Hej!
Jag har snusat dagligen i cirka 25 år och har aldrig gjort något seriöst försök att sluta. Min konsumption är sedan många år cirka två dosor portion per dag. Det senaste året har jag haft en stigande genuin vilja att sluta, så jag tror att det kan vara dags att ge det ett ärligt försök nu.
Jag är dock livrädd för hur det ska påverka mitt humör och då speciellt hur jag faktiskt kommer att bete mig, speciellt eftersom jag har en dotter på strax under två år. Min sambo kan hantera mig när jag är som värst, så det är jag inte orolig för, däremot så kräks jag över tanken på att min dotter, ens en enda gång, ska behöva se på mig med oroliga ögon. Jag har dessutom ett stressigt yrke och rent generellt en känsla av tidsbrist i livet just nu, så tajmingen kan ju kanske diskuteras. Men å andra sidan så finns det ju aldrig bra tillfällen att må skit, så det är väl lika bra att köra på.
Timme två: Har redan utfört husrannsakan i skafferiet och grävt efter saker att knapra på. I övrigt rastlös och det känns som man väntar på något som aldrig kommer. Det blir inte lätt det här.
Välkommen till krigarnas & kämparnas skara HotCoffee.
Grattis till ditt livs bästa beslut.
Ta en stund i taget, minut för minut timme för timme dag för dag
Det är där vi alla har varit…
Läs runt i dagböckerna en guld gruva av tips och svar.
Du glöm aldrig att Du gör det här för din egen skull.
Vante Ante
Tack Vante Ante, har redan läst en hel del, men ska läsa lite mer såklart.
Dag två - lunchtid
Första dagen gick ok, jag märkte definitivt av att stubinen blev betydligt kortare framåt kvällen, men det var helt klart hanterbart. Idag känns suget betydligt värre. Att sätta sig i bilen och köra 7-8 mil till jobbet nu på morgonen utan snus var väldigt jobbigt, och jag skäms att säga att jag var så disträ att jag helt missade att jag körde i bussfilen cirka 2 kilometer innan jag insåg mitt misstag. Jag undrade varför det var en sådan lång kö på vänster sida om mig. Jag brukar visserligen inte köra den vägen på morgonen, men ändå, det var ordentligt skyltat så jag ska inte missa sånt. Jag avskyr själv människor som skiter i allt och alla och bara bufflar sig fram, och nu var jag själv en sån, urk.
Hur som helst, här på jobbet nu så sitter min hjärna och försöker övertyga mig om att gå ner och köpa en dosa portion mini. Mini eftersom “nikotinmängden är mindre, så det går att se det som att du trappar ner istället”. Den försöker även intala mig att jag inte kan göra mitt jobb ordentligt utan snus, “eftersom du är så disträ”. Lyckligtvis så kan jag ju inte acceptera dessa pundarargument. Jag saknar dock den goda tobakssmaken, speciellt då när man lyxade till med lössnus.
Min vilopuls har gått ner rejält. Jag brukar aldrig ligga under 70 slag/min, nu ligger jag på 60 (då också efter två koppar kaffe). Jag är uppriktigt förvånad över detta. Det är en väldigt stark motivation till att fortsätta, att man ser positiva effekter så snabbt.
Dag tre - förmiddag
Känns mycket bättre idag. Igår vid den här tiden så var jag enormt trött, yr, förvirrad och disträ. Suget efter snus var stort. Idag är jag mer fokuserad och är definitivt piggare. Stubinen känns mycket längre och jag mår rent allmänt mycket bättre.
Dag tre - kväll
Vissa anger störd nattsömn som symptom när de slutar snusa. Just nu är jag, ta i trä, inte ens i närheten av det. Har varit nästan konstant sömnig dessa tre dagar och jag somnar på tio minuter när jag går och lägger mig och sover sedan stabilt 7-8 timmar. Alla andra vanliga symptom har jag dock fått; yrsel/ostadighetskänsla, suddig syn, tårar i ögonen, förvirring, trötthet, nedstämdhet, lock för öronen, tryck i skallen etc.
Men, idag har jag knappt känt av något förutom trötthet/sömnighet. Skönt som fan. Jag är dock en inbiten pessimist/realist, så jag misstänker att det kommer en rejäl trynstöt rätt snart, men vi får se. Får passa på att njuta medans jag kan!
Dag fyra - morgon
Morgonkaffets traditionella följeslagare är ju snus, så visst är det lite småjobbigt nu när man sitter med kaffekoppen i handen och tänker tillbaka på hur gott det var med kombinationen kaffe och snus. Det var ju dock egentligen inte gott, utan det var bara två droger som unisont pingade belöningssystemet, det får man inte glömma bort.
Jag vägrar köpa någon form av substitut eller hjälpmedel. Ta Onico t.ex, hur i helvete motiverar de den höga prislappen? Det är förbannat fräckt med tanke på att det inte innefattas av tobaksskatten. Jag tror dessutom på att sluta utan hjälpmedel, det är den snabbaste vägen. Men om du nu måste ha låtsassnus, köp inte nikotin/tobaksfritt snus som t.ex Onico! Här kommer ett trick jag lärde mig i lumpen för väldigt många år sedan. Tepåsar. Japp, tepåsar. Det är enkelt att dela upp en tepåse i mindre delar, och beroende på tesort så kan det bli väldigt gott också. Sen att det ser ut som att du sitter och rullar brass får du och dina nära helt enkelt ha överseende med. Med lite övning så blir det helt perfekta prillor som man kan ha inne väldigt lång tid om man så vill. Vad som helst är bättre än att fortsätta göra affär med bolag som tar ut rejäla överpriser för kryddblandningar just för att de vet att desperata människor betalar. Hutlöst.
Såg nu att Swedish Match motiverar priset med höga utvecklingskostnader och marknadsföring. Båda dessa skäl är skrattretande, men “höga utvecklingskostnader” tar dock priset. Köp inte dessa produkter.
Onico skulle inte hjälpa dig ett dugg! Jag vet att kaffe och snus är starkt förknippat med varandra, de är ju “polare” om man säger så. Försök att skippa kaffet nu den första tiden, och intala dig att du verkligen vill sluta, då blir det aningen lättare. Åtminstone så kände jag det. Och sen det viktigaste, försök att röra på dig. Jag själv fick en enorm energi nästan direkt, saker blev gjorda, inget sittande, kraften var urstark när jag samtidigt blev så medveten om vad jag hade gjort i så många år med mig själv, att själva aggressionen blev mitt drivmedel att köra vidare, utan snus. Idag känner jag mig 20 år yngre, och har kondition som en häst. Bygg upp målbilder, och beta av tiden! Jag tror du kommer att lyckas, om du satsar på rätt saker.
Vatten är inte dumt att börja dagarna med heller.
Kämpa och ge samtidigt upp snuset! Tänk inte för mycket på Swedish Match utan tänk på dig själv istället, och fokusera dig själv.
Lycka Till!
Tack för tipsen Inkognito,
Kaffet kan jag dock omöjligen ge upp i nuläget, det skulle bli för mycket.
Okej, fixar du kaffet, så fortsätt med det. Men fokusera på dig själv och bry dig inte om andra oväsentliga saker, då fixar du det här galant.
Dag sex - Kväll
Misslyckad. Trampade snett igår och vred till ryggen = sjuk smärta. Eländet blev för mycket för min uppenbart svaga karaktär, så jag haltade ner och köpte en dosa miniportion och nu ligger jag här med både ont i ryggen och ångest, och inte fan blev det bättre med snus. Jag vet att jag egentligen hade fixat det utan, men barnungen i mig ville väl trotsa eller något. Hur som helst, med skam återställer jag min räknare och försöker på nytt. Tänker inte förolämpa er andra genom att inte erkänna mitt misstag.
Nytt datum blir 2019-09-03.
Aj då HotCoffee
Bara upp igen och fajtas på.
Det är förödande med kropps skador i samband med slutandet.
Det kan bara bli bättre nu.
Vante Ante
Dag ett - morgon
Resterande snus åkte nyss ner i soptunnan. Fortfarande väldigt ont i ryggen men återfallet bidrog endast till ökad ångest, någon lindring var det knappast tal om i alla fall (som om jag egentligen trodde det…). Det kommer i alla fall bli intressant att se om det blir lika jobbigt och tröttsamt nu de första tre dagarna som det var sist.