Ett första stapplande steg.

Tack för inlägget Skr. Du närmar sig det magiska 100. Otroligt! Hur hade du det runt 40? Om jag förstått rätt så ska dopaminnivåerna vara i botten runt då, och sen börja regenerera sig.

Idag har det varit riktigt j-a tungt. Jag är bara en hårsmån från att snusa typ hela tiden just nu. Substitutet i form av nikotinfritt snus tog slut lagom till lunch och jag är fast besluten att inte köpa mer. Tror låtsassnuset gjort att jag fallit dit tidigare. Det känns ju som om man fortfarande snusar, napp/snuttefiltseffekten kvarstår och steget från att ta en riktig snus istället blir alltför kort.

Natten var hemsk. Vaknade till säkert tio gånger. Somnade om hyfsat snabbt, men ändå. Har aldrig haft sömnproblem förut. När ordnar detta upp sig?

Det kommer bli bättre Copernica.

När abstinensen är tuff förstår vi vilket lömskt
gift nikotinet är.Och vad det gjort med oss
under lång tid… Eller hur ? Just därför är det dumt
att ge upp & ta en snus. Ska Du behöva gå igenom allt igen?

Sömn problem har flera haft före dig.
Läs runt i dagböcker så får du tröst & vägledning
när frågor uppstår.
Bra tänkt runt fejk-snuset.

Vår ljus/
Vante Ante

Min absolut största rädsla var att jag alrdig kommer kunna njuta av livet/vara lycklig utan snus. Men ack så fel jag hade. Njuter både mera och är mycket lyckligare nuförtiden :slight_smile:

Så här beskrev jag min resa för ett tag sedan:

Dag 1-4, Den fysiska biten:
Man känner sig totalt IQ-befriad, har dimsyn och känner sig inte så kaxig längre. Efteråt kan man dock konstatera att det här är en relativt lätt fas i slutasnusa-skedet. På något sätt är man beredd på att strida mot abstinensen och det är något konkret att fighta mot. I kort är den första fasen förjävlig, men överkomlig med hjälp av tex löpning, annan fysisk aktivitet och tjurskallighet. Man tar sekund för sekund, timme för timme.

Dag 5-14, De första veckorna och veckosluten:
Första fredagen efter jobbet känns minst sagt pissig. Hade hellre jobbat hela helgen, gratis. Här kommer även de första känningarna av snustrollets psykiska påtryckningar. ”Ta en snus så går allt över” ”Du kommer aldrig nånsin att njuta av ett veckoslut igen” ”Finns ingenting du kan göra för att bli lycklig igen, till det behövs snus” ”Lördag morgon utan snus??? Är du tokig eller” Det enda vettiga man kan göra är sysselsätta sig med något, vad som helst, för att få tankarna ens någon sekund på annat när det är som värst. Nu efteråt kan man bara konstatera att man haft en jävligt felprogrammerad hjärna…

Dag 15 – 40, den grå vardagen:
I princip samma som dag 5 – 14. Fysiskt börjar man dock märka positiva förändringar som att somna bättre på kvällen, lägre blodtryck, lugnare puls. Fysiskt kan man säga att man mår mot förväntningarna rätt bra, riktigt bra. Psyket börjar dock undermedvetet tynga och bryter sakta men säkert ner en. Vissa dagar känns lättare än andra men i övrigt är det bara elände. Man har förlorat sin bästa vän (snuset), hur skall man nu koppla av efter jobbet, eller prestera på jobbet? Allt känns bara hopplöst. Man har dopat sig med övernaturliga mängder dopamin tidigare och hjärnan tvingas nu omprogrammera sig och generera dopamin på naturlig väg. Runt dag 40 tror jag dopaminnivåerna är som lägst. Runt dag 40 är också en period då de flesta slutasnusa försöken går i graven och snusningen återupptas. De som misslyckas känner att de gett sitt allt, de kan inte sluta snusa, de har för svag karaktär, livet är inte värt att leva utan snus m.m. Snustrollet har övertalat dem att börja igen.

Dag 40 – 70, Same shit different day:
Fysiskt mår man bra men men… har fallit här förut. Den grå vardagen ger inte med sig utan det känns som om man sjunker djupare och djupare ner i det psykiska moll-träsket. Nu som då kommer också ena sjuhelvetes fysiska bakslag. Några obetydliga saker som att man inte hittar telefonen kan trigga ett enormt snussug. Man är så pass mör i det här skedet att det känns som om man slutat i en evighet men skiten tar aldrig slut. Skit bara kommer och kommer tillika som snustrollet säger ”Jag sa ju det, du kan inte leva lyckligt utan snus” ”Bara börja igen så slipper du hem igen” ”Andra kanske kan sluta och få ett normalt liv, men inte du, det kommer aldrig gå”.

Dag 70 – 90, Gråa vardagen fortsätter men med stora inslag av positiva effekter:
Vid det här laget har man upplevt många dagar där man känt att beslutet att sluta snusa var det bästa man gjort. Att vakna på lördag morgon, fräsch i munnen utan en tanke på snus. Det om något är overkligt. Men nu är det faktiskt verklighet. Det finns dagar då man inte ens märkt att man slutat, utan först på kvällen kommer man på det. För min del var det runt dag 90 som dessa dagar blev flera och flera. Har hört att det tar i genomsnitt runt 90 dagar för hjärnan att degenerera nikotinreceptorerna. Hjärnan är rätt snabb att förändra sig med tanke på förutsättningarna, man har ju dopat den med centralstimulantia i X-antal år.

Dag 100+, Outphasing:
Jahapp här är man nu och snusbegäret är i praktiken borta. Man tänker fortfarande dagligen på snus men karaktären har ändrat. Nu vet man att det går att leva lyckligt utan snus. Faktum är att det nya snusfria livet är så jävla mycket bättre än det gamla. Detta är något man omöjligt kunde tro på under de första dagarna/veckorna av resan. Men sant som fan är det, men nu väntar det okända. Vad jag läst så borde det vara nerförsbacke med några enstaka fall av snussug. I det här skedet får man väl klappa sig på axeln, man har ju gjort det omöjliga. Nu gäller det bara att aldrig få i sig nikotin igen.

Tusen tack för detta jaeger. Otroligt viktigt att veta redan nu vad som kan komma att vänta i de olika faserna. Fy fan rent ut sagt. Det tar ju i princip aldrig slut? Hur ska man orka med detta i 3-4 månader!!! Varför varför varför började jag nånsin med nikotin…

Idag har det funnits korta stunder då jag inte tänkt på snus. Det känns stort. I övrigt känns det som om den fysiska abstinensen är borta nu. Iofs är jag väldigt trött på dagarna och vaknar många gånger på nätterna. Kanske är fysiskt, jag vet inte.

6 dagar har gått. Imorgon en vecka! Trodde nog det skille vara tufft, men inte såhär… vissa stunder är det verkligen timme för timme som gäller. Tanken jag försöker hålla fast vid är att det är enkelriktat som gäller. Det finns ingen väg tillbaka. Och genom andra som gått före mig så vet jag ju att det blir bättre. Det är annars ltt att hamna i undergångstankar att det ska vara såhär tomt, tråkigt och hemskt resten av livet.

Men med vetskapen att livet på andra sidan är så långt mycket bättre än livet som deogmissbrukare stångas jag vidare. Timme för timme. Dag för dag. Självkänslan har blivit bättre redan!

Det finns en ljusning Copernica.

Det kan vara så olika hur vi upplever
slutandet.
Det behöver inte bli si eller så Vi är alla olika
personer med olika känslighet.

Snart en vecka Bra krigat…

Du klarar detta /
Vante Ante

Tack Vante Ante. Jag blir väldigt glad av peppande ord. Imorse var det tungt, men nu har det gått flera timmar utan att jag tänkt på snus. Det gör mig gott att kunna få slappna av en kort stund. Är ju nästan ett heltidsjobb att sluta snusa. Känner att jag måste läsa här i forumet, fokusera på att tänka rätt, se till att vara upptagen o.s.v. Måste alltså jobba aktivt med att sluta. Hehe, vem ska jag fakturera för detta? Swedish Match? :slight_smile:

Ja, nog är det ett jobb att sluta snusa. Men om man är smart så gör man bara det jobbet en gång. Det slog mig i dag att om jag hade låtit bli att helt idiotiskt börja igen efter ett halvår första gången jag slutade så hade jag idag varit snusfri, inte 80 dagar, utan 23 ÅR!!! Förmodligen hade jag gjort betydligt roligare grejer de senaste 80 dagarna än att sluta snusa då…
Det är jobbigt att sluta snusa. Det gäller att komma ihåg det varje gång snustrollet tycker att man ska börja igen.

En vecka då. Går typ sådär. Idag har jag ätit godis från morgon till kväll. En vecka av ohämmat ätande har redan satt sina spår. Fick ångest och snussug from hell på väg hem från jobbet så köpte en dosa Onico för 40 spänn!! Inget rätt. :frowning:

Allt är rätt i början! Spara petet tills du har rullat undan några veckor.
Själv gick jag upp åtta kilo de första två veckorna(!) Det börjar ordna till sig nu.
I början är det bara en sak som gäller och det är att låta bli snuset. Allt annat är sekundärt.
Jobba på så är det bättre fortare än du tror!

Jaha. Köpte en dosa igår. Snusade upp halva, men nu är den slängd. Jag blir så besviken och trött på mig själv. Varför går det inte? Varför klarar jag inte att hålla mig ifrån snuset när det är så många andra som gör det?

Imorrn kommer min lön och jag ska inte öppna plånboken för snus denna månad. Cold turkey kanske inte var min melodi? Har nikotintuggummin kvar sen nåt tidigare försök. Det får bli såna den kommande veckan.

Jag vill skjuta mig själv i huvudet. Gräva en grop och lägga mig i. Allt sånt där. Så inihelvete besviken. När jag trode jag var motiverad och rustad till tänderna. Det där satans snusmonstret är starkare än jag räknade med. Skäms.

Någon här inne har skrivit tidigare;
“Du har inte misslyckas så länge du
fortsätter försöka sluta snusa”

Det är INTE lätt sluta snusa.
Sluta slå på Dig själv.

Nikotin tuggummi är bara att byta
ut ett behov emot ett annat, tyvärr.
Känner sluta rökare som sen inte kunnat
sluta med tuggummit.

Vår ljus/
Vante Ante

Håller till 10å med Ante, det bara drar ut på eländet.

Nu är det för dig bara att fortsätta slutandet. Föll också tillbaka vid dag 40 vid mitt första riktiga försök. Insikten och erfarenheten det gav tror jag bidrog starkt till att jag till slut lyckades.

Kämpa på

På det igen bara.

Alla snusare kommer till slut fram till att man ska sluta. Det tar bara olika lång tid att inse det.
Lika bra att sluta på en gång istället för att skapa allvarliga problem genom att fortsätta.

Sluta i tid.

Tack för era kommentarer. <3
Jag inser ju att jag måste klara det här själv. Ingen annan kan göra det åt min. Vill inte vakna upp och vara 60 år och vara en snusare, när jag hade chansen att sluta 20 år tidigare. Ni tror alltså att cold turkey är bästa sättet för alla? Blev så tveksam när jag istället började äta dugnet runt och sen föll dit efter bara en vecka. :frowning:

Alla vägar bär till Rom. Vissa alternativ är antagligen mera krokiga och steniga än andra, men det finns inte enbart ett enda korrekt sätt att sluta på. Man väljer den väg man vill.
Personligen valde jag cold turkey av den enkla anledningen att jag inte ville dra ut på eländet, jag ville kapa av alla band med nikotin. Metoden passade mig, jag ville inte förhandla med snustrollet.
Jag resonerade också ungefär som du gör i inlägget ovan, i tillägg hade jag sista åren börjat skämmas över mitt snusande. Det som en gång i tiden kändes lite småcoolt och trevligt var enbart ett miserabelt beroende.

Det går vägen om du vill, allt handlar om att bestämma sig och sen konsekvent stå fast vid beslutet. Det är inget hokus pokus, det fungerar.