Min resa har börjat, tubulens!

Har varit inne och läst lite dagböcker och det är stödjande. Tänkte börjar skriva en själv. Jag slutade snusa för 33 dagar sedan. Jag har snusat 10+10 år. Hade ett års uppehåll mellan gångerna. Nu slutar jag av flera anledningar:

1. Jag är leds på snus, det smakar inget längre och jag får inget rus eller så. Bara nödvändigt ont för att hålla sig på någon form av normalnivå.
  2. Det är dyrt 1/2 dosa ettan lös om dagen. Har provat andra billigare alternavtiv men tycker dom är mindre goda.
  3. Jag har barn, tycker det är onödigt att dom ska ha en snusande pappa
  4. Den eviga krånglet med att se till så man har snus tillgängligt.
  5. Jag har återkommande problem med magen (reflux), tydligen kan rökning påverka detta negativt så jag antar att även snusning gör det.
  6. Jag har haft problem att somna jättelänge (så länge jag minns), läste att nikotinet påverkar något hormon som gör en lugn till kvällen.

Har varit på apoteket flera gånger av andra anledningar och gått förbi “sluta röka”-hyllan, pratat lite med personalen och räknat lite på nikotinmängder. Så plötsligt en dag kände jag mig mogen att göra att försök till nedtrappning. Köpte onico och vanliga portionssnusar. När det var dags för en snus igen tänkte jag “jag klarar väl en minut till utan snus” och det gick ju bra sen tänkte jag samma sak nästa minut och nästa… till sist försvann suget och jag tänkte på annat innan det började igen. Då kände jag att jag kan göra ett seriöst försök. Åter till apoteket och köpte nikotinplåster (25mg/16h), var väldigt skeptisk då mängden nikotin var mer eller mindre försumbar jämfört med en dosa ettan (150-200mg nikotin/dag). Berättade stort och brett för alla på jobbet att jag lagt av med snuset (det hjälper mig).

Förra gången tuggade jag lite nikotintuggummin när jag slutade, typ ett halvt paket sen körde jag med onico och sen var det över.
Den här gången väljer jag att prova med nikotinhjälpmedel som inte påverkar magen, dvs. plåster. Jag tycker nästan mitt humör blivit jämnare med plåstren men jag har haft svackor där det känns som hjärnan sitter löst i skallen och man är omtöcknad, har även varit lättretlig till och från. Över lag tycker jag dock att det gått oförskämt bra.

Nu har det gått 33 dagar och jag har haft ett par rediga svackor igår och idag. Känner mig gråtmild, svimfärdig, stressad, ångestfylld, nedstämd, omtöcknad, yr. Är hemma med en rejäl öroninflammation/bihåleinflammation med penicillin och har varit sängliggande 1 1/2 vecka samt har två sjuka barn också. Det går med andra ord inte att träna eller ägna sig åt så mycket för att avleda nikotinsuget.

För att se om det var nikotinbrist eller om jag höll på att bli tokig så köpte jag sonic-spray och drog i mig en dos och efter det lättade känslorna lite så jag gissar att det är nikotinet som fattas mig.

Tycker det är konstigt att det blir så här nu, efter så lång tid och med plåster. Tankar på det?

Kan du klargöra lite. Har det gått 33 dagar sen du sist fick i dig nikotin, eller sen din sista snus? Om du använt plåster sen dess, hur länge sedan var det du slutade med dem?

20 år är länge. Vill inte ens föreställa mig abstinensen du kämpat med jämfört med min lite-variant efter bara 1,5 år. Starkt jobbat.

Jag har inte slutar med plåster, kör dom fortfarande i samma dos. 33 dagar sedan sista snusen. Det är därför jag tycker det är märkligt men nikotinbehovet kanske varierar över tid eller så är huden olika sugen på att ta upp nikotin är mina hypoteser.

Har läst lite om vad du gått igenom, och kan trösta dig med att samma saker har de flesta av oss också gjort, om det kan hjälpa dig?

Jag skulle vilja höra med dig, om du har lagt upp någon plan på hur länge du tänker använda plåster, för om du använder dom för länge så är du i fortsatt nikotinbehov. Det är alltid bra att visualisera om hur du tänker dig framtiden, utan snus och andra nikotinvaror.

Hjärtligt Lycka Till!

Planen var att sluta med plåstren enligt tillverkarens rekommendationer dvs. succesiv nedtrappning under tre månader. Snusfria livet? Ja det har jag inte funderat så mkt kring men förhoppningsvis bättre sömn, en mer välmående mage, mindre stressad person, kanske lite bättre kondis och vitare tänder.

Imorse var det också tufft, kände mig borta i skallen och allmänt låg. Tog en puff med nikotinspray och då kändes det bättre och hypokondrikern i mig kunde slappna av :slight_smile: Har bokat in möte med snusavvänjare på hälsocentralen så får se vad hon har att komma med.

Tog en promenad med den sjuka dottern i vagn men blev helt slut när jag gick upp för en backe och gungade henne på gungbrädan. Tog sista penicillintabletten i morse. Märks att man legat till sängs över två veckor nu. Förhoppningsvis är förkylningen snart över så man kan börja träna/röra på sig igen, har sett det som en nyckel till att må bra under slutandet.

Jaha, fem veckor idag. Känns bra. Mår däremot inte särskilt bra. Fortfarande halvt lobotomerad och småförkyld. La mig tidigt och sov gott inatt. Vaknade tidigt men kände mig utvilad. Sjukt låg puls, 41 enligt klockan. Vet inte hur jag ska tolka det för vältränad kan jag inte längre stoltsera med att vara. Har tagit blodtrycket vid ett par tillfällen, vill ha något att jämföra med om någon månad när jag även slutat med plåstren. 130/80, vet inte om det påverkas av förkylningen också? Kanske får ta ett till när jag är frisk igen.

Räknar med att kunna ägna mig åt pulshöjande aktiviteter inom en vecka.

Är åter på jobbet idag efter 1 1/2 veckas sjukskrivning, skönt att ha något att fokusera på.

Ännu en dag i gruvan avklarad. Har gått hyffsat under dagen men känner mig rätt väck nu på kvällen. Hoppas på en tidig kväller. Magen har strulat idag med halsbränna och slem i halsen, drygt.

Har känt mig rätt apatisk dom senaste dagarna. Trött, ont i huvudet och osugen på att göra något alls. Minsta lilla motstånd har gjort att jag lagt ner tilltänkt aktivitet. Barnkalas på det, sambon fick dra merparten av det lasset. Tog en nikotinspraypuff både fredag, lördag och söndag. Känner mig normal och pigg ett tag men sen får jag något åt ångesthållet. Skulle bestämma om vi ska åka på årliga fjällsemestern eller inte igår och jag kände mig väldigt osugen men tvingade mig ändå att rösta ja till att åka. Hoppas man mår bättre om 6 veckor när det är dags.

Det positiva då, Lyckades iaf meka ihop trainern och köra ett kort pass samt nästan läst ut ”easyway”-boken. Följde även med grabben på träning och shoppade blommor. Efter att ha läst boken överväger jag att skita i dom här plåstren och sprayen samtidigt som jag ogillar att bryta den tilltänkta planen.

Alla har sin resväg till friheten från snuset.
Jag körde cold turky way. Det är ingen lek vilken
väg vi än väljer.

Medvetenheten över vad vi gör med våran kropp
& vad vi utsätter den för är viktig.

Alltid bra att vara utomhus och röra på sig.
Att bryta suget inte låta trollet dansa
med Dig.

Vante Ante

Hade en riktigt bra dag igår, trots långdag på jobbet och p-bot när jag kom hem. Kände mig energifylld och glad. Sötsugen efter middagen men det var jag även när jag snusade så det blev lite godis och glass till kvällsteven. Det kände jag att jag var värd också. Idag är också en bra dag, kanske inte lika sprudlande som igår men bra. Vet inte om det är en tillfällighet eller om det beror på att jag läst Allen Carrs bok och bestämt mig för att se mig som en icke-snusare. Kan även vara att min segdragna förkylning börjar lämna kroppen men tror hellre på det förstnämnda :slight_smile:

Känns stort med 40 dagar, kanske blir till att bjuda kollegorna på fika vid 1000-timmar som borde bli på torsdag.

Snyggt jobbat! Känner igen mig ganska mycket i ditt ursprungliga meddelande med svårt att somna om kvällarna, problem med magen etc.
Jag var storsnusare och slukade en dosa portionssnus om dagen.

Jag slutade för ca 3,5 veckor sedan eller 25 dagar för att vara exakt =). Kör nikotinplåster och tycker att de funkar rätt bra. Tar liksom udden av det värsta suget. Jag måste ta av plåstret före jag går och lägger mig, får grova mardrömmar annars. Allt har gått över förväntan, överdoserar dock vanliga tuggummin vissa dagar, jag hade kort stubin i början men tycker att det känns bättre nu. Oron börjar dock komma smygande avseende att trappa ner nikotinet helt och hållet. Där känner jag att min vilja kommer testas ordentligt.

Dom sämsta dagarna jag har haft har inte plåster räckt men då har jag kompletterar med munspray. Det var tre-fyra dagar som det behövdes. Nu har dagarna rullat på rätt bra. Blir spännande att gå ner i styrka på plåstren om knappt två veckor. Tänker komplettera med spray då också om det behövs. Tror inte man ska ha någon brådska med det här projektet.

Köpte en ny uppsättning plåster idag (de starkaste) som får gå två veckor till och sedan funderar jag på att ta ett snäpp svagare plåster. Jag är lite skraj för andra hjälpmedel. Vid tidigare försök att sluta snusa så har jag börjat tugga nikotintuggummin som en galning.

Håller helt med dig att man ska försöka tänka på processen som långsiktig, risken är annars vid nedtrappning-stegen att man känner sig misslyckad när det blir tufft och istället tar sig ett återfall.

Men följer man instruktionerna för plåstren ska dom starkaste användas 8 veckor? Varför ska du börja trappa ned redan? ”No rush” tänker jag :slight_smile:

Helt sjukt! Nu har det gått nio dagar till sedan jag skrev förra inlägget. NIO DAGAR! Det rullar på iallafall. Inget snussug och jag är fortfarande lika stark i övertygelsen att jag inte är någon snusare. Har vissa perioder av abstinens och värre lär det bli när plåstren ska av men det ska nog gå å ta sig igenom det med. Har en vecka kvar på stark-plåstren sen ska jag ner till nästa nivå. Har säkert gått upp en del i vikt, dels pga. ingen snus och dels pga. långdragen förkylning. Det får vara så, snart är det vår och utecyklingen börjar igen. Har även börjat träna lite lätt efter förkylningen och det känns att det hjälper välmåendet.

Eftersom jag starkt ogillar att gå till tandläkaren och inte har varit där mer än absolut nödvändigt i mitt vuxna liv så är väl min tandstatus lite nedsatt. Tror dock att snuset faktiskt har hjälpt mig att hållt statusen uppe (och naturligtvis att jag sköter tänderna i övrigt) men nu när jag inte är snusare längre så måste jag “ta tjuren vid hornen”. Igår bokade jag en tid och nästa vecka ska jag iväg för undersökning. Jag har inga problem med att bli undersökt och har inga problem med sprutor i munnen, det är bara allt det andra :slight_smile:

Efter inventering och åtgärder av munnen överväger jag att kosta på mig någon form av kosmetisk behandling för att få vita tänder igen. Det kommer att kosta en slant men det känner jag att jag är värd om jag inte snusar. Det blir både en belöning och en tröskel för att förhindra eventuella återfall i framtiden. Jag menar, bränner man x antal tusen på munnen för att den ska bli vit å fin så vill man ju verkligen inte snusa sönder den igen. Är det någon annan här som fräschat till tänderna efter snusstopp?

Vad har man framför sig nu då efter 50 dagar?

Skönt att höra att det rullar på. Du som också hade problem med insomningen, hur funkar det nu? Min upplevelse är att jag somnar mycket snabbare men att jag samtidigt är mycket mer beroende av min sömn nu än när jag snusade. En natt vaken med tex sjuka barn biter betydligt mer på mig nu än tidigare.

Sen tycker jag att jag får lite bekymmer av plåstren. Ffa när de sitter runt nacke/skuldror, då får jag värk i rygg/nacke. Bättre när de sitter på armarna. I övrigt seglar jag också på rätt bra.

Lycka till med tandläkaren, var där idag och allt såg bra ut, blev pepp av att tandläkaren sa att det inte ens var synligt under läppen att jag snusat. Tycker du ska unna dig tandblekning! :+1:t4: :grinning:.

Trevlig helg!

TC! Jag tycker sömnen funkar bra, har haft någon natt när jag legat vaken och inte kunnat sova men i det stora hela funkar det finfint. Vaknar väldigt tidigt men det stör mig inte så mycket, det är värre att inte kunna somna. Har däremot lite problem med magen och en fruktansvärd rastlöshet emellanåt. Har en envis förkylning som inte verkar vilja ge med sig, körde ett lugnt cykelpass här om dagen och efter det smällde det till å började trycka i bihålorna igen. Funderar dock på om det kan vara spänningshuvudvärk från nacken som gör det. Har låg vilopuls på natten så tror inte kroppen är sjuk.

Det drygaste med rastlösheten är att man samtidigt ska vara hemma och ta hand om sjuka barn, jag tror aldrig jag vabbat så mycket som i år någon gång. Man tror någon skojar med en, hemma en vecka sen en dag på föris och sedan feber igen. Är rätt leds på dom här fyra väggarna nu.

Idag hade jag en otäck upplevelse. Åt frukost och sedan satt jag vid datorn en stund och pulsen bara började rusa (typ 110 slag i viloläge). Kändes jobbigt i halsen. Tror det var panikångest, har haft det någon gång tidigare. Rapade och sedan gick det över :slight_smile: Kände mig lite orolig i kroppen efter och provade ta en puff nikotinspray och efter det kändes allt normalt. De gånger jag har haft det tidigare har det varit ungefär samma läge, dvs. oförmögen att träna/röra på mig av någon anledning under längre tid (sjuka ungar, sjuk själv) och rastlös.

Fortfarande fast inställd på att jag är icke-snusare. Sista stark-plåstret imorgon sedan ska jag gå ner på en svagare variant. Det känns spännande tycker jag. Har ju kvar puffen för nöd-lägen, har använt den totalt 4 gånger så det tycker jag känns acceptabelt.

Det är intressant för vi är i ganska identiska situationer. Jag har också mästerskap i VAB, ungar som inte sover på nätterna och jag åkte på magsjuka under helgen. Har också lite kroppsliga symptom men de är nog snarast oros-relaterade om jag känner mig själv rätt.
Ja, det låter som ångest-attack. Också haft liknande tidigare i livet. Jag tänker att alla fysiska symptom som jag har visar hur starkt giftet är och hur bra det är att steget är taget mot ett snus- och i förlängningen nikotinfritt liv.

Annars sover jag bättre än någonsin, förutom när barnen inte sover såklart =).

Jag har de starkaste plåstren i några dagar till och sen är jag nog inställd på att gå ner ett hack. Känner mig ganska trygg i min beslutsamhet.

Vi kämpar!

Gått på svagare plåster snart en vecka. Det var betydligt tuffare än jag trott att gå ner en nivå. Nu börjar det kanske svänga in sig men det har varit en vecka med abstinens och humörsväng och dippande sinnesstämning. Magen har krånglat lite också. En vecka till med den här styrkan sen ska man ner ytterligare en nivå. Har puffat med sprayen en gång om dagen de senaste dagarna och det har lättat lite. Fortsätter nog med den som stöd medan jag trappar ner plåstren. Totalt sett är det ändå en sänkning åt rätt håll.

På det hela taget känns det ok, lite drygt att man måste komma ihåg plåstret på morgonen men det funkar.

TC, jag har iallafall haft turen att mina barn sovit om nätterna. Märker att trötthet handlar om inställning också, jag får helt enkelt acceptera att vara trött de dagar som man inte fått sova. Tidigare har det varit ett stressmoment för mig men nu försöker jag att bara acceptera. Lägger mig samtidigt med ungarna den senaste tiden, då får man många timmar i bingen iallafall :slight_smile: Med så mycket VAB som jag haft senaste tiden är det en fröjd de dagar man får gå till jobbet, alltid något positivt! :slight_smile:

Ok, det tickar på. Går dock inte så bra, eller jag snusar ju inte men mår inte toppen. Verkar vara en svacka likt den mellan 30-40 dagar. Har kört lite extra med Zonic-sprayen.

Som det känns nu så rekommenderar jag eventuellt hugade slutare att inte köra med dom här nikotinplåstren för det verkar bara dra ut på lidandet. Hur som helst håller jag mig till planen. Är fortfarande fast besluten att gå ner till klenaste plåstren på onsdag och sedan lida ut dom två veckorna innan det är tvärstopp.