Ett inre Jihad – Snussug efter en månad

Hej alla tappra snuskrigare. Jag har läst en massa dagböcker i det här forumet senaste månaden, vilket har varit till stor hjälp – och nu är det dags för mig att dela med mig lite om mitt heliga krig mot snusmonstret.

Lite om mig

Jag är 27 år gammal, har snusat sedan jag var 16. Började med Skruf White, gick sedan över till vitt snus när det kom. Epok, Lyft, Velo – ja, jag har snusat mig igenom alla namnbyten. Alltid med samma smak – mintsmaken som just nu heter Velo Crispy Peppermint. Senaste åren har snusning emellertid tid helt gått över all kontroll. Jag har mer eller mindre konstant haft en prilla under läppen. Tryckt upp en rackare det första jag gjort på morgonen, det sista på kvällen – till och med somnat med snuttefilten liggande där. Mängden prillor som min sambo hittat i sängen är inte jättefräscha historier. En gång hittade hon 10 stycken som jag i sömnen tryckt in under madrassen. Snus har varit kopplat till allting i mitt liv. Jobb, kaffe, efter maten, film, bokläsning, ligga i solen, dricka öl, bastubad, ja listan kan göras lång – enda gången jag inte har snusat är när jag äter eller tränar, men då har det fungerat som en belöning efteråt.

Varför tog jag beslutet att sluta?

De vanligaste orsakerna jag hör är att folk vill bli fria från beroendet och spara pengar. Men det var faktiskt ingen av dessa anledningar som fick mig att sluta. Utan anledningen var att det kändes som jag långsamt dödade mig själv. Det kanske låter dramatiskt – särskilt med tanke på att hela internet numera är fullt med folk som hyllar nikotin och kallar det för en “nootropic” som gör en smartare, mer koncentrerad, ökar testosteronet och skyddar mot sjukdomar som Parkinsons och Alzheimers. Den här propagandan har fått en väldigt fart i samband med att ZYN blivit populärt bland finanskillar i USA.

MEN allt det här är ren propagande. Det finns inget som stödjer nikotinets “nootropiska” effekter långsiktigt. Studierna de ofta hänvisar till visar att personer som inte redan är nikotintorskar får bättre koncentration i en halvtimme efter nikotinintag (vilket inte är så konstigt), men för oss nikotinister förstör det bara koncentrationen långsiktigt och gör att vi inte ens kan upprätthålla en normal koncentration utan nikotin.

Mitt nikotinberoende satte mig i en konstant cykel av abstinens. Snuset gav mig ångest, stress, gjorde mig irriterad, frustrerad och okoncentrerad och det enda botemedlet var att snusa mer. Sen gav det mig även fysiska besvär. Ont i magen, kroniskt kalla händer, svårt att sova och perioder med lossnande vitt tandkött under läppen (som dock återhämtade sig tämligen enkelt).

Observera att jag pratar om ett snusberoende, inte ett heroinberoende (helt sjukt hur stark drog det här är).

Jag slutade snusa för att nikotinet tog min framtid ifrån mig. Jag slutade för att må bättre psykiskt och fysiskt.

Slutade Cold Turkey

Jag slutade tvärt - “Cold Turkey” - för 31 dygn sedan idag. Ingen nedtrappning. Ingen planering. Visst, har jag tänkt att sluta i flera år, men aldrig klarat av att göra det. Bara tanken på att sluta gav mig panikkänslor. Det har alltid varit det viktigaste på min packlista när jag varit iväg utomlands, eller på någons landställe. Snus, mobil, pass, nycklar – i den ordningen. Beslutet tog jag ganska plötsligt. Såhär gick det till:

Jag var på konferens i Köpenhamn med jobbet och mot kvällen blev det galej med mycket supa och snusa. När jag säger mycket supa menar jag typ 10 öl - vilket är väldigt mycket för mig som dricker ganska sällan och när jag dricker brukar det ligga på 1-2 öl. Hur som helst, ölen fick mig att tappa all kontroll när det gällde snusningen. Jag förbrukade två dosar på några timmar. Kombinationen av bakfylla, ont i magen och en trasig underläpp dagen efter blev droppen. Jag tog en sista prilla i Köpenhamn, lämnade en halvfull dosa där och tog tåget hem till Svedala. Det var som tidigare skrivet för 31 dagar sedan.

Jag laddade ned appen Snusfri för att hålla koll på dagarna och har till min hjälp haft det här forumet och Youtube-kanalen Addiction Mindset. Första veckan var ett rent helvete. Insomnia, svettningar, ångest och en konstant strid mot snusmonstret. Sen kanske efter en vecka kom jag på mig själv att ha levt kanske 1 timme utan att ha tänk på snus. Det var den första segern. Nu har det gått en månad och dagarna varierar kraftigt. Ibland går det flera timmar (ksk 5) utan att jag tänker på snus; andra dagar är snussuget där konstant. Och det är väl därför jag skriver här idag.

Hur ska jag klara det här?

31 dagar – och absolut det blir lättare – men fortfarande besöker snusmonstret mig varje dag och vissa dagar känns det som jag är tillbaka på dag 1. När försvinner suget? Aldrig? Har nikotinet förstört min hjärna kroniskt?

Fördelar

Jag försöker konstant påminna mig själv om alla fördelar jag har fått tillbaka av att sluta med den här drogen. För de är många.

1. Min ångest har minskat drastiskt, faktiskt till den grad att jag knappt har någon ångest alls – den enda ångest kvar är den kopplat till snussuget. Det här har fått mig att misstänka att min ångestproblematik HELT berott på nikotinet.

2. Jag sover så mycket bättre. Har inte förstått att snuset påverkat min sömn så mycket. Det är som om jag först nu sover på riktigt - utan prillan under läppen.

3. Händer och fötter är varma. Liten grej, men känner mig lite manlig när jag håller hand med sambon och hon säger att mina händer är varma (inte hänt förut, haha)

4. Mina löppass har i snitt blivit 2 km längre. Vet inte om det beror på att jag springer från snusmonstret eller om min kondition faktiskt blivit bättre.

5. Min hållning har blivit bättre. Kommer på mig själv att jag sitter rakare och går rakare med ryggen än förut.

6. Tandköttet har återhämtat sig helt.

7. Inget mer ont i magen – som jag brukade få efter mycket snusande.

Nackdelar

Tyvärr finns det nackdelar också :(. Har gått från att aldrig äta socker till att äta det varje dag. Istället för att gå till pressbyrån för att köpa en dosa, köper jag godis. Jag äter mycket mer och känner att jag lagt på mig mer än vad jag trodde att jag kunde lägga på mig. Om jag inte håller i nu - blir jag tjock på riktigt! Jag är även mer irriterad och har kortare stubin än med snus, vilket inte är så kul för sambon. Men den största nackdelen - by far - är suget. Snussuget. Jag klarar det inte mer!

100 dagar kan jag klara. Men är det kvar efter 100 dager – då vet jag inte. Jag befarar att jag har förstört min hjärna kroniskt.

NEJ! Jag ska klara det här. Fuck snuset. Det här är ett heligt krig mot snusmonstret. Ett inre Jihad.

”The Snus is all around us and in so many futures snusmonstret prevail. But I do see a way. There is a narrow way through."

1 gillning

Ska även tillägga att jag har kört helt utan substitut. Inget nikotinfritt, Onico och inget med nikotin som plåster eller tuggummi.

Velo har en variant av Crispy Peppermint utan nikotin som heter “Zero”. Jag har funderat på att prova den om suget ligger kvar efter 100 dagar. Men det kanske är snusmonstrets idé och ett sätt att få mig tillbaka? Ett annat alternativ är att köra en låg dos nikotinplåster.

Men det beslutet skjuter jag på, för 100 dagar (69 till) klarar jag med snussug.
Är suget kvar efter 100 dagar – ska jag kika på vad jag kan göra åt saken.

1 gillning

32 dygn idag. Hittills är idag är en lätt dag, betydligt lättare än igår. Ska träna lite i em för att distrahera mig ännu mer.

Drömde dock om snus i natt. Min polare hade fått tag på en ny smak Velo, vi var i en badminton-hall när han tog fram dosorna. Vi tryckte prilla efter prilla och pratade om alla fantastiska fördelar med nikotin… Läskigt hur snusmonstret besöker en i natten. Aldrig får man frid.

OAO
/Tor

38 dagar i dag. I går var en lätt dag – jag tänkte knappt på snus. I dag är det tufft; det är måndag, jag är tillbaka på jobbet, suget är starkt och jag är på randen till vansinne.

Suget är dock den enda nackdelen. På så många sätt har livet blivit bättre sedan jag tog beslutet att sluta. Mer energi, mindre oro och nedstämdhet – det bästa sättet jag kan beskriva det på är att man känner sig som ett lyckligt barn igen.

Ändå skriker nikotinreceptorerna som hungriga fågelungar – fortfarande, efter snart 40 dagar. Men fågelungarna blir färre. Bara jag inte matar dem, så dör de en efter en. De andra dagböckerna här har visat vägen: det finns ett ljus i slutet av tunneln. Suget är inget annat än nikotinreceptorer som långsamt dör.

oao
/Tor

Dag 45. Det börjar lätta ordentligt nu. Tänkte knappt på snus i helgen – hade dock fullt upp med att hjälpa föräldrarna med en flytt.

Fan vad skönt att det värsta suget släppt. Glöm inte bort att aldrig någonsin släppa på garden, du har gått igenom det värsta men det svåraste är när kroppen börjar glömma bort hur jobbigt det var att sluta och varför man slutade.

1 gillning

Dag 55. Känns riktigt bra! Hoppas på nedförsbacke nu.

Dag 59. Jag var ute i lördags och firade en vän som fyllde 32. Flera i sällskapet hade snus. Det snusades hejvilt. Jag stod dock emot - men suget kom tillbaka och det har hållit i sig. Hela kvällen tänkte jag “fan vad nice det hade varit med en liten prilla, bara en”, suget växte och växte, men jag stod emot. På söndagen vaknade jag upp med ett sug som höll i sig hela dagen. Idag är det måndag och suget kvarstår.

Det känns så orättvist, jag stod ju emot, tog ingen prilla ändå ska jag straffas.
Nedförsbacken har blivit uppförsbacke. Nu är det jobbigt. 100 dagar är delmålet. Är suget kvar efter 100 dagar kanske jag skiter i det här.

Förlåt för ett deppigt inlägg. Pepp är välkommet.

Måste ändå säga att bakfyllan är så mycket mildare utan snus. Det här var egentligen min första fylla sedan mitt snusstopp, så jag har inte märkt den effekten tidigare. Jag är hursomhelst otroligt stolt över mig själv som klarade att stå emot frestelsen trots alldeles för många enheter.

Jag tror också att suget hänger ihop med bakfylleångesten. Som jag nämnt tidigare är ångestreduceringen en av de största fördelarna jag har märkt av att sluta snusa. Och eftersom alkohol - precis som nikotin - både sabbar sömnen och höjer ångesten är det inte så konstigt att suget kommer dagarna efter.

Mitt råd är att hålla er borta från alkohol: 1) för att det ökar suget och 2) för att man förlorar konsekvenstänket. Även om jag aldrig tog en prilla under min utekväll, var det skrämmande nära. Bad bland annat om att få lukta på min kompis dosa.

Så starkt av dig att stå emot​:muscle:t3::muscle:t3:

1 gillning

Tack Snowy :pray: dag 61 nu

Dag 62

Jag registrerar alla mina träningspass i en app och passade på att kolla hur träningen har sett ut i år. Det är helt klart att något förändrades i samband med snusstoppet. Träningspassen har blivit mer frekventa (jag tränar oftare, helt enkelt) och dessutom mer effektiva – jag har lagt på runt 2 km på löppassen och ökat vikterna på styrketräningen.

Jag har två teorier om varför:

1. Dopaminsystemet är återställt och fungerar nu som det ska, det vill säga motiverar mig till bra aktiviteter.
2. Dopaminsystemet är inte återställt, utan i obalans efter snusstoppet. Träningen blir då ett sätt för mig att kompensera – på samma sätt som sötsuget blir för många andra. På tal om sötsuget: det har faktiskt mer eller mindre försvunnit nu.

Jag har haft två lätta dagar och hunnit reflektera över helgen. Snussuget är bara psykologiskt (även om det känns fysiskt). Det kommer tillbaka om du sätter dig i situationer där du normalt skulle ha snusat. Men det betyder inte att du ska undvika de situationerna – tvärtom! Utsätt dig för dem. Det är så hjärnan lär sig att SLUTA förknippa de situationerna med snus.

Det farliga med att sluta snusa under semestern är just att suget (som är psykologiskt) riskerar att komma tillbaka när du återvänder till vardagen – framför datorn, i förarsätet på bygget eller var du än jobbar. Det är först när du tillräckligt många gånger har utsatt dig för alla tänkbara situationer där snuset tidigare varit närvarande som hjärnan lär sig att bryta kopplingen.

Det var allt för i dag.

Dag 75 – Det är absolut lättare nu, och det är därför jag inte har skrivit på ett tag. Men suget finns fortfarande kvar, helt klart. Vissa dagar är värre än andra. Det svåra nu är att jag knappt minns hur jag faktiskt mådde när jag snusade. Allt det negativa jag upplevde – det som fick mig att sluta – har jag svårt att återkalla. Det positiva däremot minns jag tydligt. Och det är förjävligt. Jag får helt enkelt lita på det jag skrev när allt fortfarande var färskt. Tur att jag har det nedskrivet i den här dagboken.

Dag 94 Nu är det lätt. Har typ inte tänkt på snus på två veckor. Segern är nära! 6 dagar kvar till 100!

102 dagar! Jag tänker så lite på snus att jag missade dag 100. Kom på det först dag 101. Till alla där ute som kämpar: det släpper, suget kommer inte vara kvar för alltid även om det känns som det. Den fysiska abstinensen man känner den första veckan är lätt att brösta igenom. Det svåra för mig var att överkomma det psykologiska beroendet. Nyckeln till att bli snusfri är att sluta identifiera sig som en snusare. Acceptera suget, gör inte en stor grej av det. Acceptera att du ALDRIG kommer snusa igen – varför skulle du? Du är ju ingen snusare. KBT:a dig själv, romantisera det inte, tänk inte på det.

Sen rekommenderar jag mentholpastiller av märket Mynthon. Något behöver man ju suga på – så länge det inte innehåller nikotin!

Hörs om ett år!
Hej svejs!