Inga problem

Hallå! Min tur att skapa en tråd här :smiley:
22 år gammal, snusat i sju år.
Kort kan jag säga att jag inte njutit av snus på samma sätt som jag gjort de första åren. Tandköttet har också blivit känsligare vilket gjort att snuset blivit mindre behagligt.

48 timmar sedan, 2015/11/15 22:30 tog jag min sista snus. Hittills har det inte vart några problem alls. Nästan ingen abstinens alls.
Som snusare drack jag mycket kaffe och läsk vilket medförde att jag drack mindre vatten. Nu går jag alltid runt med en vattenflaska. Det känns renande på något vis.
Det ända jag “saknar” är att snuset brukade få igång mina tarmrörelser på morgonen. Nu har det stått mycket mer still.

63h utan snus. Konstant hunger.
Läste någonstans att sluta snusa gör tänderna svagare på något vis. Stämmer detta?
Att tandköttet blir bättre men tänderna sämre.

Bra jobbat, lycka till =)

Grattis till beslutet! Bra kämpat.

Jag vet inte men det låter helt ologiskt, om man spetsar till de lite så skulle ju “9 av 10 tandläkare rekommendera General” kunna vara en slogan som slog. Men som sagt jag vet inte, kanske nån annan har bättre koll?

I alla fall, bra jobbat!

Tack!
Rent spontant kan jag tänka mig att snuset ändrar PH värdet i munnen till en punkt där bakterier inte trivs.
Någon med bättre koll?

Mycket bra beslut att sluta. D vitamin är bra för tarmrörelserna. Körde själv med extra dos D för att få lite extra fart på dem.

Det är väl så att det bildas syra när kolhydrater bryts ned av bakterierna i munnen. Det är denna syra som kan fräta ner emaljen på sikt. Snuset är basiskt och motverkar detta. Däremot är det som sagt inte lika bra för tandköttet.

Lycka till med slutandet!

Tack för svaren här :slight_smile:

Varför kan man inte bara ta en snus eller feströka någon gång då och då?

Det går inte att “bara ta en snus då och då”. Du kommer efter några månader tillbaka i det gamla missbruket. Det finns forskning gjord för rökare på detta. Nikotin är ett starkt nervgift, mer beroendeframkallande än heroin.

Tar du en är du fast igen. I början tror du att du har klarat det. Men efter några veckor/månader tar du en till. O. s. v.

Men 2 dagar!? Du har en bra bit kvar innan du har slutat.

73 timmar nu, så 3 dagar! Räknaren på sidan är en dag sen :slight_smile:
Du har nog rätt. Men kan nog tycka att det är mycket trevligare med en snus plus en god dricka, än chips/godis under filmtittande

En hel vecka om sex timmar! Tiden går fort :smiley:
Allt handlar om tankesätt. Man ska helt enkelt inte vilja snusa. Inte försöka “hålla sig” från snus

Hej Ingaproblem!

Grattis till en hel vecka, bra jobbat.

Du kan tänka att du aldrig snusat helt enkelt,
då vet du inte vad Du saknar…
Det är mycket med “tänket”

Kämpa gott/
Vante Ante

Tack Ante! Du är grym som motiverar alla här :slight_smile:
Vad är det mest positiva som medkommit ert snusstopp?

Har slutat tänka på snus vid kaffet

Bra kämpat, kör på!

Det mest positiva? Hmmm, jag vet inte om jag kan peka på något specifikt, det finns massor.
-sover mycket bättre -> piggare nästa dag
-nikotinhuvudvärken på kvällarna borta
-inte längre fastkedjad av snusmonstret, kan planera allt jag gör utan att tänka på snuset (exvis resmål)
-sparar massvis med pengar
osv osv hälsoeffekterna är oändliga, det dumma är att jag förstod det först efter jag slutat.

280 timmar, eller 11 dagar och 16 timmar utan snus.
Märker hur jag blir piggare och piggare för varje morgon. Känns inte ens som att jag behöver kaffet på morgonen längre. Bara druckit kaffe 3~ mornar sedan jag slutade snusa.

Bra jobbat!

Jag kände också hur jag blev piggare på morgonen, en väldigt skön känsla. :slight_smile: Tror det är för att jag sakta men säkert börjar sova bättre.

Tack och bra jobbat själv! Två veckor nu. Jävligt skönt :smiley:
Tänker på snus mindre och mindre också

15 dagar, 21 timmar och 40 minuter nikotinfri.
Man skulle behöva några fler timmar utav solljuset.
Konstant hungrig. Gått upp nästan tre kilo, vilket välkomnas.
Bara gått lite mer än 2 veckor men jag känner redan nu att blodcirkulationen är bättre. Blir varm om fingrarna snabbare.

Strunta i vikten tills vidare. Hälsovinsterna med att sluta snusa är långt större än några kilos övervikt. Sen finns överviktsparadoxen att de som är lite överviktiga lever längre än de som är underviktiga. Varför är oklart men det bara är så. När du är fri från snushelvetet kan du ta tag i vikten och andra beroenden.

Kriga på - du har bara börjat men det är så starkt att komma till 16 dagar. Det blir lättare längre fram. Räkna med tre månader för att bli äkta snusfri. Du kan klara det om du vill och orkar kämpa lite.

Tre månader säger du, det ska jag klara :smiley: Har gjort en gång tidigare men föll tillbaks på den där att “en snus/cig skadar inte”
Jag skrev att den ökade vikten välkomnas :smiley:
2-3 kilo till hade inte vart fel heller! Då hamnar jag på en stabila 80 kilo