Nu jäklar

Efter drygt 30 år får det vara bra. Är inne på tredje dygnet, vilket känns hyfsat ändå trots yrsel, jobbig mage och bedrövlig sömn i natt. Sovit kanske två korta perioder. Dricker iofs mer vatten än någonsin nu så det kan ju ha sin orsak i försämrade sömnen då det behövts ett år besök på muggen.
Ja har dessutom IBS sedan unga år. Den där spökar i perioder men ja antar att snusandet inte gjort besvären mindre i alla fall :slight_smile:
Får se hur det här går…

Välkommen till krigarnas & kämparnas skara berra.

Ja det kan bara bli bättre…

Relatera din tid av brukande 30 år så finns
det en förklaring till att kroppen jobbar med
att rensa.

Vante Ante

Ja gjorde ett försök att sluta för ca 15 år sedan men det gick sådär. Den här gången får det allt vara nog. Nu ska de gå :slight_smile:
En vacker dag skall ja väl börja känna mig normal och förhoppningsvis både piggare och starkare än vad ja gör just nu. För det är inge vidare kul nu inte. Sovit några 1,5-timmarsperioder i natt. Hoppas på att det är som de flesta skriver och säger att i alla fall de värsta yrsel- och magproblemen försvinner på några dagar. De vill ja gärna slippa.

Ja måste bara kolla lite med er andra här… Var det så att det var värst för er på mornarna/förmiddag de första dagarna/veckan?
Yrseln var inte fullt så jobbig idag som den var, framförallt igår. Däremot så har ja ingen aptit nu på morgonen å när ja väl tvingade i mig i alla fall en macka så sa kroppen ifrån. De e precis som att ja måste komma igång ordentligt först innan ja äter något.
Det positiva idag är väl att min IBS-mage har varit lugn :smiley:

Allas slutar resa är personlig. Upplevs på så olika sätt.
Läs runt här i dagböckerna där finner du massor av svar.

Betr matsmältningen vet jag att det finns information här inne.
Som sagt jag låg inne fastandes 1 vecka då min mage/tarm
fick kramper.

Minut för minut timma för timma dag för dag…

Vante Ante

Vart en liten prövning igår kan man säga. Var ut med ett par jobbarkompisar å drack lite öl. Det var en stund där som suget var jäkligt stort. Tur ja hade med mig onico som hjälp :slight_smile:

Då har det, om ett par timmar, gått 6 dygn sen sista snusen. Både bra och dåliga grejer känns idag. Vi börjar väl med de goa:
För första gången på ja vet inte hur många år är jag duktigt hungrig så här dags på morgonen. Vid den här tiden har jag normalt sett varit inne på min andra omgång snus, minst. Så det är en lite ovanlig känsla minst sagt. Magen fullkomligt skriker efter något att få i sig.

De mindre goa… Fan vilket snussug det vart nu efter att ja fått ätit lite. Värsta sen i lördags när ja slängde sista dosan.

Det där med hunger känner jag igen. Det är en stor omställning
att sluta med nikotinet för hela kropps systemet.
Inte bara hjärnan som behöver tid att ställa om sig.
Det kommer gå tillbaka Ha tålamod med din kropp.
Slutar resan är ingen quik fix.

Det finns dem som undviker alkohol o till och med kaffe
under tiden de slutar.

Se till att få rutiner och ha alltid en plan B
för nästa attack ifrån snus trollet.

Trevlig helg/

Vante Ante

Hej Berra,

Såg i en annan tråd att du också mår dåligt av snuset efter 35 års snusande, så blir det till slut. Man orkar inte, och blir kraftlös för minsta lilla, känner du igen dig? Så var det för mig i alla fall. Ett sundhetstecken att du kan äta på morgnarna, själv har jag alltid haft svårt med det men nu äter jag också på morgonen även om det inte är mycket, så ser jag till att blodsockret inte sjunker. Att föredra är att äta minst ett stadigt mål om dagen, och några mindre emellan själva huvudmålet som kan vara lunch, middag eller båda två. Då håller man sig pigg på dagarna. Brukar räcka med antingen gröt, fil, musli , en banan och ett glas juice samt kaffe. När jag snusade så kunde jag gå på tom mage ända till lunch, för att sen vräka i mig mat. Inte särskilt bra att leva så.

Har du fått energin tillbaka än? Det gick fort för mig att åter erövra den, blev pigg som attan och orkar med mycket idag som jag inte gjorde när jag snusade. Jag är ingen fanatiker utan tränar för att må bra, gillar du att röra på dig? Om du gör det så sätt igång med något som du tycker är både roligt samt givande för dig personligen. Börja med promenader, även om det kanske är tråkigt och inte din stil så får du upp flåset ganska ordentligt kan jag lova dig. Hur som helst varmt välkommen hit.

Jag önskar dig Stort Lycka Till! Vill du så går det att sluta.

Ha en bra helg!

Jo jag tycker nog att det är så jag känt det att ja på någe vis blivit dålig av snuset. I små perioder kan jag nog däremot känna nu att ja faktiskt mår lite bättre än tidigare. Nu går ju IBS-perioderna upp å ner men de senaste dagarna har det faktiskt varit helt ok. Känns mycket ovant det där med att vara skithungrig klockan 7 på morgonen. Vet ju knappt hur ja ska hantera det haha… Men det blir lite enkelt i frukostväg, någe banan eller så på förmiddagen innan lunchen. Ja har ju tidigare inte haft några större problem med att gå med tom mage fram till lunch heller. Visst det har kurrat på bra när det närmat sig lunchtid men det har funkat ändå.

Lite energi har ja nog faktiskt börjat känna att ja fått tillbaka. Jag var ordentligt aktiv när ja var yngre, kanske fram till strax innan 30 ungefär. Sen har det varit lite mer sporadiskt. Har i omgångar försökt komma igång med tränande osv men det har varit trögt. Hunden tvingar i alla fall ut mig plus att jag får rört lite på mig i mitt tränaruppdrag med :slight_smile: Skulle nog må bra av betydligt mer och regelbunden träning själv med.

Nu har ja gett mig fan på att det skall gå så… Ramlat dit ett par gånger med onico men det har ja känt att det har fått vara ok nu under första tiden. Snart så ska den skiten bort helt med. Kanske tagit 5-6 stycken sedan i måndags tror jag.

Tack för stödet!

25 dagar sen senaste snusen och jag måste säga att jag faktiskt börjar må rätt bra nu. Det känns betydligt bättre både i i magen och resten av kroppen nu. Lite ork börjar komma tillbaka. Suget efter att ha snus under läppen finns dock kvar där även om det inte är riktigt lika stort som förut. Onico har fått hjälpa mig ett antal gånger men det känns ok och långt bättre än snuset som bott under läppen i så många år :slight_smile:

Bra jobbat! Håll i!