nog inte funnits en enda kväll som man har somnat bums när man har snusat!.

Dag 29: Kära dagbok! Snustrollet har har varit ganska lungt de senaste dagarna. Har låst in honom i en glasbur nere i källaren. Hör hur han muttrar och svär bakom glaset. Skrapar och bankar och vill ut. Han har gjort ett par rymningsförsök, men jag har hållit emot. Idag brast det dock en aning. I ett mycket svagt ögonblick lurade han i mig en papperstuss. Har sannolikt åkt på covid och behövde en snuttefilt i allt elände. Inget förlorat krig för min del men ett steg åt sidan och et steg framåt som kan ge trollet vind i seglen.
Måste vara tapper nu.
To be continued…

HIMMELSTRUTZ!

Du är på väg mot en månad ju, vilken fin arbetsinsats du har gjort hittills. de enda tankarna på snus du ska ha nu är att du INTE behöver ha något mer av den varan. Du är färdig snusad!
När du väl kommer ut ur dimman från Covid och du fortfarande är snusfri, hur kommer du då att må?
Förmodar att du vet svaret :):slight_smile:

Kämpa.