Frigörelsen

Hej!

Lite om mig och min historia:

Har slutat snusa ett antal gånger under min 15 åriga idioti skulle man kunna säga. Det har gått förvånansvärt lätt ändå men I princip ALLTID skitit sig när det kommer till alkohol. Har aldrig sen jag började med alkohol kunnat dricka utan att röka först då, sen snuset. Det är alltid där det fallit.

Senaste åren har jag smygsnusat inför vänner och familj. Smyger på jobbet för att jag egentligen skäms över hur en sån här idiotisk grej kontrollerar mig. Nu får det vara slut med detta en gång för alla. Är i övrigt väldigt hälsomedveten, tänker på vad jag äter och tränar. Men nu känner jag mig så fruktansvärt ihålig. Varför ska jag träna och äta nyttigt när jag förgiftar mig varenda dag? Är så LESS på beroendet. Och jag har ett annat mönster jag brottas med…nikotinmonstret och sockertrollet. Oavsett om jag snusar så är jag förbannat lika sugen på godis, choklad kakor etc.

Så jag måste döda både nikotinmonstret och sockertrollet. Har läst Allen carrs bok, ickerökare. Det funkar ju bra på vilken sorts nikotin det än är. Jag använde den förra gången och lättare att sluta har det aldrig varit. Helt onödigt ju?

Så Nu vill jag dokumentera det här för att få lite stöd…det kommer bli en utmaning. Men jag gläds åt den. Samtidigt ska monstret och trollet besegras. De jobbar ihop de där jävlarna. Och jag kommer börja imorgon. Sitter med sista dosan nu och imorgon är det finito. Wish me luck, för jag tänkte klara av det här nu.

Jo ett tillägg…det som skrämmer mig mest den här gången och motiverar mig mer än de andra gångerna är min huvudvärk. Jag har aldrig haft ont i huvudet förut förutom vid förkylning. Men nu har jag ont i huvudet flera gånger i veckan och sån som inte ger sig utan håller i sig i 3 dagar. Som migrän. Vid ett tidigare stopp hade jag noll huvudvärk så jag tror det hänger samman med nikotinmonstret helt klart. Ja upp till bevis…jag LÄNGTAR tills imorgon då jag SLIPPER hålla på med detta helvete mer. Ja jag återkommer med rapport hur dagarna går. Jag ska ju inte äta socker heller eftersom jag tror att slutar jag inte med båda kommer jag ha sockret som substitut istället och då vara fast i ett annat beroende/vana.
Ska väl tilläggas att det är ett osunt förhållande till socker där jag kan äta massor och sen ha hjärtklappning och inte kunna sova, knappt andas. Undrar varje gång varför jag gör såhär mot mig själv? För vad? För en kort “kick” av vad egentligen? Sockret eller snuset hjälper ju inte att lösa livets problem. Inte heller är det nått att fira med…hoppas jag kan komma till den dagen då jag kan äta “normalt” av socker. Har gjort det förut och vet att jag kan komma dit med sunda vanor och träning.

Första dan snart avklarad…har varit hemskt nu på kvällen…känner mig retlig men vet att det är abstinens. Irriterande. Det går. Men är inte kul. Det är inte kul att sitta fast i ett beroende heller. Ont i ryggen och frusen och allmänt jävlig skulle jag beskriva det. Bara härda.

Mina 5 första dagar var för jävliga men sedan börjar det lätta på det.
Härda ut så är du snart igenom det värsta.

Kämpa på.

Ja då var andra dagen till ända. Idag var lite lättare än igår…åt naturella nötter nu efter middagen och tröstade mig med att det är inte socker och inte snus och behövde nåt att knapra på. Men imorgon ska inga substitut att gå bananas över användas. Det jobbigaste är de här gångerna jag kommer på mig själv med att tänka “Åh nu ska det bli härligt att ta en sn…nähä”…romantiserandet. ingenting blir bättre. Snarare blir man ju inaktiv som snusare…aldrig har jag väl förr slösuttit och legat och liksom snusandet har varit en aktivitet för sig själv. Samtidigt som en avkoppling efter träning…sjukt endå.

Nåja. Går mot tredje dagen. Längtar iväg i dagar tills man inte tänker på det lika ofta. Gäller att lära om, att inte sammanknippa allt med snus.

Skönt att inte lägga sig med huvudvärk från helvete eller hjärtklappning.

Tack Vision, det värmer!

De tre första dagarna är faktiskt värst, sen är det fysiska arbetet klart. Nästa tre månader bygger hjärnan om sig och då kan det kännas deppigt. Bara att gneta på och sen blir det enklare och enklare. Håll alkohol och socker i schack och motionera så fixar du denna tid. Sen är det bara psykologiskt.

Regel 1: Stoppa inte in nikotin i systemet under några som helst omständigheter
Regel 2: I alla andra fall så gäller automatiskt Regel 1.

Spotta ut. Skölj. Stoppa aldrig in nikotin igen. Klart.
Busenkelt…

Tack Cumulusnimbus! Ja då var man inne på dag fem snart avklarad…herregud. har haft några starka sug där jag liksom verkligen blivit lite nipprig att helvete…Hur ska detta gå? Men det går ju över…sysselsättning är ju bra. Och motion.

Men stolt att jag snart har fixat en vecka och så pass lätt. Är bara drabbad av förstoppning då…mindre kul men det ger ju med sig också. Ja alkohol och socker kommer inte på fråga nu några månader framöver.

Socker har jag ju inte heller tagit till den här gången, lite extra retsamt…men det hänger ihop på nåt sätt. Beroendet av socker, av snus…jag vill komma ur det här att äta fortsätta äta, snusa att fortsätta…att inte ha ett naturligt stopp. Men är otroligt nöjd över både bättre cirkulation och mycket bättre sömn redan!!! Underbart att vakna typ utvilad! Det gjorde jag aldrig förr!

Ja…nu fortsätter jag. Ska träna och röra på mig i helgen och se till att det inte blir någon viktuppgång på vågen. Har blivit rätt mycket nötter kan jag säga.

Hej på er…idag är jag inne på 10:e dagen. Har förstoppning, blir satans mätt så fort jag äter nåt. Äter för mycket. Idag har jag varit grinfärdig hela jävla Dan och velat ge upp. Fy fan vilken skitdag. Var och tränade nu på kvällen men vetefan det hjälpte inte. Tänker bara på den satans snusen.

Jag vet ju att inget blir bättre med snus. Snarare sämre. Men är så himla jävla irriterad så jag vill bara slå till folk som pratar med mig. Kan liksom inte bete mig längre.

Usch. Önskar det blir normalt nån gång. Varför skulle man börja med detta helvete? Kämpar på.

Ja du Nikkidee Mage tarm/reagerar också på nikotin
slutandet.
Själv var jag inne på screening av tarmen
& fastade 1 vecka.Fick kramper.

Läs runt i bland dagböckerna.
Drick mycket vatten hjälper kroppen att rensa ut.

Kör på )
Vante Ante

Snart helg. Helvetesdagen gick över. Lade mig tidigt och såg på serier. Bättre dag nästa så det går ju över. Sockertrollet kämpar jag med, ramlade dit på kex förra helgen…digestive och nu har jag ätit några godisar på jobbet. Tänker köpa choklad sen. Men inget snus. Det är det viktigaste…sockertrollet kan jag bekämpa när jag blivit starkare i detta. Men snart 14 dagar…känns magiskt bra. Börjar så småningom inte förknippa allt med snus utan kan göra saker nu som är förknippade med snus utan att reagera.

Känns skönt.vet ju att det blir mer och mer behagligt också…men det är inte kul när man vill mörda hela världen …Ha en fin helg. Nu ska jag ha lite choklad :slight_smile:
Tack Vante Ante, ska läsa vidare härinne!

Ta en choklad med hög halt kakao i Nikkidee
Då behöver du bara en enda bit.

14 dgr Grattis

Vante Ante

30 dagar idag!!!

Det är faktiskt helt otroligt…jag har klarat 30 dagar. Det var suöerjobbigt runt 3 veckor…tänkte på snus mest hela tiden. Hur det skulle göra allt bättre…men härdade igenom och tog istället omtag med sockertrollet. Helt utan socker en vecka idag också. Så här lovat mig själv en månad sockerfri.

Nu Kör jag på mot 60 dagar och passar mig för 40 strecket…vet ju att en dipp kan komma då.

Heja!