Nu var det slut på snus

Bra att du tog beslutet att sluta igen. Antar att du lärt dig av varför du åkte dit på det igen senast och det är ju nyttigt att ha med sig i åtanke denna gång då hjärnspökena börjar jävlas med en. Man lär ju sig hitta sina egna mönster och knep. Lycka till!

Snart ett halvår (WAAH!) nu! Summan av kardemumman av de här månaderna är att det har gått smidigare än förväntat. I flera längre perioder har det liksom mer eller mindre bara rullat på i den snusfria tillvaron. Den senaste månaden har dock varit lite av en utmaning. Har blivit så oerhört sugen på snus igen. Vet inte om jag kanske behöver hitta ny motivation för att inte tappa greppet och plötsligt komma hem från butiken med en nyinköpt dosa i jackfickan. Speciellt nu i helgen som gått, så har jag känt ett OERHÖRT sug efter snus och mer än något annat velat ta mig en prilla. Hängde med en kompis igår. Han är en inbiten snusare. Som tur var, så hade han snusat upp sin sista prilla just innan jag kom hem till honom. Jaja, det är verkligen bara till att kämpa vidare nu. Ser fram emot att snart kunna passera 6 månader utan att ha köpt en endaste dosa snus. Tänkte det kunde vara bra att skriva ett par rader här i forumet nu när den här dippen kom, för att få det ur mig och för att kunna kämpa vidare framåt nu!

Stå fast vid ditt beslut arvensparven

Det är snusmonstret som spelar med dina
tankar; Gå Inte På Det
Låt inte Järn spöken styra över Dig.

Stå på Dig/
Vante Ante

Höll uppe drygt ett år, sen ville jag ha en snusperiod efter nyår och mer eller mindre kört på tills nu. Så, HERE WE GO AGAIN! Nu ska jag sluta igen är det tänkt!
Lärdomar från året (plus halvåret som gått): ibland är det härligt att snusa, men sällan är det härligt när det blir slentriant och inte går att begränsa till exempelvis en prilla/dag –> vilket typ är en omöjlighet om man själv köper snus. Slutsats av detta: det verkar inte funka för mig att smaka en snus av någon vän då och då. Behöver liksom ha allt-eller-inget-principen när det kommer till snusning. När jag inte snusar jag kan ibland tänka att det verkar så underbart att snusa. Den känslan höll i sig några veckor när jag började igen och kunde hålla det på en rimlig och njutningsfull nivå. Sen går det snabbt in i att snusa även när jag egentligen inte känner för det och efter ett tag börjar tanken slå mig; vill jag verkligen det här? Nä, nu vill jag nog sluta igen. Så, nu är jag här igen och vill köra på en ny omgång av det snusfria levernet! YEAH!
Känner mig rastlös i kroppen nu första dagen utan snus. Har massa inläsning hela veckan, så kanske dåligt tajmat att sluta nu, men förhoppningsvis kan rastlösheten omvandlas till något slags maniskt fokus i allt jag behöver göra denna veckan på arbetet.
Tänkte ha som första belöning att köpa nya sandaler för pengarna jag sparar genom att inte köpa snusdosa. Känns somrigt och bra!
På återhörande!

Gått rätt bra idag, trots allt. Var ute och sprang i solen, skönt! Ätit regelbundna måltider och avstått från socker. Funderar på om jag ska dricka en öl nu på kvällskvisten, får mig kanske tänka mindre på snus.
Känner mig genast fräschare i munnen när jag slutar snusa och älskar den känslan. Klockan är bara halv sju och känner mig AStrött. Skulle nästan kunna gå och lägga mig. Blir nog en promenad och ytterligare lite läsning först.
Har inte känt mig nära att ta en snus idag, även om suget kommit. Känner mig alltid “konstig” när jag slutar snusa, lättirriterad, full i skratt, eftertänksam, impulsiv, rastlös, trött - allt på samma gång. Glömde helt bort portkoden idag, känner mig ovanligt “mosig” i hjärnan. Ser fram emot när det gått några dagar till - brukar bli lättare efter ett tag. Men, summan så här långt av första dagen - känns ändå bättre än förväntat. Om mindre än fem timmar är det ett dygn sedan jag slutade.
WAH. Känns osammanhängande att skriva - kanske inte känns superbegripligt imorgon - men tror det hjälper att få ur sig hur den här processen går. Kanske kan det hjälpa någon annan som funderar på/redan har, slutat snusa.

Gått långpromenad. Känner mig asdeppig utan snusprilla på kvällskvisten, ahh. Känner igen mig i andra som skriver här på forumet, som delar om meningslöshet, känsla som poppar upp nu. Hoppas det går över fort. Får lägga mig tidigt och på’et imorgon igen.

Det sista som överger människan är hoppet.
Välkommen åter arvensparven.

Du ska sluta snusa en gång för alla tycker jag.
Du gör dig själv en otjänst genom att gå igenom den värsta
perioden av abstinens och sen börja snusa.
För att kämpa ett slutande åter igen.

Nu var jag lite tuff på dig Det var inte det du ville höra ?

Just abstinensen är det alla "slutare"är rädda för. Hur den ska bli?
Hur kommer jag må ? Vad ska jag göra o s v Förvirrande tider råder
för oss alla.
M E N det kommer bli bättre och det kommer bli bra.

Bara att ta sig igenom
Stort LYCKA TILL

Vante Ante

Stort tack för peppen Ante! Precis vad jag behövde!

Natten till igår sov jag nästan ingenting, antar att det har med nikotinavvänjningen att göra?
Igår kändes det som att det värsta vände, var betydligt enklare abstinensmässigt igår jämfört med första dagen och första suget efter snus idag kom nu kvart över nio. Inte som om jag går och tänker på snus hela tiden, har mycket annat att göra just nu - så det underlättar helt klart! Satt på möte med tre snusare igår, men oväntat nog inte så väldigt sugen. En vän (som själv slutat snusa) tipsade mig om att försöka utveckla äckelkänslor kring snus. Istället för att romantisera när man ser någon snusa eller luktar snus när någon öppnar en dosa exempelvis. Kanske kan det vara en bra strategi, att istället “tänk vad äckligt att ha en prilla under läppen hela tiden”, “vad ofräscht” osv. Kände mig rätt öm i tandköttet igår, men redan då betydligt fräschare i munnen. Idag känns det som att irritationen i tandköttet börjar lägga sig mer - tror detta är väldigt bra för min munhälsa! En stor motivation tycker jag till att sluta - slippa ha snusandedräkt, känna sig ofräsch i munnen, få mer missfärgade tänder, irriterat tandkött. Har även känt mig piggare och mer på alerten. Tycker ofta det känns om att livet får mer nyanser när jag slutar snusa - när jag snusar lever jag mer i en komfortabel mellanzon - när jag slutar svänger det mer –> blir både gladare och mer förtvivlad liksom.

Ska fortsätta kampen idag!

Fick en dipp och blev supersugen på snus ikväll. Hängt med en snusare hela dagen, så det påverkade nog. Nöjd att jag inte “föll dit” utan fortfarande är snusfri när lördagen nu är över.

Åh heja dig med nya tag! Och att du klarade dig trots snusande vänner. Njut av att du klarade det! Det är ju faktiskt en seger att klara det.

Så, 180 dagar utan snus sedan sista snusen före jul. Känner mig stolt över att kunna hålla mig borta från snuset, trots att min partner och andra i min närhet snusar.

Det har gått relativt smärtfritt att inte snusa nästan hela våren tycker jag, men så för några dagar sedan fick jag en rejäl dipp och blev så otroligt sugen.
Var ute och paddlade kajak. Kvällssol, vindstilla, det var underbart. Då kände jag en stark längtan efter snus, som att det hade varit pricken över i:et. Det jag tar med mig från den stunden är att det nog kan komma dippar då och då, som att det där begäret alltid finns någonstans i bakgrunden. När jag minst anar det kan det komma upp till ytan och just i den stunden kan inte för mitt liv förstå varför jag inte bara skulle kunna smaka en ynka liten prilla. Sen lägger den känslan sig igen, jag tänker inte på snus på ett tag och är glad att jag inte föll för den “frestelsen”.
Vet ju någonstans att livet funkar alldeles utmärkt även utan snus och att jag tillslut alltid vill sluta igen om jag väl får ett återfall. Så, nu har jag skrivit av mig och är glad för 180 dagar - fler ska det bli!

Fantastiskt BRA jobbat.

Bara stå på dig Tufft med snusare runt sig.
Men Du vet bättre :slight_smile:

Trevlig midsommar/
Vante Ante

TACK för din värdefulla uppmuntran, Vante Ante!

Glad midsommar! :slight_smile:

189 dagar utan snus, snart 200 dagar! Vad är era bästa tips när ni har en dipp?

Hej Arvensparven.

Bra krigat av dig.
Tipset jag själv praktiserade;
Att bryta/byta tanken. Tänka nytt.
Andas lugnt in och ut ända ner i magen.3 - 5 ggr
Dricka ett glas vatten, långsamt.
Se till att göra något annat än det jag gjorde nyss.

Det är hjärnspöket/Trollet du krigar med Men Du ska alltid
vinna :slight_smile:

Vante Ante

Tack för hjälpsamma tips, Vante Ante! :slight_smile:

Nu 278 dagar utan snus! Har fortfarande dippar med halvregelbundna mellanrum, brukar prata med någon i närheten när suget blir extra stort och landar varje gång i att jag egentligen inte vill börja igen. Tror jag får acceptera att jag kommer vara sugen på snus lite då och då under en lång tid framöver. Men verkar iaf som att suget blir mindre intensivt och regelbundet med tiden.

På det igen! Slutade snusa i förrgår. Har snusat minisnus (general + rapé) ett rätt bra tag nu - ett par år. Tidigare har jag snusat stora prillor, men det var ett par år sedan. Hade ett rejält uppehåll på kanske två år, men sen åkte jag dit på att jag “bara skulle ta en snus” vid en födelsedag för kanske 2,3 år sen.

För första gången använder jag mig av hjälpmedel, nikotinplåster med minsta dosen, som förhoppningsvis ska hjälpa mig genom den värsta perioden under de kommande två veckorna. Varit lite tröttare än vanligt igår och idag, lite illamående och skiftande humör. Men inte så mycket sug eller abstinens, är nog plåstret som underlättar på den fronten. Känner mig motiverad och hyfsat stark hittills. Hoppas att det ska fortsätta på rätt håll och att det ska bli en långsiktig förändring denna gång!

Bra jobbat så här långt!

Du är igenom den första risk-fasen, de första 8 dagarna är störst risk för återfall. Visste du att det vanligtvis tar flera försök innan man blir bestående nikotinfri? Sömnbesvär och att känna sig irriterad är mycket vanligt.

Vi har utvecklat ett sms-stöd där vi peppar och motiverar användare genom hela de första månaderna utan snus. Det är gratis och går att skriva upp sig på här: https://sickofsmoking.app/ Vi är en startup bestående av tobaks-avvänjare och forskare.

Bra jobbat så här långt och välkommen att höra av dig! Mvh Ingrid