Tjenare, jag var fast i snuset i en bra bit över 20 år innan det var dags att skiljas åt, jag har fått ett läkemedel som heter vareniklinin (Champix) utskrivet som jag tagit i totalt 6 veckor nu (ska ta i totalt 12v). Det jag har hört är att man riskerar att “skjuta fram” abstinens besvären tills när man slutat ta läkemedlet. Jag beställde första kuren som man ska ta o sedan en andra kur som jag är på nu och det kostar ju onekligen en slant. Jag beställde från ett engelskt apotek som heter Treated.com (härifrån: https://se.treated.com/sluta-roeka-och-sluta-snusa/champix) och har redan behövt betala 870 kr plus 1800 för andra behandlingen. Har chattat med läkaren som förskrev läkemedlet åt mig o han säger att det kan behövas en till kur vilket betyder 1800 kr till. Okej kostnaden jämfört med om jag hade fortsatt snusa är inte så mkt högre o förhoppningsvis innebär det att jag aldrig mer behöver lägga pengar på snus men frågan jag har nu är ifall någon annan även tagit detta läkemedel Champix? Och i sånt fall hu länge ni behövde ta medicinen?
Sjukt tacksam för svar!
Leo
Hej!
Välkommen till krigarnas & kämparnas tappra skara.
Grattis till ett av ditt livs bästa beslut; Att sluta
snusa.
Jag har själv ingen erfarenhet av Champix det finns
några här på forumet vill jag minnas.
Ja läkemedels företagen ska sko sig på oss
slutare…
Jag reste helt utan hjälp medel.Jag är också av
uppfattningen att du skjuter fram eländet.
Cold turky Du tar allt inom tiden det tar att
gå igenom processen.
Läs runt i slutar dagböckerna.
Lycka till/
Vante Ante
Hej Leo.
Jag testade Champix när jag slutade senast. Två gånger innan har jag kört cold turkey (ena gången höll jag upp i två år och andra i ett) och den här gången ville jag prova att kapa abstinenstopparna de första veckorna. Jag gick också till nikotinavvänjningen på lasarettet där jag bor vilket var bra. Vi kom gemensamt fram till att jag skulle köra en halv kur jämfört med vad man rekommenderar för rökare. Minns inte om det innebär fyra eller sex veckor.
Champixen funkade bra mot abstinensen men jag åkte på lite otrevliga biverkningar så i mitten av fjärde veckan bröt jag rakt av på eget bevåg. Det var jävligt tufft eftersom man egentligen ska trappa ner.
Jag tycker du ska gå till närmaste nikotinavvänjning som finns i ditt landsting (det borde vara gratis) och rådfråga någon där. Det är dyrt med Champix och jag känner mig tveksam i efterhand till hela upplevelsen jag fick av läkemedlet. Jag slapp abstinensen men fick influensaliknande symptom, malaria-mardrömmar och till sist blod i avföringen. Lite väl detaljrikt kanske men den som funderar över att testa Champix kanske har nytta av den informationen.
Med en rådgivare på avvänjningen kan du hitta andra metoder eller helt enkelt få ett stöd att släppa sargen och tackla skiten rakt på.
Lycka till (som fan).