Nu har jag bestämt mig för att lyckas.

Tja, nu har jag bestämt mig för att sluta snusa efter att ha snusat i cirka 3 år,

Började vid 14 års ålder, trodde inte man skulle fastna, sedan så satt man fast,". Är 17 år nu.

Har tiddigare försökt många gånger att sluta men det har ju inte gått så bra, men nu gäller det.

Gjorde slut på min sista dosa igår kväll.

Skulle uppskatta tippa från erfarna slutare,

Funkar nikotintuggumi bra?

Kommer jag kunna ta en snus ngn gång eller trillar man dit då igen?

Tacksam för svar

Vill du sluta snusa?

Oki

Då skall jag tala om hur du gör, det e det enklaste som finns...

Spotta ut snuset, skölj munnen och du är klar...

Sen börjar helvetet... din hjärna och din kropp vill tala om att snus e det bästa för att genomlida abstinensen... nej... aldrig snus... aldrig ens en festsnus....

Själva grejen med att sluta är att inte överge snuset och vara avundsjuk på dem som snusar... när du slutat har du inte förlorat något, du har vunnit...

Om du vill kolla min kamp i helvetet... http://nybrocorner.wordpress.com/

Jag vill bara önska dig lycka till... och skriv mycket här det hjälper...

Nu är klockan snart 10. Är på jobbet, vid det här laget var jag inne på min 3e snus för dagen, måste faktiskt säg att dethär med att sluta känns mycket bra. Dock så är det ända hag tänkeR på snus. Särskilt när alla jobbarkomposar går runt med snus. Man vill bara gå fram till arvetskamraten och fråga efter en prilla, men jag ska hålla mig.

Se på dem, de måste stoppa i sig nikotinför att må bra... du är på väg att må bra utan nikotin hela tiden... du behöver inte vara avundsjuk på dem... tyck synd om dem istället...

Hej! jag tycker inte du ska börja med tuggummi för då måste du vänja dig av med det sen och då får du genomlida helvetet 2 gånger. Kör med plåster istället, då får du en jämn dos nikotin och tränar dig bort från kickarna. Snus förstör tandköttet så tänk på att du kommer va snygg när dina arbetspolare kommer se hemska ut i munnen. Sen så blir ju beroendet bara värre och värre ju längre man håller på så det bästa är att du slutar helt nu!

Mm, slutar jobbet om en timma :-)

Känner ett jäkla sug efter snus, men inga problem med huvudverk eller något :-) känns posetivt, risken är dick att det blir 1 prilla senare när man träffar polarna.

Vad tkr ni, är det okej att ta en snus?

"Vad tkr ni, är det okej att ta en snus? "

Självklart! OM du hade tänkt att bli snusare igen. Och betala 1000 skattade pengar varje månad.

Lyssna. Det finns inget trevligt sätt att sluta snusa. Det finns ingen möjlighet att behålla de saker man tycker om med snus. Slutar man så slutar man helt och hållet och för alltid. Det går inte att halvsluta. Nikotin är en alldeles för kraftfull drog för det.

Ditt val. Kasta bort pengar och sabba ditt belöningssystem. Eller visa litet ryggrad i några veckor.

En av de häftigaste grejorna med att sluta snusa är för övrigt att man vinner respekt från sin omgivning för det. Och från sig själv.

Hemma ifrån jobbet. Känns lite deppigt utan schnasen men vafan det funkar. Varje gång jag känner suget efter en snus så tar jag ett EXTRA EUCALYPTUS Tuggummi! :)

Håller tummarna för att jag lyckas stå emot snuset sedan när man är med polarna!!! :) Tagga ett snusfritt liv! :)

Kämpa på... Nolltolerans mot nikotin... Du kommer att slåss några dagar....

Dag 2 utan snus. Känns lättare än jag trodde, visst tänker jag mycket hur gött det hade varit att köpa sig en dösa. Men jag klarar detta :-)

Tror att detta blir lättre än jag räknat med, men man vet ju aldrig, kanske blir jobbigare om några dagar..

Tänk såhär visst e det så att du skall sluta snusa, då e det nikotinet som skall ut ur kroppen... och att tillföra nikotin, genom rökning, snusning eller nikotinhjälpmedel är ingen lösning... skall nikotinet ur kroppen så e det stopp... ganska snart förstår du att du kan leva utan snus och att du levt under en livslögn... att snuset egentligen inte gjort något annat än att hållt tillbaka abstinensen som den själv skapat... genom att lassa in snus så har du mildrat abstinensen tillfälligt... helt sjukt, att vi njutit av att slappna av från den abstinens vi själva skapat och så har vi trott att det var gutt... när jag kom på det så blev jag så förbannand att jag nog aldrig kan ta en snus i munnen till..

Hej

Grattis till ett bra beslut!

Du skrev: Skulle uppskatta tippa från erfarna slutare,

Mitt tips är att undvika tips från erfarna slutare :)

Att börja snusa är dumt, att sluta snusa mer än en gång är stenkorkat... Den som är grym på att sluta snusa kommer aldrig att bli en erfaren slutare, om du förstår hur jag tänker.

Olika sätt funkar olika för olika människor och vi vet inte på förhand vad som är lyckosamt. Min strategi, som kanske fungerar för mig, är att samtidigt som jag slutar snusa tar ett uppehåll på tre månader från alkohol, är ytterst restriktiv med kaffe, undviker alla andra droger helt, och att börja träna 3-4 veckor efter slutdatumet. Jag vill ge mig själv en träningsfri månad så jag är helt fokuserad på snusavvänjningen, sen låta kroppsegna endorfiner stå för belöningssystemen

Lycka till!

Dag 4 utan snus, känns så jävla bra. Visst man känner att det vore gött med en snus men vafan inget beroende.

Fan vad gött, ska nog snart sluta räkna dagar för nu har jag slutat. Men jag kommer ta en snus någon gång sådär om typ en polare bjuder. Men inte föräns det har gått 2 veckor utan.

Skönt att det känns så bra...

Att snusa nån gång ibland är ingen bra framtid för den som slutar snusa...

Jag gjorde en sådan resa och att inte gå och köpa egen dosa var en kamp igår... tre veckors helvete skulle då vara kört...

Tänk dig för, vill du sluta, så skall du sluta, vilket innebär att man inte snusa även om man får snus... en annan utväg e att du bestämmer dig för att snusa och gå djupare i missbruket... du verkar inte utvecklat något jätteberoende... mwn vänta.. det kommer som ett brev på posten...

Mitt råd... sluta... och ta inte mot bjudsnus... det är det inte värt...

Mm, du har rätt i det du säger, flera polare som ville bjuda mig igår men tackade självklart nej, ska känna att jag har kontroll över det och bara någon gång sådär ta en, för jag kände inte alls att det var svårt att stå emot. Han höll dosan framför min näsa och lät mig lukta men mej. Inget snus föt mig :-) jag har kontroll över nikotindemonen

Kan ärligt säga redan nu att jag känner mig friskare utan nikotinet mår mycket bättre och friskare. Ska även börja träna mycket nu

Polare som håller dosan under din näsa är inga polare. En polare respekterar ditt beslut att sluta snusa och försöker vara ett stöd för dig. En fd snusares värsta fiender är snusare i ens närhet. Ett mycket vanligt fenomen som socionomer studerat i missbrukarkretsar är just detta beteende att försöka dra ner den som vill bryta mönstret i skiten igen. Jantelagen gäller, om du lyckas så höjs du upp, samtidigt sänks den som är kvar i beroendet ner.

Att sluta snusa är definitivt, det går inte att sluta snusa litegrann. Att sluta snusa kan innebära att du måste bryta med "polare"

som vill få ner dig i skiten för att känna sig själva lite mindre dåliga. Bara du kan bestämma det.

Mm jg har ju slutat nu. Tyckte inye det vsr några problem med dosan. O jag tänker inte bryta kontakt med han för att han snusar. Han får göra det om han vill, men jag gör det inte, sådeså. Desutom var det bra att ha dosa. Framför näsan io lukta o känna att jag ändå står emot att ta

Och dom respekterar absolut att jag slutar.. Dom som undrar vrf jag inte slutar på riktigt när jag sagt typ 10 ggr att jag ska sluta, det är som du säger,, han är kanske avundsjuk på mig att kag kan sluta när han är fast

Men det är sooft fan :-D

Btw hur går det för dig mybrocorner?

för mig går det lysande...

jag gör inget annat än längtar efter snus och håller tillbaka...

jag gör inget annat än tänker på snus men står emot...

jag harslutat och står för det... jag vill verkligen bli fri från mitt beroende och jag vill inte tillbaka till helvetet...

jag vill verkligen bara sluta snusa en gång i livet... och då gäller det att sluta leva i nikotinromantiken... det gäller att se verkligheten...

min enda snus i tisdags var jättenyttig... nu har jag fattat - ALDRIG MER...

fast det finns en del av min söndersnusade hjärna som inte riktigt är överens med mig...

Låter bra. Du år stark som slutar. Försök att tänka på någonting annat än snus.

Vanliga tuggumin funkar jätte bra