Ja då var det dags. Jag slutar nu. Less på alla krämpor som följer med snuset för att inte tala om kostnaden. Jag har bestämt mig. Vägen är lång och många inlägg kommer det bli.
Kämpa!!! Det är värt det. 1 vecka sen är det lugnare.
Tack! Jag kommer nog behöva stöd från mina medmäniskor.Grattis till dina 6 dar. Grymt!
Drygt 13timmar. Inget större sug, men nu är jag på jobbet dvs gamla vanor sitter i så det ska bli spännande och se hur dagen utvecklas. 1,5tim till veckans jobbet-bjuder-morgonfika…
Du har fattat ett mycket bra beslut för Dig & Din
framtid.
Stå fast vid det.Vad som än händer.
Läs runt här i dagböckerna.
Lycka till/
Vante Ante
Snart 3timmar på jobbet (nikotinfri ~16tim) och fortfarande hyggligt lite sug. Lite konstigt faktiskt. Vid tidigare tillfällen då jag ‘slutat’ har jag haft grymma besvär 1:a snusfria dagen så jag förstår inte riktigt varför det känns ganska bra nu…? Inte för att jag klagar men jag vet ju hur överjävlig den första tiden kan vara.
Min strategi för den som undrar:
- Ingen nedtrappning. Clean cut!
- Se till att äta var 1,5timme - se till att jag alltid har nåt i nästa måltid som jag gläds över.
- Fortsätta dricka kaffe. Hade tänkt sluta med det samtidigt…vet inte var jag fick det ifrån
- Snusa papper under läppen + använda tuggummi
- Jag har en nöd-dosa med tre (3) st mini-prillor som jag får ta om det blir överjävligt. Hjärnan blir lite lugnare så - att ha en ‘utväg’…
- Skriv dagbok (här)
- Tillåta mig att gå upp 5kg
- Röra på sig: promenad på lunchen + promenad på kvällen. Har hund så det är ingen skillnad eg. Träna mer.
- Sova mycket
- Inga knepiga eller svåra hemmaprojekt på huset/fritiden där jag kan riskera att få återfall.
- Inge alkohol (“första” tiden)
- Påminner ofta mig själv om varför jag gör det.
Upplevda kroppsliga förändringar efter ~16tim:
- varmare kropp. Inte så jag svettas men jag är inte lika frusen som jag brukar vara
- ögon och leder känns ‘annorlunda’
Som sagt, jag skriver för mig själv för att senare kunna gå tillbaka och se vad jag gick igenom men även dela med mig till andra tappra sluta-snusare!
Tack för peppen Vante-Ante!
Hjälper att skriva. Tuffare nu men inte så jag blir galen iaf. Strax fika.
På temat kroppsliga noteringar:
- har små små spasmer i armarna och axlarna. Känns som om de har ett litet eget liv emellanåt. Lustigt.
Första målet avklarat ! Ett dygn utan nikotin !! Nästa mål? Jo 2 dygn…under första veckan räknar jag varje dygn som ett delmål.
Nu innan middagen så fick jag världens sug men det släppte efter en stund. Puh.
Bra jobbat!! Häng i, 1 dag avklarad, bara ett par såna kvar innan det fysiska börjar lätta lite.
Åter på jobbet. Nikotinfri i 39timmar! Jag har åkt på en liten förkylning, vet inte om det är kroppens reaktion på avsaknad av nikotin. Hursomhelst så går det ganska bra ännu men natten var jobbig. Jag sov dålig, hade svettattacker varvat med feberliknande känslor om vart annat.
Och när sugen kommer så är de kraftigare än igår. Har en dosa Qvitt (nikotinfritt snus) som verkar funka hyggligt.
Förresten, igår kväll kändes det som om jag hade kunna trycka i mig vad som helst i godis-väg! Och tyvärr gjorde jag väl det. Nåja jag får ju faktiskt gå upp 5kg. Såfort jag blir frisk blir det att återuppta löpträningen. Ser faktiskt fram emot det.
För er som läser. Detta är stort för mig. Jag snusade i 32år…
Tack för peppen Snusbjörnen!
Kämpa på. Tiden går fort och det kommer bli lättare.
Jag har gått upp 8-9kg utan att äta mer och har inte ätit godis/onyttigheter.
Men nu ska det bort.
Nikotinfri 2dygn !! Teoretiskt sett är jag väl inne på 3e dygnet
Går fortfarande relativt bra men visst kommer det dippar emellanåt.
Hoppas abstinensen stannar på denna nivå för då kommer jag klara det, Det vet jag!
Nikotinfri 2dygn och 16timmar. Natten var jobbig. Svettningar och frossa om vartannat. Vet inte hur mkt av detta som kommer av den förkylning´jag har eller avgiftningen… nåja känns hyggligt, men visst är det lite sorg över det hela också.
Längtar tills jag kan börja ge mig ut och träna. Förresten så har jag märkt att jag under dessa 2 dygn varit törstigare. Jag dricker klart mer vatten än förut och det syns på vågen. +2kg på 2dygn… Min hypotes är att nikotinet gör att kroppen binder mindre vätska.
Nikotinfri 3dygn !! Men vojvoj vad det är jobbigt. Går å småäter hela tiden känns det som. Magen är som en ballong. Å ont i halsen har jag… Känner mig liten just nu. Mår skit. Suck.
Aaaaaaaaarrrrrgghhhhh. Blir galen… men jag ger mig INTE !!!
Snart fyra dygn utan nikotin. Inatt har jag sovit klart bättre men min förkylning gör att jag inte kan träna alls. Inte ens ta en promenad. Nikotinsugen är lika intensiva som förr men de kommer mer sällan Det känns hyggligt bra idag faktiskt.
Idag känns det som om det går åt rätt håll, trots förkylningen!!!
JAG KOMMER LYCKAS !!! Som många skriver så blir jag också övertygad att det handlar egentligen bara om EN sak om man ska lyckas bli fri och det är att man har BESTÄMT sig. Ingen tvekan alls alltså!
4 dygn !!! Faktiskt känns hyggligt bra nu såhär ikväll. Dagen har varit ganska jobbig men undantag just nu.
Skönt att se Du håller i & kör.
Glöm inte var stolt över Dig själv.
Då tar vi den här måndagen i januari också.
Allt Gott/
Vante Ante
Inne på 5dygnet. Hemma från jobbet pga förkylning. Tufft nu, men jag håller i.
Inne på 6:e dygnet. Att påstå att det är lätt nu vore att överdriva. Nikotinsugen finns hela tiden där, men det jag märkt är att de korta stunder som faktiskt är helt okej blir längre och längre och det gör mig glad. Men dessa stunder är ju inte jättelånga och de är inte så många under dagen, men de kommer då&då.
Känns som om förkylningen har börjat lätta en aning (fortfarande hemma från jobbet) och jag hoppas och längtar tills jag får börja med löpningen igen. Innan jul låg jag på ca 7-9km på löppassen, sen var det ju jul (go mat…), vila mmm och sen nu förkylning och lägga av med snuset. Så det ska bli så spännande och se hur de första passen känns.
Jag har infört ett betygssystem över hur jag mår (kopplat till sluta snusa). 1=DÅLIGT 5=OK 10=TOPPEN dvs 5 betyder att jag står ut med besvären, varken mer eller mindre. Dvs en 5:a är ju inget att eftersträva eg, Får jag en 1:a så är det BLÄ helt enkelt.
En 10:a, tja jag tror att den innebär att jag inte tänker på snus och att jag mår toppen.
Betyg nu: 5