Efter drygt fem års snusande, med vissa kortare uppehåll, är mitt mål att nu ta en rejäl paus (eller kanske till och med sluta helt?). Det senaste året har jag snusat lite mer än tidigare år, ungefär en dosa på två dagar. Första delmålet är inställt på att klara 100 dagar utan snus.
Jag är nu inne på andra dagen. Efter ett tandläkarbesök igår, där det uppdagades att mitt tandkött var väldigt irriterat, bestämde jag mig för att det helt enkelt inte kändes värt att snusa längre. Snusdosorna slängdes i papperskorgen utanför tandvårdshuset och ett liv utan snus fick därmed en början.
Första dagen gick förvånansvärt smärtfritt. Hade förväntat mig starkare känslor av abstinens. Kände mig lite mer glad, lite mer trött och lite mer irriterad än vanligt, kanske är det vanligt att humöret svänger endel när det inte längre vilar en snus under läppen? Vaknade dessutom väldigt tidigt denna morgon, dag två, kanske hör det också till när nikotinet inte längre flödar in i kroppen?
Har ramlat in på denna sida vid något tidigare tillfälle och läst några trådar från personer som slutat snusa. Kändes inspirerande att ta del av andras kamp mot snuset, hoppas att den här lilla tråden ska få inspirera någon som går i tanken på att sluta eller kanske redan har slutat.
Dag tre som snusfri har snart passerat. Har varit så extremt trött och sjukt lättirriterad idag. WAAAAH! Hoppas att jag ska känna mig piggare och på bättre humör imorgon. Får fortsätta att kämpa helt enkelt.
Imorgon blir det en vecka utan snus! Gårdagen var nog den jobbigaste av alla snusfria dagar hittills. Kände mig så extremt skiftande i humöret, blev helt orimligt frustrerad då jag missade tåget och sen superglad bara en stund senare. Idag har jag varit väldigt trött, men känt mig glad att jag snart har klarat en hel vecka, det är en ny slags frihetskänsla att inte behöva oroa mig över att snuset kan ta slut innan affären stänger.
Köpte Onico häromdagen. Vill bara använda det när det känns absolut nödvändigt, men ganska så fint substitut ändå, i stunder då en trängtar alldeles extra efter en gottig pris under läppen.
Imorgon en månad utan snus. Har gått upp och ner, men inte tagit någon snus än. Har varit lite utmanande att hänga med snusande vänner utan att smaka. Har då luktat i snusdosan och det har räckt för stunden. Ska nu åka utomlands i två månader, frågan är; ska jag ta med mig begränsat antal dosor (typ fyra stycken och snusa typ 1/dag) eller inga alls?
Du ska inte ta med något snus alls så klart. Varför tog du en månad utan snus? För att plåga dig själv lite ett tag, eller för att sluta snusa? Tyvärr så går det inta att sluta snusa litegrann… När du kommer hem igen är du redan 3 månader på väg och då är det värsta redan över om du totalt har undvikit nikotin förstås. Sluta lukta i snusdosor föresten, det är bara snustrollets försök att förföra dig med snusromantik. Kör hårt, det här fixar du!
Nu har jag klarat mig i 6 veckor utan snus, är en aning förvånad över att det ändå har gått att stå emot, har visserligen fått lite mer snuslängtan den senaste veckan. Hoppas att det ska gå bra även de kommande veckorna. Ibland blir jag väldigt sugen på att smaka en snus bara, men vet inte hur kroppen skulle reagera på det, och samtidigt känns det befriande att klara av att inte ta den där första snusen…
Nu var det slut på snus, försök nummer två detta år, igen!
Tog med mig två dosor snus under utlandsvistelsen tidigare i år, hade hållit uppe snusandet i hela två och en halv månad, sen snusade jag två dosor under de sista två veckorna. Nu har jag snusat resten av våren och i sommar, med lite olika intensitet. Bestämde mig nu för att sluta igen. Så, är inne på dag nummer tre som snusfri nu, hoppas att det ska gå bättre denna gång. Varit lite småirriterad, skiftande humör i allmänhet, och varit lite som ett test att stå emot snuslängtan då jag hängt med snusande vänner hela helgen. Dock mindre abstinens och utmaning än förra gången jag slutade - så hoppas att den känslan håller i sig.
Vad säger förresten ni här om att använda substitut för snus när en slutar, som Onico och liknande? Rekommenderas eller inte?
Brukar ni medvetet försöka träna mer när ni slutar - för att lindra abstinens och inte gå upp i vikt?
Jag använder inget substitut men har heller aldrig testat det. Föreställer mig att det skulle ta längre tid att glömma snuset om jag hela tiden blir påmind om det av låtsassnuset. Tränar medvetet mycket för att det lindrar suget, höjer humöret och gör att jag sover bättre.
Precis som Fors säger tror jag att det blir svårare att glömma snuset om man använder substitut. Jag har testat både och, och för mig funkar det bäst utan substitut.
Jag kan verkligen rekommendera boken Äntligen icke-rökare av Allen Carr, den hjälpte mig otroligt mycket nu när jag skulle sluta. Genom att läsa boken lärde jag mig att tänka på ett annat sätt och har därför inte tyckt att slutande varit särskilt plågsamt.
Och gällande träning har jag tidigare använt det för att lindra abstinens. Den här gången har träningen gått upp och ner (liksom vikten ) men jag tycker att jag känner mig som en hälsosam människa om jag tränar och den känslan ger mig mindre lust att snusa.
Tack för era handfasta tips i denna tråd! Det var rätt kämpigt att sluta denna gång, upplevde mer abstinens, irritation, ångest och trötthet jämfört med förra gången jag slutade. Hur som helst, höll uppe i drygt en vecka, sen fick jag ett bakslag. Fick helt enkelt inte det jobbet jag hoppats på och varit på intervju för, så då blev min reaktion “nä, nu skiter jag i det här och tar en snus”. Sen snusade jag en halv snusdosa på två dagar. Igår tog jag nya tag, även om jag var oerhört sugen på att köpa en dosa i samband med en längre tågfärd, och bestämde mig för att hålla fast vid mitt beslut att sluta med snus framöver. Slutsatsen nu är väl att jag behöver hitta en strategi för hur jag hanterar motgångar, alltså att inte dämpa känslorna med en prilla, utan hitta någon mer långsiktig lösning. När jag väl hållit uppe ett tag så vet jag att det känns bättre än när jag snusar. Munnen känns fräschare, ekonomin känns stabilare, pulsen jämnare och som att beslutet att inte snusa är mer i linje med vad jag verkligen vill.
Så, med detta sagt så undrar jag; har ni någon strategi som funkar för er, för att inte snusa, när saker känns kämpiga i vardagen?
Svaret är enklare än man tror:
Släpp romantiken, det finns absolut inget bra med snus, ett vidrigt beroendeframkallande gift är vad det är och inget annat. Så länge man klamrar sig fast och tror att det finns något bra med att snusa har man antagligen inte gjort upp helt med snustrollet ännu.
Själv programmerade jag om min hjärna att avsky nikotin och snus från dag ett, jag VILLE SLUTA och det skulle aldrig finnas utrymme för tolkningar.
Medgångar och motgångar fick man hantera även innan man började snusa och det gick alldeles utmärkt även då, samma sak med ickesnusare man har runt sig, kan de kan jag!
När jycken dör, frun kastar ut en och chefen ger en sparken… Samtidigt… Om man då tänker att nä nu köper jag en dosa snus, så var man aldrig redo att sluta. Tyvärr så pinkar gudarna på en då och då i livet och det hör liksom till. Det gäller att bestämma sig, göra slut med snustrollet, gå sin egen väg och aldrig vända om. Om man kan det på djupet så har man slutat snusa efter tre dagar…
Nu på det igen! Har börjat trappa ner de senaste veckorna, kör nu på mini-snusar, och ska göra ett nytt försök att sluta denna vecka. Får se hur det artar sig med abstinensen och allt denna gång.
Gick rätt bra igår ändå. Drack öl med en kompis på kvällen, han snusade Ettan och jag smakade en snus av honom. Det var kanske lite dumt, med tanke på att jag just slutat, men gott var det. Har inte köpt någon egen dosa och ska försöka att inte göra det nu framöver heller.
Arvensparven - har du testat att köra nikotintuggummi och trappa ner under cirka tre-fyra veckor? Funkade fint för mig i början. Till sist blev det mindre frekvent med tuggummi o sedan en dag struntade jag i dem helt. Sen dess har jag varit ren i sju månader. För mig har det funkat att dricka mycket vatten, inte minst när jag varit snussugen. O börja träna, att lyfta skrot har gjort hela skillnaden för min del. Kämpa på!
Tack Flygeln för bra tips! Har inte testat nikotintuggummin, verkar som om en del blir beroende av sådana? Så försöker klara mig utan. Men det kanske kan vara värt att ha i åtanke om det inte skulle gå vägen utan något substitut en gång till alltså!
Vante Ante, tack för din förmaning och dina kloka ord! Sedan ölkvällen med min kompis i förra veckan har det varit noll prillor för min del, känns bra och ska fortsätta på den linjen!