Darius slutar – Dagbok

Dag 1:

Hej,

Så jag kom till denna sida för att få tips om att sluta snusa och när jag gick in på forumet såg jag en massa dagböcker och tänkte att det kanske skulle hjälpa om man dokumenterade allting.

Jag har snusat i 16år nu, lös i 15år. Jag gillar att ljuga för mig själv och säga att jag tar en dosa om dagen men sanningen är förmodligen 1 per 12 timmar jag är vaken.

Anledningen till att sluta är tyvärr mest ekonomiskt. Ju äldre jag blivit desto svårare har det blivit att motivera slöseri med ca 20 000 kr / år.

Mitt tillvägagångsätt kommer att vara “cold turkey” och jag kommer att återkomma till denna tråd med jämna mellanrum för att rapportera. Om jag vid något tillfälle inte uppdaterar denna tråden inom 8 dagar betyder det att jag misslyckats och flytt med svansen mellan benen.

Men du kommer inte att misslyckas. Räkna ut kostnaden för din återstående livstid med snus. Då vet du hur mycket nästa Prilla kostar att stoppa in i munnen…är det värt det? Dessutom vill du inte stinka avlopp ur munnen längre. För det gör du…även om du inte vet om det än…

Lycka till och kör hårt!!

Ser du förtjänsten med att sluta ekonomiskt kommer du snart fatta vilken förtjänst du ger din kropp genom att sluta med vansinnet. Pengar är inte allt även om det är lätt att stirra sig blind i det korta perspektivet.
Kroppen är ju svår att ersätta.

Cold turkey tror jag är rätt metod. Så gjorde jag. Ta tjuren vid hornen, förkorta plågan.

Dag 2:

Tackar :slight_smile:

Jag försöker hela tiden komma på ursäkter till att gå och köpa snus i affären men hittills har jag lyckats hålla mig ifrån det. Jag har inte märkt av någon form av abstinens, yrsel eller liknande men det kanske är för tidigt för det. Just nu har jag lite papper dränkt i cola (zero) under läppen och det verkar hjälpa mycket.

Bra jobbat! Jag slutade snusa för 12 dagar sedan. Dom första 2-3 dagarna var rätt jobbiga. Jag snusade zonnic första dagen. Sedan ingenting sedan dess. Jag har inte berättat att jag slutat för någon förutom för min flickvän. Vill att det ska bli en överraskning den dagen dom upptäcker att jag inte stoppar in en snusa men efter dom 3 dagarna har det varit rätt enkelt. Har Snusat i 7 år. Vit portion. Försökt sluta en gång tidigare men var då sjukt mkt svårare än denna gång. Har varit väldigt nere ett par dagar men har nu gått över efter att jag börjat träna. T.om köpt nya träningskläder och köpt en ny golfbag för att förgylla vardagen lite:) lycka till nu i fortsättningen!!

Dag 3

När jag sätter mig ner och startar upp ett spel på datorn, eller när jag precis har ätit eller när jag sätter mig i bilen har varit några exempel på då man alltid tagit en snus och då det är så satans gött. Känns som om man måste kämpa en del mentalt vid dessa tillfällen och de har varit det jobbigaste. Fortfarande inga abstinensbesvär, frossor eller liknande vilket gör att jag tror att det “värsta” inte kommer att ske.

Fortfarande inte märkt av några “mood swings” däremot under natten hade jag vad många verkar få. Jag vaknade hela tiden men jag kände mig ändå relativt pigg när det var dags att gå upp.

Dag 4

Sitter på jobbet sedan några timmar tillbaka. Inatt sov jag dåligt igen. Somnade kanske kl 1 och vaknade varje timme tills det var dags att gå upp klockan 6. Det roliga är att jag fortfarande inte känner mig trött eller helt slut (jag hade tom tränat på kvällen). Att inte ha as-smak i munnen när jag vaknar är väldigt trevligt och bara det gör att jag känner mig fräschare :slight_smile:

Det verkar gå bra för dig! Kämpa på!

Jag hade problem med sömnen ett tag också. Man får sova det man kan. Det blir bättre i alla fall, nu har jag inga problem längre.

Dag Fem:

Igårnatt sov jag riktigt dåligt igen. Var uppe till ca 02:00 och vaknade hela tiden. Orolig att kroppen och hjärnan inte får den vila de behöver även om jag inte direkt känner mig trött.

I övrigt fungerar det bra, småäter lite för mycket men försöker hålla mig till lite nyttiggare saker. Mini-morötter inhandlade från ICA fungerar prima.

När jag dricker cola (zero) verkar hjärnan få någon typ av kick och det är så jädrans gott, något jag inte tyckt tidigare och jag misstänker att hjärnan försöker hitta en form av substitut.

P.S dumt av mig att skriva detta kl 11 på dagen och säga “dag fem” innan dag fem har passerat… menmen

Snyggt. I början är det david vs goliat. Men monstret krymper när man inte matar det. Om du inte visar svaghet så kommer monstret bli din lilla bitch som inte har något att säga till om en vacker dag.

Hur går det?

Dag Sex:

Sov lite bättre inatt men inte mycket, det börjar påverka mitt beteende i att jag inte orkar göra något. Tränade igår och jag känner mig inte utvilad öht och har fått värk i axlar/armar (ej träningsvärk).

Klantade till det idag, hade det riktigt surt på jobbet och gick iväg till en affär för att köpa lite godis att tugga på. Jag köpte inte snus men ett paket med cigg + tändare. Drog ner en cigg på direkten och blev “full” och ansiktet domnade av. Första gången jag rökt på år. När jag var färdig med den slängde jag paketet direkt.

Riktigt sur på mig själv… det här får inte upprepas.

Bra att du slängde paketet! Läskigt med snus-sug, att det inte sjunker stadigt dag för dag, suget kan verkligen komma när som helst. Jobba på

Dag Sju:

Nu börjar det bli riktigt knepigt. Mitt humör är på golvet och jag är konstant trött pga dålig sömn. Jag sitter och funderar på att köpa en dosa för kvällen så att jag kan sova ut en natt. Jag vet dock att jag i och med det bara tar mig själv tillbaka till steg ett. Borde träna ikväll men vet inte om jag orkar det.

Usch, antingen var det lättare de första dagarna eller så är det jag som börjar ge upp. Ett steg närmre snusfrysen för varje minut som går.

Nej nej var själv o handlade och såg förmodligen psykotisk ut när jag stirrade på snuskylen. Kämpa på nu

Bara bit ihop!
När det blir tungt styr jag över tankarna på något annat, eller bara gå och träna. Skit i tröttheten, din kropp försöker bara lura dig.
Du bestämmer.

Det är en jävla process, men jag tror att humöret och sömnen kommer ordna upp sig bara du håller ut! Det tar tid att reboota hjärnan efter över ett decennium av gift. Du kan göra det, folk har gjort det förut och du är inte sämre du! Jag håller tummarna!

Jag håller fortfarande ut. Tack för pepp.

Jag tränade igår, slet som ett djur, dock blev det lite för sent och klockan var 11 på kvällen när jag kom hem och somnade efter 1 igen. Vaknade ett par gånger och efter 4 kunde jag inte somna om. Kroppen har värk överallt.

Känner inget direkt sug i att jag måste ha något under läppen längre, men efter hur kroppen mår vill jag verkligen ha nikotin bara för att få sova lugnt en natt. Sedan är ju frågan om det bara är bullshit från hjärnan. Ju mer jag tänker på att jag sover dåligt, desto dåligare kommer jag att sova.

Nu är det helg på g så kommer nog inte göra mycket annat än o försöka sova så mycket som möjligt.

Verkligen kämpa på, jag har också sovit dåligt, verkar som det hör till. Kämpa!!

Jag har inte gett upp än. Sömnen är bättre nu! Har dock inte så mycket annat att kommentera om. Jag känner mig ganska ok förutom i väldigt stressiga situationer på jobbet.

OK, när du nu har sparat 50 spänn om dagen i 12 dagar, vad ska du göra för de pengarna?

och om 100 dagar när du sparat 5000 kr vad handlar du då?

=D