Inga ursäkter - slutsnusat

Har spanat in detta forum i 1-2 år när jag insett att snusandet bara leder till misär. Dålig andedräkt, tandköttsinflammation, beroendet i sig, hur nikotinet påverkar mig, ökad ångest (?). Har försökt sluta cold turkey och med nikotinersättningar och för mig fungerar nikotinersättning bäst. Nu är jag i en lugnare period i livet, min motivation till att sluta är hög och snart går jag på semester.

Jag kommer trappa ned med plåster och uppdaterar varje kväll!

Sitter i uteserveringen och sippar på lite vin. 2 dagar snusfri nu, vet att man ska undvika alkohol kanske ffa i början men är fast motiverad till snusfrihet. Försöker tänka mycket på fördelarna istället för suget vilket hjälper mig. Känner av abstinens trots plåstret vilket säger om min höga nikotinkonsumtion tidigare.

Tredje dagen som snusfri, sover väldigt dåligt trots nikotinplåster, märker också att jag småäter mer och tänker på mat, tidigare kunde man bara stoppa in snuset. Men fortsatt starkt motiverad och försöker ha fokus på fördelarna hela tiden.

Kommer fortsätta uppdatera varje kväll första 2 veckorna för min egen skull och sedan glesa ut och kanske skriva veckovis istället.

Idag har jag varit aggressiv, arg, och lättkränkt. Småäter hela tiden. Sover katastrofalt. Känner oro och stress i hela kroppen och då har jag ändå nikotinplåstret med högst nikotinhalt, lol. Dock inget större sug för snus.

Kommer trappa med de tre olika styrkorna 3 veckor var. 9e veckan är jag i en mycket lugn period och där kommer nog den jobbigaste abstinensen. Om jag känner mig bra tror jag ändå jag kommer klara de då jag inte skulle börja snusa igen om jag varit snusfri i 2 månader/9 veckor. Ser fram emot de.

Femte dagen utan snus, går väldigt bra nu måste jag säga. Tagit av nikotinplåstren på kvällarna då de kliar irriterande mycket men lyckades sova väl utan nikotinet under natten. Börjat småäta mycket mer men går ev. hellre upp några kilon än att stoppa in skiten i munnen igen.

Märkt att jag nätshoppat mer sen jag slutade snusa lol, farligt farligt att ett annat beroende kan ta över. Dock inga större summor precis men ändå.

Snart en vecka utan snus vilket gör mig glad!

Nätshopping är en tröst du ger dig i brist på snus och nikotin.

När jag var i ungefär samma situaton, så handlade väldig ologiskt saker som jag inte hade någon som helst använding för.
Det är så här i början att vi tröstar oss med ganska oväntliga saker, som i det stora hela inte skänker oss någon större glädje.
Sätt in dina snuspengar på ett sparkonto eller investera dom i fonder då sparar du pengar istället.

Bra jobbat så här långt. Forsätt uppdatera varje kväll för din egen skull.

Det här går nog bra.

Lycka till!

Tack för peppandet Inkognito och dina inputs.

Idag har de gått en vecka utan snus och jag har idag varit utan nikotinplåster. Senaste dagarna har jag stört mig oerhört på nikotinplåstret och att jag har mycket klåda. Jag sov därför utan plåstret igår under natten och satte inte på plåstret på morgonen. Dagen har gått bra, vet inte om de är värmen eller abstinensen som jag gör att jag svettas så mycket, men jag känner inget sug, däremot lite stirrig och borta. Dock är jag i en mycket lugn period nu på arbetet och går snart på semester.

Det var inte enligt planen men jag kommer testa utan plåster eftersom jag inte klarar av klådan. Det är nog inte bra att gå fram och tillbaka med nikotinet. Jag känner mig starkt motiverad för de.

Bra för Bluecid! Tror du gör helt rätt genom stt sluts med nikotin helt. Det kommer att bli bra, när suget blir svårt, träna, det funkar för de flesta. Finns inget bra med snus!

Idag har de varit en jobbigare dag, också för att jag klippt nikotinet helt. Har ätit väldigt mycket mer mat, allt känns tomt och grått, romantiserat snuset mycket. Helt sjukt hur min hjärna försöker hitta alla möjliga anledningar till att jag ska snusa igen. Men NEJ, jag är fast besluten denna gång och ska aldrig stoppa in snuset i käften igen. Jag ser fram emot ett snusfri liv. Till min hjälp har jag förutom min starka motivation ett väldigt bra stöd runt omkring mig, på arbetet och privat. Och att jag skriver av mig här och blir peppad ger mig än mer motivation också.

Jag behöver nog skriva av mig varje kväll här under en period tror jag.

Idag har de varit än jobbigare än igår. Känner mig väldigt stirrig, ‘borta’, känner mig själv lite mer gränslös (inte fått några kommentarer om det dock). Växlar mellan att vara kall och varm och lite konstiga smärtor här och där.

Dock har jag redan nu fått tydliga positiva effekter av att inte ha nikotin i kroppen och det är att jag inte är helt slut efter jobbet, är mycket mer energisk och framför allt att jag känner mig utvilad när jag vaknar vilket jag glömt hur det är.

Idag har de gått 10 dagar som snusfri! Snustrollet är dock fortsätt väldigt aktiv. Jag drömde idag om att jag i drömmen funderade på att ge upp och köpa en snusdosa, lol. Kan dock meddela att jag IRL inte alls känner så utan är fortsatt starkt motiverad till att aldrig ha en snus i min käft.

Tyvärr märker jag nu när jag lagt ned snuset för alltid så vänder jag mig till andra beroenden. Som jag skrev innan så har de varit shopping och nu senaste dagarna hetsätning. Det kommer inte få mig att gå tillbaka till snuset alls för då hamnar jag på ruta noll igen, utan jag inser att jag måste jobba på detta på djupet och fylla ‘tomheten’ med någonting annat värdefullt.

Går bra dtta för dig, finns ingen anledning för dig att ge upp nu, du är på väg att klara av något av det bästa du gjort.
Var beredd på att det inte går som på räls ännu, det tar minst ett år innan du kan känna dig mer säker.

Jag är inne på mitt 4:e år nu, och det har minnsan inte varit lätt. Jag rekommenderar dig att läsa dessa tåv dagböcker “Det var busenkelt” samt en gång för alla" de här två har verkligen hjäpt mig under åren, och det finns många bra förklaringar till varför du känner som du gör just nu. Fokusera på dig själv, men ta in vad andra har gjort för friheten från nikotinet. Tänk och grubbla inte för mycket. Gå all in nu för att sluta snusa. En annan sak du måste tänka på är att detta forum är lågintensivt och speciellt nu när det är högsommar. Jag tror på dig samt att du fixar det här!
Jag har inte tiden att stötta dig längs hela vägen, men hoppas att jag är till någon hjälp i alla fall.

Läs, läs,läs så känns det mycket bättre!
Om du vill så lyckas du.
/inkognito

Tack för svar igen, jag ska läsa trådarna och ja, jag är supermotiverad.

Imorgon har de gått 2 veckor så tänkte unna mig en massage då!

Idag har de gått 2 veckor, tiden gått fort och jag är stolt över mig själv och känner mig stark utan snus/nikotin. Nu har min semester börjat också, tänker vara försiktig med alkoholen och försöka hålla igång och njuta av värmen. Jag tänker en del på snus vilket jag tänker är naturligt i detta tidiga skede och kanske romantiserar men jag vill verkligen inte tillbaka.

Jag kommer inte uppdatera varje dag nu när den värsta (?) perioden är över utan de blir veckovis uppdatering på helgerna

Denna helg är de 3 veckor sedan jag spottade ut snuset och 2 veckor sedan jag slutade helt med nikotin. De sista dagarna har utan tvekan varit de tuffaste hittills med knappt någon sömn (3 timmar/natt MAX och inte sammanhängande), irritatbilitet och kort stubin, aggressivitet, känslomässig labil och huvudvärk. Jag vet dock inte vad som är vad, har haft de tufft på jobbet under en längre tid även om sista veckorna innan semester var tuffa så kan lika gärna vara kopplat till någon form av utmattning. Och idag/igår har jag romantiserat över snuset (dock inte varit nära att falla dit) varför jag skriver här nu och påminner mig varför jag ska vara snusfri livet ut.

I helgen reser jag också bort till ett varmt land i södra Europa där jag ska vara i en vecka och bara koppla av. Jag behöver de.

Återkommer med ett inlägg efter resan, då har jag varit snusfri i en månad!

Hur går det?