Fy fan, då kör vi! Första dagen utan snus på 22 år.

Trillade in på en här sidan idag och har läst en hel del sköna dagböcker senaste timmarna. Oklart om här är någon vidare aktivitet eller om jag skriver in i ett svart hål, oavsett sägs det ju att skrivandet i sig är en form av terapi så nu kör vi…

Kommer så väl ihåg den första snusen, en General Lös. Jag var 14 år och några äldre killar sa åt mig att snusa annars skulle jag bli dassadoppad. Jag stoppade in en från en prismaster och efter fem minuter sved det så in i helvete och jag ville spotta ut. TIO MINUTER MINST! skrek de… sedan TJUGO MINUTER MINST!!

Det började snurra och jag minns flackade bilder av klasskamrater och blandat löst folk som garvade hejdlöst när jag sprang in på toaletten och spydde. Nästa minne är att en städerska väcker mig i skolans kafeteria och undrar vad jag gör där? Skolan stängde för några timmar sedan. Jag hade däckat och somnat…

Dagarna därpå köpte jag min första egna dosa med General Portion och sedan den dagen har jag snusat dagligen. 22 år nu!

Det har nog snittat en dosa om dagen under alla år och jag har fullkomligt älskat snuset. Alla mina vänner vet att det är mig man frågar om en snus och alla mina jeans eller brallor har en fin ring.

General Portion har varit en del av mitt liv, en kärlek som definierat mig. Alla fester, alla konserter, alla brudar som tryckt på ens läpp så att snuset runnit… alla resor utomlands där man predikat för utlänningar om snusets positiva hälsoeffekter!

När man varit ledsen och skör. Kanske blivit dumpad och känt sig ensam, då har han alltid funnits där, Generalen. Som en bror, en bästa vän eller som en spegling av mig själv?

Många har frågat mig om jag inte ska sluta snusa, svaret har varit solklarare än en kväll i Juli - aldrig i mitt liv. Det är bra för munhälsan att snusa, alla tandläkarstudenter snusar, snus är livet, snus before hoes!

Men något har hänt, vinden har vänt, jag ska sluta!

Senaste året av Kinavirus och hemarbete har fått mitt snusade, som tidigare legat på typ samma nivå med Generalen i tjugo år, att fullkomligt implodera!

Jag ÄTER snus i princip, varje varken sekund av mitt liv i ett års tid nu! Jag har blivit bästa polare med killen i tobaksbutiken och köper alla nya smaker som finns som att det vore lösgodis och matar mig själv med dessa påsar i mängder som är fullkomligt vansinnigt! Jag har börjat tugga snusen som tuggummi och sväljer vätskan som om det vore modersmjölk. Inget ska kastas!

Killen som driver tobaksbutiken har blivit min bästa vän och jag stannar ofta en stund och försöker tigga till mig några nya smakprover och frågar ut honom om hans favoritsmaker. Han vet att jag är torsk så vad han än säger, köper jag. Gärna i högsta styrka!

Detta mina vänner är inte alls likt mig, jag har varit slaviskt trogen General i över 20 år och tyckt att all smaksatt snus och vita påsar är trams för fjollor och tjejer. Nu har jag i ett års tid sett till att alltid ha i snitt 7-8st olika smaker hemma samtidigt. Så att varje ny snus är lite som att välja en bit från en påse med lösgodis.

Igår när jag var inne och skulle träffa min bästis och tillika snuskran, började jag sedvanligt med att fråga om läget samt om han hade någon tips på någon bra smak… han förstår i princip inte Svenska, men drog fram en stock Siberian eller vad fan de heter, de där vita och svinstarka snusen som alla fjortisar tycker är det coolaste som finns.

På något sätt blev det ett wake-up call för mig. Jag har sjunkit lågt. Mycket lågt.

Efter att ha levt som en välkammad General-trogen soldat i tjugo år, befinner jag nu mig i rännstenen där min bästa vän försöker sätta en kniv i sidan på mig, han vill på riktigt att jag ska börja snusa en snus som troligtvis är mer ryssfemmor och klorin än det som en fin snus ska innehålla.

Jag vaknade imorse och bestämde mig, ingen mer snus. Jag har nu alltså inte snusat sedan kvällen Fredag 16/4 och det känns lika delar ljuvligt som helt åt helvete!

Jag har inte tänkt på något annat än snus idag, jag har ätit chips, choklad, godis och läsk, vilket jag extremt sällan gör. Jag blev så pinsamt sugen på kebabtallrik tidigare ikväll att jag laddade en gammal moppe som jag inte använt på många år, för att köra 20 min till närmsta kebabhak. (hade druckit öl och kunde inte köra bil)

Jag vill säga att jag är stark och kommer att klara detta. Det kommer jag!

Men hur har ni andra tänkt kring just det att snuset varit ens följeslagare under ens ungdom och uppväxt och sedan aldrig mer?!

För mig är det svåraste just det nostalgiska och identitetsbyggande som snuset gett mig. För mig är en snus en resa till drömmarnas värld, även om det inte varit så de senaste åren så är det så det var en gång.

Och ringen på jeansen och bulan under läppen är en del av min identitet, lika mycket som min frisyr eller glasögon. Hur känner ni kring det?!

Dag två utan snus!

Sådär ja, då är dag två helt utan snus. Åkte in igår och köpa två dosor ONICO nikotinfritt snus och det hjälper lite, men inte mycket…

Hade väldigt svårt för att somna igår kväll, låg och vred på mig och kände mig varm. Gick upp vid 01-tiden och tog en melatonin som jag har i necessären till långa flygresor eller liknande. Då somnade jag till slut.

Ligger faktiskt kvar i sängen nu, trots att klockan är 11:15 eftersom jag vet att det kommer bli en tuff dag. Har huvudverk redan nu och känner att jag får upp lite slem i halsen, vet inte om detta är en del i kroppens rensning eller om jag är på gång att bli förkyld.

Ska dra ut på en löptur idag och även en lång promenad vid havet för att skingra tankarna.

Är inne på mind tredje vecka efter 20 år.
Håll ut broder, kommer bli lättare. Jag lovar!

Tack broder! Vilka positiva effekter känner du?

Jag kan säga att jag just nu har svårt att se varför jag pressar mig själv till detta, är otroligt sugen på att trycka upp en söndagspris under läppen, men det kommer jag naturligtvis inte göra…

Tre dagar framåt, eller tre våningar ner i helvetet?

Natten till idag bestod av 10 grader förhöjd kroppstemperatur och insomnia-mode. Jag låg och vred mig samt var varm fram till 03:30 tiden tror jag. Men ändå pigg idag, så man kanske behöver mindre sömn utan giftet?! Well well…

All research jag har gjort kring att sluta snusa eller avsluta ett nikotinberoende säger att 72h eller tre dygn är den värsta peaken, efter det blir det enklare och bättre. Det låter lovande, för idag har varit en tuff dag som jag nu ska försöka sätta ord på.

Någonting inom mig saknas, då snackar vi både fysiskt och psykiskt. Det känns som en konstant hunger och tillhörande överskottsenergi som jag måste fokusera på något nytt hela tiden.

Jag har sprungit en timme och det blev något bättre en stund, men kom tillbaks igen. Som en målsökande robot som måste hitta ett nytt mål att sikta på hela tiden. Just nu är det målet 1kg lösgodis som jag precis varit inne i butiken och köpt.

Jag är just nu singel, annars hade jag jävlar i det låtit min flickvän åka på en tur idag kan jag säga!! Det hade inte blivit nådigt med den energin och frustrationen som infinner sig just nu!

För er som någonsin rökt weed, så är den konstanta hungern väldigt lik de munchies jag brukar få, måste bara äta något hela tiden.

Det är jävligt jobbigt, när jag vet att “lösningen” är i någon av de dosor jag har här hemma, men jag ska hålla mig ifrån dom, jag måste pressa mig själv.

Jag ska gå och lägga mig väldigt tidigt ikväll och försöka sova mig igenom den här skiten… det är temporärt, det är temporärt…

Ni som sett filmen The Aviator, när Leonardo Di Caprio sitter i sitt rum och maniskt upprepar “Come in with the milk” kan få en bild över hur jag just nu sitter med min lösgodispåse och upprepar “Det är temporärt, detta är värsta dagen…” om och om igen…

Skämt och sido, jag är stolt över att ha klarat snart tre dygn utan att fuska med en enda snus. Det känns bra!

Är nyfiken på att känna hur morgondagen kommer att kännas, ganska spännande resa det här.

Starkt jobbat Letsgo! Det blir bättre och bättre. Visa snustrollet vem som bestämmer. Att sluta med snuset efter 30 år av tungt snusande är något av det bästa jag gjort i livet. Underbar känsla att vara fri, från snuset och från beroendet. Slippa fara runt o jaga snus.
Bit ihop det blir bättre
Med vänlig hälsning,
Snusfoktorn, 811 dagar som nikotinfri.

Jag är med dig! jag är uppe i 20 dagar utan snus.

Du frågade hur andra kände när de skiljs från sin snusdosa, jag känner det som en skilsmässa från en kär vän som man tycker om som man måste ta det förnuftiga beslutet istället för gå på känslor. Sorg faktiskt…

Stå på dig, som Borat säger. Visa vem som är King in the Castle :slight_smile:

//MikeM

Jag har blivit mycket piggare orkar mer. Läst en artikel/studie att de som snusar generellt har ett sitta stillande jobb. Jag har märkt att jag har blivit mer aktiv än förut. Pulsen i allmänt tillstånd har gått ner från 90 till 65. Kan förstår att man kan va trött på dagarna. Mer utvillad och bättre sömn.
Äter mer och maten smaker så himla mycket bättre. För mig så ser jag dessa skillnaderna.

Hur går det för dig ts? Jag själv är på dygn två utan snus…

En uppdatering såhär ett halvår senare… jag lyckades inte hålla mig borta från snuset efter sex dygn. Tog en och har sedan dess fortsatt.

Dock har jag gått över till minisnus med 2/4 i styrka och håller mig till det. Så det gav en positiv effekt från mitt överdrivna snusande helt klart! Kommer göra ett nytt försök att sluta, men inte just nu. Är inne i en alldeles för påfrestande period jobbmässigt att jag inte orkat ta bort den njutning snuset ger.