Min dagbok

Jaha ja.

Nu har det gått 125 dagar sen jag tog min sista prilla.
Slutade cold turkey och har inte tagit någonting med nikotin alls sen dess.
Snusat oavbrutet i 25år. Låg på 2 dosor portion om dagen. Snusade dubbla och bytte hela tiden.

Anledningen till jag skriver här är att jag måste fråga er andra som lyckats hålla upp et tag hur det går för er efter lite längre tid?

Jag skulle ljuga om jag sa att allt känns bra, att jag är fri från snuset och allt är frid och fröjd.
Om sanningen ska fram upplever jag dagarna ruskigt tråkiga utan snus.
En extra kopp kaffe spelar ingen roll. En påse godis…fine men hur kul e det?
Kör lite onico ibland och någon papperstuss ibland.
Fortfarande ruskigt jobbigt humör (kan vråla till ibland när frustrationen byggt på sig), grinig.
När jag snusade, nada sånt!

När går den här skiten över är min fråga? Det har ändå gått 125 dagar och jag tänker på snus i princip varje vaken sekund.

Man bli mörkrädd hahahaha.

Sluta med papperstussarna och Onicon, du är redan fri :slight_smile: Tänk på hur jävla bra det är att vara fri från skiten!

Ja ja får nog skippa ”låtsasprillorna” och släppa taget. Inte tagit en enda idag.
Givetvis har inte alla min 125 dagar varit totalt skit. Haft extra jobbigt senast veckan.
Ni vet hur det är ibland, man tror man ska bli galen hahaha. Hoppas attackerna kommer mer sällan.
Jag vet inte hur sugattackerna är för er men det kan kännas som jag åker berg pch dalbana en hel dag ibland. Sånt sug i magen. Kan inte tänka på något annat då.

Börja igen finns dock inte på kartan. Förlora är inte riktigt min grej :slight_smile:

Sådär

3 veckor sen jag gnällde ur mig.
Varit lugnt sen dess och skippat allt vad substitut heter.
Hoppas det va sista dödsstöten eftersom jag knappt tänkt på snus sen dess.
140 dagar nu!

Närmar mig ett halvår och efter jag spottade ut “låtsasprillorna” har nikotinspöket fått rejält med stryk! Tänker inte så ofta på snus längre. Mer ett “va gott det hade varit” efter lunchen när man ser kollegan baka sig en rackare. Tanken försvinner dock på 1 min. Tror jag snart kan kalla mig “snusfri” på riktigt :slight_smile: Va en jäkla kamp det här. 4 månader totalt krig all vaken tid. Träningen hjälpte men resten va bara skit! Bara att inse när man slutar att det kan ta lång tid, men man fixar det om man vill tydligen!

Respekt för beslutsamhet av bly och grattis till att du tog dig igenom! intressant med låtsasprillor och sånt skit. Min hypotes är att de håller liv i beroendet och förlänger pinan och den verkar ju bekräftas av det du berättar.

Har hållit upp i drygt 14 månader. Tycker måendet har gått mycket i perioder. I några enstaka ljusa stunder har det känts riktigt gött. Men ofta är det rätt trist alltså. Som att något saknas i skallen typ. Men jag kommer också på mig själv med att vara extremt mycket mer närvarande än jag var när jag snusade. Jag hoppas att de stunderna blir fler och längre. Men det hänger kanske lika mycket ihop med allmän stress i livet. Sluta snusa är en pusselbit. Lugn och ro och ett liv i ett mänskligt tempo är andra, minst lika viktiga pusselbitar på vägen.

Nu har det gått 7 månader och fortfarande inte rört nikotin.
Va jäkligt sugen att dra i mig en cigg när jag hade helg med grabbarna för några veckor sen men stod emot.
Hade jag tagit en hade det varit kört! Aldrig mer Nikotin helt enkelt om man ska lösa detta.

Allt går riktigt bra och dagarna flyter på. Man får se till att fylla upp livet med annat gött helt enkelt!
Träning är oslagbart, ett glas vin en tisdag funkar det med :wink:
Godis är rätt gött, ta sig tid att laga god mat en annan.

Blir givetvis sugen om jag ser en dosa efter maten, luktar gärna länge på kompisarnas dosor.
Jag vet ju hur jävla oslagbart det är att ta sig en rackare vid rätt tillfälle.
Letar efter dosan ibland och börjar skratta när jag inser att man är dum i huvudet.

Men ne, vet även hur det blir om man börjar igen. Det kommer helt enkelt bli precis som det var innan och det var därför jag slutade. Bytte snus var 5:e min, hade ett konstant kryp i kroppen och kunde aldrig slappna av.

Nu är det lugnt och gött i kroppen :slight_smile:
Helt klart värt det!

Vilket pannben du har!! Motiverande
Att läsa om att det faktiskt går att
Sluta med lite djävlar anamma!!!

Grattis Galenpannan.

Du har visat att det går att sluta snusa.

Härligt

Vante Ante

Hej på er!

Ytterligare 2 månader har passerat!
Inne i någon ”allmänt lättstött” period och har NOLL tålamod.
Förklarat läget för min familj och dom ska ha credd att dom står ut när jag snappar på 2 röda ibland.
Kan va att det tar för lång tid att få mjölken på matbordet till att något allmänt stör mig.
Lugnet fyskiskt är fortfarande på plats men galet lättirriterad.
Min vän slutade snusa för tre dagar sen så agerar DR Phil på telefon flera gånger om dagen.

Efter så här pass lång tid har jag insett att jag nog slutat snusa.
Frågan är bara hur jag ska fylla mitt liv med annat som väger upp ett sådant beroende.
Frågan är om det är avsaknad av snus eller något annat.
Dämpade man en irriterad sida av sig själv med snus innan. Tänk om det är så?

Då kommer ju spontant tankarna ”shit tänk om jag är sån här” hahahaha.
Tveksamt dock. Jag hade galet lång stubin som snusare. Den är riktigt kort nu.
Innan jag började vid 15 års ålder var jag aldrig sur och irriterad.
Nu 25 år senare är det som att försöka ta dera på vem man är igen.

Låter ju asflummigt men inne i någon sån konstig ”vemärjagutansnustänkarperiod” :slight_smile:

Återkommer!

Ps. Någon veteran som kännee igen sig vad gäller irritation och kort stubin?
Please säg att det försvinner hahhaha.

Hej Galenpannan!

Du har inte lagt in någon räknare på din ikon/Medlems id
Lättare följa dig & dina dagar om du har det.

Du skriver 2 månader ca 60 dagar.
Om du läst runt lite i dagböcker finner du massor av svar
här på forumet. Ett tips.
Där ser du att det tar ca 90-100 dgr innan hjärnan lär sig
koppla om efter du slutat med nikotin. Bland annat.
Belönings systemet och annat som påverkas.
Tålamodet är i n t e så bra & det kan explodera lätt.
Vanlig abstinens.

Du behöver hitta på nya sysselsättningar att fylla
tomrummet med efter slutandet. Du gör allt i din
vardag på ett nytt sätt. Tänk nytt gör nya rutiner.
Ha tålamod med dig själv också.Du gör en livs stils förändring…
Att sluta snusa är en resa/process.Den tar tid…
Andas in andas ut & gå in i dig själv. När det är som jobbigast.
Drick vatten hjälp kroppen rensa ut.

Håll i & kör./
Vante Ante

Hej återkommer igen!
Du slutade i mars 2018 eller hur ?
Den där räknaren hade varit bra…

Om du varit nikotinfri så länge???
Så har snus monstret spökat för dig.
Gå inte på drog romantiken en gång till.

Du är smartare & vet bättre nu.
Du väljer vad du stoppar i munnen helt enkelt.

Tänk nytt gör nya saker som inte innehåller
snus alls.
Livet går bra utan droger :slight_smile:

Vante Ante

Hej

Sådär, fixat min räknare :slight_smile:
Börjar närma mig ett år faktiskt!

Enda som hjälper är att träna.
Kör stenhård kickboxning 3ggr i veckan.
Dom dagarna orkar man inte ens vara irriterad efter ett pass. Snusare eller ej hehe.
Ska öka dosen till någon form av träning varje dag och återkommer om ett tag med lite ffed

Tack Bra Galenpannan.

Jag har inte kort stubin längre.Har alltid varit lugn och sansad.
Men vet med mig att träningen jag går till,varje dag.Ger utlopp för allt
frustrerande & irriterat som kan mala inombords.
Känner det som att jag rensar skallen faktiskt.Känner mig rätt"snäll"
efteråt faktiskt :wink:

Ja jag tror att öka på träningen är ett bra sätt för Dig.
Träning kan aldrig bli för mycket av :slight_smile:

Grattis till 291 dagar i frihet.

Vante Ante

Hej igen

Sådär, gått drygt en Månad till.
Tog tjuren vid hornen och tagit en löprunda varje dag sen mitt förra inlägg. Minst 20min i valfri takt.
Lungt luffsande dagarna jag kör kampsport men gjort det till en liten rutin.
Irritationsnivån har lätt minskat med 80-90%. Det är något med träning, så enkelt är det.
I mitt fall handlar det nog om att jag måste störa min kropp en del för att inte känna irritationen.
Typ “här ska du få din jävel” så kör man intervaller tills man stupar :slight_smile:
Precis på samma sätt som jag tog en snus när något va jobbigt innan.
En go löprunda producerar ett gött rus i kroppen. Speciellt om jag masar mig upp innan jobbet. Det plus en go frulle så e man liksom redo för en ny dag. Tankarna på snus hur ser dom ut? Jo jag tänker rätt sällan på snus om jag ska vara ärlig. I Fredags efter en go fredagsöl och middag attackerade snusdjävulen mig en kort stund. Absolut det va en fruktansvärd saknad i 2-3 min men sen försvann det. Det är väl dom minutrarna på en hel vecka man tycker är lite störande men det är ju ingenting mot hur det va i början. Jag fungerade fan inte som människa. Att jag idag har en dryg månad kvar till ett år som snusfri kan jag fan inte förstå haha. PANNBEN vinner!

Känner igen det där hos mig själv “här ska du få din jävel”, både när jag snusade infernaliskt non stop och nu när jag kommit igång med träningen. Någon löpning är inte aktuell för min del. En skada satte stopp för det när jag var 35, däremot promenader i rask takt och stavgång, låter det töntigt? Tvärtom. Stavgång är en utmärkt träningsform och man tränar hela kroppen!

Endorfinet är en så fasen mycket bättre drog än snus!

Jaha då va ännu en månad över!
Tänker på snus mer sällan nu. Visst dyker tanken upp vid en perfekt situation men skakar av den rätt snabbt.
Har en otrolig energi. Orkar hur mycket som helst. Känner mig aldrig trött och tar för mig mer av vad dagarna erbjuder. Får liksom inte nog av livet just nu i alla dess former.
Kan fortfarande få känslan av lite fysisk abstinens ibland. Sug i magen och liknande men går som sagt över fort.

Tränar gör jag fortfarande. runt 5-6 pass i veckan för att distrahera kroppen lite.

22 dagar kvar till ETT ÅR! Som att vänta på julafton.

Se där ja!

Då har jag löst ett helt år och lite till.
Firade årsdagen med snordyrt rödvin och en pangmiddag :slight_smile:
Tankarna på snus har bleknat rejält. Absolut kan det poppa upp en tanke men den försvinner snabbt.
Inte i närheten av hur jobbigt det var första 4-5 månaderna när snussugstanken vägrade ge sig av.
Man fick kämpa hårt alltså men nu känns det jäkligt gött.

Så om jag utvärderar första året och ser idag på hur jag mår.

• Otroligt mycket mer energi. Sysselsätter mig med massor av roliga saker.
  • Tränar mer och mår bättre.
  • Känner ett väldigt psykiskt lugn (inga myrornas krig i skallen)
  • Mindre stressad

Enda nackdelarna jag kan komma på är att jag vaknar mycket lättare på natten. Under snustiden vaknade jag ALDRIG så det kan vara lite störigt. En annan sak som fortfarande är ovant är att man känner ett litet tomrum ibland som man innan löst med en prilla. Blir lättare rastlös.

Fördelarna vinner dock med hästlängder och jag har fan lyckats sluta. FInns inte en chans att jag börjar igen!

Härligt och gratulerar, vilken resa du gör!