Så nu är dagen äntligen här, snusen ska bort en gång för alla, sitter här hemma och varit utan snus nu i 5 timmar och än så länge känns det ganska så lungt, saknar ju att ha något under läppen men inget speciellt jobbigt just nu. Men jag har ju varit utan snus en gång förut och tyvärr börjat om… Så jag vet ju lite vad jag gett mig in på.
Just nu är planen att hantera en dag i tagen, första 2 veckorna blir jobbigast, men det är bara att kämpa
Första försöket varade i ca 8 månader tror jag . Det var stundvis ett helvete men nu är det bara att kämpa på första delmålet är 3 dagar och där är jag snart!
Vi har äntligen klarat det första lilla delmålet och det känns nu helt underbart att vara här, 3 dagar var ett ypperligt delmål för då har man hunnit gå igenom den lite av allt, första dagen för mig är alltid lätt då det mest bara är viljestyrka och inget annat, dag 2 och 3 är det mycket mer känslan av att man mår dåligt, har kallsvettats, har frusit bara legat och skatat och kurat ihop mig till en boll stundvis då det varit som jobbigast. Natten är helt klart värst och jag är inte många milimeter från att ta en snus när det är som värst på natten, men hittils har det gått bra, vet dock inte om jag står ut med en natt till som gårdagens.
Så jag hoppas innerligt att nätterna kommer bli lite lättare. Min anledning för att sluta snusa just nuär att jag ska göra min drömresa om 2 månader, och jag kunde inte ta med mig nog mycket snus inför resan p.g.a regler, så det känndes då bättre att självmant sluta istället för att riskera att bli tvingad att sluta tvärt under själva resan. (Så det är ens eget val och så.)
Men men nu när 3 dagar är klarade så är fortfarande varje mindre mål en dag i sänder, men huvudmålet just nu skjuter vi mot en vecka. Och det blir nog most troligtvis då jag skriver nästa inlägg…
Tiden går fort… 2 veckor redan här, och just nu står jag lite i ett vägskäl…
Jag har inte varit så aktiv här på senaste då jag tycker att snussuget överlag inte har varit något problem. Däremot sover jag väldigt väldit dåligt den enda gången jag känner av något är på natten, fortfarande så man nästan ligger och halv bölar av ångest när man kämpar sig igenom varje natt…
Vagskälet jag är i nu är absolut inte om jag ska börja snusa igen då jag har bestämt mig för att sluta för gott, utan jag har vid ett få tillfällen under dessa 2 veckor tillåtet in snus i ett par minuter just innan läggdags så jag faktiskt kan få lite sömn och fungera som en människa (vi snackar nu om en snus varannan dag).
Så vad är då problemet? Jag ska göra min livs drömresa till sydkorea här om ett par dagar och jag funderar verkligen om jag ska köra lite på att jag ska ta med en dosa snus eller 2 så jag får min en snus varje natt så det inte förstör resan, samtidigt vet jag inte om det kommer förstöra allt jag arbetat mot hittils när det kommer till kampen mot att sluta…
Vem vet allt kanske flyter på bätre när jag väl är där, jag vet inte alls, är bara orolig att resan kan förstöras p.g.a att jag inte skulle ta med mig snus…
Oavsett så länge jag är här hemma plågas jag och kämpar jag vidare mig på nätterna, på dagen tänker jag inte ens längre på snus så det är en extrem skillnad dag/natt för min del.
Men men nu har jag skrvit allt för mycket här… Ska försöka sova nu. Vi höres.
Jag skulle sagt nej ta inte med snus men det är personligt. Jag skulle nog åka dit igen om jag hade snus lättillgängligt. Men du känner dig själv bäst! Lycka till!
Jag hade inte heller tillåtit mig själv att ta en snus. När man slutar snusa, börjar snusmostret romantisera snuset. Monstret försöker med alla medel lura dig att börja igen, liksom 1 snus/dag och 7 snusar/7 dagar är ju bättre än ingen snus. Men NEJ, låt dig inte luras.
Men självklart är det ditt val. Du vet själv var dina gränser går och du vet vad du klarar.