30 minuter utan snus. Försöker sluta var och varannan dag men hittar alltid en anledning efter 7-8 timmar att ta en snus. Är så trött på mig själv och mina misslyckande. Vill verkligen bli fri från snusen
Jag hade inte klarat bli snusfri på “egen hand”. Tog hjälp av Champix i början. Utan den hade det aldrig gått. Jag har fem månader snusfri nästa vecka! Vad tror du om att ta hjälp av medicin?
Jag tror att med eller utan medicin så det enklaste sättet att sluta snusa är att låta bli att stoppa in nikotin i systemet igen så länge som man lever…
Finns inget att tveka på… Försök inte igen… Sluta…
Ja nu har det gått 8 månader och fortfarande inte lyckats. Men nu slutade min man helt plötsligt från ingenstans för 6 dagar sedan! Och även om han är dryg som f… är det ändå inspirerande. Så jag slutade med min knox white samtidigt och gick över till zyn mini med svag styrka. Tror att man hade läst om oss i tidningarna om vi gick cold turkey samtidigt. Nån annan som trappat ner med zyn?
Grattis till ett bra beslut!
Personligen tror jag inte riktigt på nedtrappning. Det enda nedtrappning har lett till för mig de gånger jag försökt är att snusarna helt plötsligt är ännu godare och man får helt plötsligt den där kicken man vill ha från varje snus. Själv snusade jag stenhårt intensivt sista dagarna så jag nästan äcklades av skiten innan jag tvärt la av. Därför är inte mina sista minnen ett skön nikotinkick man längtat efter utan snarare en svart sörja som runnit, bränt och luktat illa.
Men vi gör alla det sätt vi tror på naturligtvis. Se det mer som ett tips om din metod inte skulle fungera…
Kämpa på!
Tack Ziiid! Ja jag tror du har rätt och tanken är att jag kör en cold turkey med zynen sen. Märker nikotin abstinens ändå trots zyn. Vaknar 04 på morgonen och kan inte somna om. Jag slutade röka för 17 år sedan, var sedan helt nikotin fri i nästan 8 år då jag träffade min man och började snusa lite. Sen tog det inte lång tid innan nikotin monstert hade mig igen. Har snusat sedan 9 år tillbaka men lyckats sluta nåt år mellan men ramlat dit igen. Nu har ju min man slutat så vi kommer inte ha snus hemma. Och lyckas jag denna gång kommer jag aldrig tillföra nån form av nikotin igen!! 8 dosor zyn kvar i kylen. Så nu finns en plan i alla fall:)
Känner igen mig i mycket av det du skriver. Har du kört på Knox/Zyn nu ända sen i Maj eller var det vanlig snus emellan också?
Låter toppen att du har en plan och ett mål!
1 vecka med zyn styrka 3 mg per prilla. Snusat knox innan med 8 mg per prilla. Konstigt men jag snusar mindre med zyn. En halv dosa om dagen jämfört med knox 1 dosa om dagen. Första dagarna var jag nära att springa ner och köpa knox. Hjärnan kom med alla möjliga skäl till att göra det. Men nu känner jag inget sug alls efter knox. Tänker aldrig stoppa en riktig snus i munnen igen. Räknade ut att jag minskat mitt nikotin intag med över hälften, nästan 2/3 . Jag känner bara en tomhet och har sömnproblem, vaknar varje morgon 04 och har svårt att somna om. Tänker snusa upp de zyn jag har i kylen. Sen eventuellt gå ner till svagaste zyn med 1,5 mg nikotin per prilla eller sluta tvärt. Få se om jag känner mig redo då. Fördelen med zyn mini är att man under nertrappningen även vänjer sig vid nåt obefintlig under läppen.
Sömnproblem brukar jag tyvärr ha ett bra tag efter man har slutat snusa också (2-4v? kanske olika) men hade svårt med rutinerna innan också och blev mindre utvilad av dom timmar man lyckades sova.
Lycka till, kommer gå toppenbra!
Tack Irenpanik:) Jag tycker bara det är konstigt att man sömnproblem bara av nikotin minskning om än en kraftig sådan. Ikväll var på middag hos vänner med vin och snus men jag höll mig till mina torra mini zyn. Och det kändes bra. Att säga nej till ”riktig” snus var inte ens svårt. Och det går cirka 10 st zyn 3 mg per dag nu mot 20 st 8 mg knox så visst är det en rejäl nedtrappning.
Tror att snus liksom kaffe är såna grejer man tror att man blir pigg av men som egentligen blir typ status quo eftersom den “stjäl” energi också och får hjärtat jobba hårdare osv. Men eftersom man är ännu tröttare utan så känns det ändå som att man måste ha kaffet eller nikotinet för att vakna till.