Med mitt snusberoende efter 20 år.
Det har varit upp och ner, regn och solsken.
Men nu orkar jag inte mer. Det räcker!!
Anledningen till att jag vill göra slut med dig min kära vän och läpparter är flera orsaker.
Det främsta är att jag behöver lägga min tid och fokus på annat här i livet som är viktigare så som mina barn och hälsa.
Dessutom har du skadat mig säger tandläkaren, din plats syns mycket tydligt och det är inget bra alls.
2 veckor idag. Saknar dig mycket men jag har fått nog nu.
Måste vara stark!
Bra beslut! Hoppas det fortfarande går bra för dig!
Om du kan lyckas övertyga (egentligen av-hjärntvätta) dig om att du faktiskt inte saknar snusen tror jag du har mycket att vinna i längden. Efter så pass relativt lång tid utan har ju giftet åtminstone gått ur kroppen och mer än man tror av abstinensen kan bli bra mycket mildare eller värre beroende på hur man tänker om man lyckas påverka sina tankar vill säga.
Är förvisso inte ett vidare föredöme själv så många gånger som jag försökt och ändå trillat dig igen förr eller senare, men på alla försöken har det märkts ganska stor skillnad beroende på inställningen till snusen. kan rekommendera boken äntligen icke-rökare (går mer eller mindre att överföra till snus, beroendeprinciperna iallafall) av Allen Carr
Heeeej!
Jo men det går bättre än vad jag hade kunnat tänka mig så hör 15 dagar in.
Jag har också som många fler lyckats hålla upp med snus löngre period.
Senast var ett tag sedan iför sig men lyckades vara utan i över 1.5 år.
Det som var min akilleshäl var ett dåligt beslut en sen pokerkväll där jag efter påtryckningar från polarna tog en prilla med tanken, hur farligt kan det va med 1 prilla efter så lång tid. Resten var historia.
Denna gång är jag helt ärligt trött på att snusa jag är i en annan fas i mitt liv.
När man får frågan av sin 9 åriga dotter om varför jag snusar och ej hittar orden så räcker det!
När jag precis har spottat ut en prilla ur läppen för att direkt stoppa in en till bara för att så räcker det!
När man får panik när man missat ta med dosan i byxfickan så räcker det oxå!
Skulle snus inte vara så himla lömskt och beroende så man kunde njuta av en prilla säg till 4-5 gånger per dag efter typ maten så skull jag aldrig sluta.
Jaja nu har jag ersatt snuset med ingefära.
Kanske inre jätte optimalt men den har hjälp mig otroligt mycket, hoppas man inte blir beroende av den nu helt plötsligt hahaha.
Men tack för de bra råden och boktipset.
Dag 22.
Dagarna har rullat på rätt så bra måste jag säga.
Har inte känt allt för stor t behöv sv snuset.
Idag kom dock känslan när jag hade rätt mkt på jobbet att en snus till denna varma kopp kaffe skulle få mig att prestera bättre, men jag stod emot.
För min del har ingefära varit räddningen.
Vågar inte vara utan, den har mer eller mindre ersatt snuset.
Vågar inte kapa den ännu utan tänker att det får gå till månad 2 då slutar jag med den substansen också.
1 månad idag… yeeey!! Var det från dag 40 det började bli jobbigt?
Då får man förbereda sig mentalt.
Dag 45.
Måste instämma med alla som upplever krisen från dag 40.
Det har varit lika tufft de senaste dagarna som dag 5-10.
Jäklar vilken abstinens man upplevt samt tung i huvudet.
Tank o lov är det bara kortare stunder men wow va det varit tufft att få detta bakslaget.
Ja, visst känns det lite orättvist att få såna bakslag med t.o.m. fysiska besvär när man har varit “duktig” i 40+ dagar! Något jag känner igen från mina tidigare sluta-snusa försök. Bra att det avtar snabbt, kämpa på!
8 veckor idag.
Känns mycket bra!
10 månader in och till going strong