Den långa resan

Hej,

För 107 timmar sedan lättade jag ankar ifrån hamnen och startade resan mot friheten igen. Jag har lättat ankare fler gånger än vad jag kan räkna till och brukar oftast ej komma ur hamnen.

Den absoluta majoriteten av dessa otaliga resor har startat när jag vaknat på morgonen och pågått fram till 17-18 tiden samma dag. Jag har då gjort en sådär 20 timmar och tyckt att en öl skulle kunna smaka såhär efter arbetsdagen. Det brukar inte ta särskilt många minuter efter det innan dosan öppnats och skeppet sjunkigt bara för att repetera exakt samma mönster nästa dag.

Några gånger varja år har jag klarat 3-5 dagar innan båten sjunkit. Det är ungefär den tiden som min kropp behövt för att nollställa sig och få bukt med magproblem och skräp som snuset för med sig. Man mår fysiskt väldigt bra och känner samtidigt att det psykiska sätter igån att bråka med en. Lösning blir att ta en snus och ruset man upplever gör att man börjar fungera normalt igen.

Två gånger i mitt liv har jag lyckats att segla i hela 6 månader innan båten förlist. Dessa månader har faktiskt varit de lyckligaste tiderna i mitt vuxna liv. Man blir så otoligt mycket mer levande och positiv utan nikotin. Jag ser bilder på min fru och mina barn som togs under dessa månader och kommer ihåg hur mycket vi gjorde tillsammans och hur lyckliga vi var. Som snusare fungerar iallafall jag så att det mesta jag gör är att snusa och sitta i soffan, som icke snusare blir jag en helt annan människa som är positiv och har många järn i elden. Det är lustigt när man tänker på det hur jävla hemskt nikotin egentligen är…

Varför skriver jag en dagbok denna tusenfemte gången jag skall sluta. Vill jag ha sympati eller medlidande? nej det är inte alls det de handlar om. De handlar om att när jag gav mig ut på min senaste riktiga sluta snusa seglats för sådär fem år sedan skrev jag en dagbok i ett annat forum. Kampen blev på så sätt mer levande. Skulle jag ge upp så skulle alla märka det i form av att inlägg slutat postas. Vidare vet jag att den dagbok (precis som måbnga andras dag böcker i detta forum) hjälpte mig när man kommit en sådär 40 dagar i sin seglats och man är så trött på eländet att man ser att kasta sig i havet som en vettig utväg. Att dokumentera sin resa på detta forum skall hjälpa mig att lyckas denna gång!

Jag tänkte försöka skriva lite hur mina dagar löper på de första tuffa 3 månaderna och jag känner denna gång en helt annan motivation än tidigare försök, lite som att kroppen säger -Nu räcker det fanemej, väx upp.

Välkommen hit och lycka till! Det låter som att du är lika hopplös som jag på att sluta och börja och sluta snusa. Känner igen mig i mycket;)

Tycker jag känner igen ditt nic från slutasnusa.info. Jag var också med på den tiden… Otroligt att man inte gett upp egentligen men vad är det som säger`? Plötsligt händer det! Känns som att det är så för mig denna gången. Känns väldigt stabilt just nu, men garden släpper jag inte än på ett tag!

Anyway. Kämpa på! Ska bli spännande att följa dig :slight_smile:

/Mic

Hej Mic,

Ja, jag antar att jag är lika hopplöss som dig. Vi följer samma mönster läser jag här i forumet.

Precis som du antyder var jag väldigt aktiv på slutasnusa.info för 5-6 år sedan. Det var då jag gjorde mina två sex månaders uppehåll. Sedan den tiden har jag inte gjort några riktiga försök utan mest fånat mig och gjort halvdana försök som varat max fem dagar.

Denna resa jag gör nu påminner mycket om de resor för 5-6 år sedan. Jag satte upp en plan och ett mål i höstas om att när 2018 börjar så skall jag sluta på riktigt. Då får det vara slut med dessa halvhjärtade försök. Det är också därför jag skriver i forum för första gången på länge då det för mig, precis som för många andra blir någon form av terapi.

Låt oss följas åt på denna spännande resa och ser vart den tar oss. Just i detta nu har jag 131 timmar under bältet och känner mig stark!

179 timmar. Inget att rapportera, det flyter på bra utan någon direkt abstinens.

Lycka till Fahlgan! Jag är övertygad om att beslutet är definitivt denna gången, man kan läsa det på det första inlägget.
Jag tycker det är bra att du poängterar att det faktiskt kan gunga till ännu efter ett halvår, det är precis som du säger en lång resa, men ack så värt det!

Tack Mumin!

Roade mig med att läsa igenom din dagbok och småler när man läser att i stort sätt samtliga sluta snusare upplever samma sak i de olika perioderna av sitt slutande.

Jag själv har alltid varit “igenom” efter 10 veckor, dvs 70 dagar. Efter den tid har jag kännt mig fri och inte reflekterat på snus förräns efter 6 månader, då jag vid båda tillällerna trillat dit igen. Lurigt att vara helt fri i månader för att sedan få tillbaka ett jättesug… jaja, man får vara på sin vakt när man kommer dit igen.

Övrigt att rapportera. Minn slutasnusa app säger mig att jag nu varit “ren” i 204 timmar. Trevligt! Hur är det då med abstinansen? Helt ärligt känner jag ingenting… Får hoppas det fortsätter så.

Trevlig helg alla sluta snusare!

Uppdatering!

278 timmar i detta nu och fortfarande inget sug. Det här börjar kännas riktigt bra! Givitvis är det mängder av ups and downs kvar, men ändå… Jag kommer ihåg från tidigare försök att efter sådär 15 dagar är det ganska lätt fram till dag 35-40. Känner mig stark denna gång!

347 timamr i detta nu.

Igår kväll klockan 22.00 passerade jag 14 dagar, eller två veckor om man så vill.

Om man skall summera vecka två så var den väldigt annorlunda mot vecka ett. Vecka ett bestod ju mer av en ren kamp dag för dag.

Vecka två började med att magen sakta började ordna till sig igen och den fysiska kampen var här helt över. Första halvan av vecka två bestod i en saknad av snuset i vana situationer, detta lättade mer och mer i slutet av veckan.

Idag startar vecka tre och detta känns helt ärligt som att det kommer att gå vägen. Jag är helt besluten att inte börja snusa igen och i detta nu känner jag absolut noll abstinens. Mer en lättnad över att må mycket bättre. Sömnen är en annan sak som nu är helt fantastisk. Jag somnar vid 22 tiden och vaknar helt utvilad kl 07.00. Det känns fantstisk det här!

Låter kanon! Klart att du kommer att klara det!

Det svåraste är att förstå att man egentligen inte vill snusa, det är bara nikotinjäveln som lurar hela sinnet att tro att man egentligen vill!

". Som snusare fungerar iallafall jag så att det mesta jag gör är att snusa och sitta i soffan, som icke snusare blir jag en helt annan människa som är positiv och har många järn i elden. "

Det här känner jag igen som fasen. Bara att påminna sig om det om man är på väg att trilla dit igen. Kör hårt :slight_smile:

Som snusare fungerar iallafall jag så att det mesta jag gör är att snusa och sitta i soffan, som icke snusare blir jag en helt annan människa som är positiv och har många järn i elden.

Exakt så är det. Det finns alltid i tankarna och det är hela tiden det viktigaste. Att man har snus, ta snusen efter maten, köpa snus… det förgiftar hela medvetandet!

Igår passerades 500 timmar och 3 veckor.

Det är fortfarande lite vemodigt på kvällen när man ser på TV och tar ett glas vin. Ingen fysisk abstinens, men den där tomma känslan infinner sig.

Hursomhelst, nu kör vi vecka 4! :slight_smile:

611 timmar i detta nu och projektet sluta snusa känns fortfarande mycket bra.

Jag har lyckats dra på mig influensa i förra veckan och helgen vilket gjort att jag varit ganska låg. I helgen när jag var som mest däckad av influensan kom ett litet snus sug. Jag tror egentligen det kom mest pga att man var låg av influensan och ville bli uppåt igen. Idag och suget helt borta och jag har nu avverkat hela 26 dagar på denna resa.

Nu full fart mot 40 där det skall blåsa som värst! Känner mig riktigt stark och fortfarande helt säker på att jag kommer klara detta!

787 timmar i detta nu.

FÖrra veckan bjöd på en hel del stress då jag arbetade på en mässa i Tyskland. Konstigt nog kände jag absolut inget sug alls under denna tid. Jag landade på flygplatsen sent på fredagskällen nöjd med min kontroll över nikotinet.

Under lördagen var dock suget ofantligt stort. Helt sjukt faktiskt hur det slog till efter en sådan lugn och fin resa jag haft fram tills nu. Söndagen var bättre, men absolut inte bra. Jättesug och grym irritation hela helgen. Jag tror det kan ha med trötthet efter mässan att göra, men ändå… vilket jävla sug…

Idag är det mycket lugnare och den värsta stormen har absolut mojnat. Kan varaatt jag är på väg in i den beryktade 40 dagars perioden. Jaja, vi kör vidare på denna resan och hoppas på det bästa…

Idag är det 40 dagar sedan jag lade ut sista snusen och bestämde mig för att nu får det vara nog…

Helt ärligt trodde jag aldrig på detta försöket heller. Jag trodde det skulle bli som det alltid har blivit de säkert 100 gångerna jag slutat snusa de senaste 5 åren…

För 5 år sedan höll jag upp snuset i 7 månader och jag mådde toppen. Skälen till varför jag började är idag oklara, men jag vet att jag gick igenom en tuff period som gjorde att jag helt enkelt gav upp och trodde lösningen fanns i nikotinet. Så var det inte så klart och så är det aldrig… Sedan dess har jag som sagt gjort åtskilliga mer eller mindre seriösa försök att sluta igen men aldrig kommit särskilt långt.

Just nu sitter jag här med 946 timmar, eller som sagt 40 dygn snusfri… Detta har varit ett mycket stor delmål av flera skäl.

För det första är detta den längsta snusfria seglats jag haft på över 5 år, bara det är stort för mig. 3-5 dagar är vad jag brukar mäkta med innan jag tycker synd om mig själv och ger upp. Vid en handfull tillfällen har jag kommit upp till både 2 och 3 veckor, men aldrig längre än så.

För det andra är 40 dagar den tid då man är absolut längst jävla ner på botten och allt är som överjävligast innan resan uppåt börjar igen. Om detta finns mycket dokumenterat på både detta forum samt andra.

Från och med dag 40 blir allt bara bättre och att börja snusa igen skulle kännas som ett enormt misslyckande efter denna tid. Nästa delmål i min resa är nu satt på 70 dagar, dvs 10 veckor. Efter att ha mina gamla dagböcker i huvudet ifrån slutasnusa.info tiden kommer jag mycket tydligt ihåg att efter 70 dagar har jag varit fri fån eländet. Lår oss hoppas att så blir fallet även denna tredje och förhoppningsvis sista gång jag slutar att snusa!

Grattis till 41 dgr Fahlgan

Kör på & var stolt på resan emot friheten.

Stå stark & prova aldrig någonsin “bara en enda snus”

Allt Gott/
Vante Ante

Tack Vante Ante!

I detta nu är det 1116 timmar eller 47 dygn om man så vill sedan jag slutade snusa.

Denna resa har gått mycket bra hela vägen. Dock hände något i Lördags. Jag hade varit sjuk medans jag jobbat på annan ort förra veckan och kom hem i fredags. Hela Lördagen var jag riktigt förbannad och kände en abstinens liknande dag 2 eller 3, mycket lurigt. Söndagen var bättre, men inte bra. Natten mellan söndag och måndag drömde jag om att jag snusade igen och att jag medvetet tog beslutet att börja för att må bra igen…

Idag är stormen över som tur är, men den här perioden runt 40 dagar är helt klart intressant. Ena dagen noll sug och andra världens storm… Anyway, jag kör vidare på min snusfria seglats.

1330 timmar har jag nu lyckats avverka,eller 56 dagar om man så vill.

Vad är nytt? En sak som jag kännt av de senaste 2-3 veckorna är att jag blir mycket mer berusad än då jag snusade. Låter skumt men det är faktiskt så. Vet inte om nikotinet kompenserat upp något tidigare, men skumt är det.

Övrigt? Har kännt mig extremt låg de senaste 2 veckorna. Jag vet ju varför så därför känner jag ingen fara, det kommer gå över om ett par veckor. En kul grej är dock att sedan kanske 2 veckor tillbaka är snussuget som bortblåst, man är låg och vill kompoensera det, men inte med snus. Just nu känns det inte som ett rimligt alternativ att börja snusa igen och det känns så fruktansvärt skönt!

Nästa delmål är som sagt 70 dagar då jag kommer ihåg att jag vid mina 2 tidigare resor varif fri. Inte långt kvar nu!

Lyckat till alla nya sluta snusare som dykt upp på forumet. Det är ett helvete de första 2 veckorna, men det är så värt det när man börjar komma igenom tunneln.

Hej Fahlgan

Angående berusningen har jag ingen aning.

Jag hoppas att jag kan tänka likadant som du skriver “jag vet ju varför jag känner så, det kommer gå över” när jag är i den jobbiga perioden.

Det är en klurig tid där du befinner dig just nu. Kanske du även svarade på din egen fråga utan att du tänkt över det. Du sa att du känt dig låg sista två veckorna och samtidigt att det känns som det känns som om du blir lättare berusad efter du slutat snusa de sista veckorna.
En iakttagelse gjorde även jag när det gäller alkohol och snusslutandet. I princip alltid när jag drack alkohol så kände jag mig riktigt låg efteråt. M.a.o. man gör sig själv en riktig björntjänst om man styr undan alkohol helt och hållet i starten, jag önskar jag skulle förstått det tidigare så skulle man besparat sig från många sämre dagar.

Jobba på, du är snart över krönet och har en riktigt skön snusfri sommar framför dig. Det är en fantastisk känsla när det börjar bölja in de första sköna vågorna av eufori när det börjar gå upp för en att man verkligen är på väg att klara av det :slight_smile: