Har funderat en längre tid på att sluta snusa, men eftersom jag tycker så mycket om det så har jag bara gjort halvhjärtade försök att minska på intaget. Bytat ut vissa doser mot nikotintuggummi eller lagt snusburken i bilen när jag är på jobbet…etc etc. Men plötsligt så tog snuset slut i lördags och när jag vaknade i söndags så kände jag att NU är det dags. Det räcker nu. Det hjälpte troligtvis att jag lyssnade på en podcast om beroende och vad som händer i hjärnan vid olika typer av beroende. I vilket fall, snart 3:e dagen snusfri efter 18 år. Nu ska jag klara det. Det enda som oroar mig är sömnen eller snarare bristen på den, som många av er vittnar om. Tips?
Jag hade 3 jobbiga nätter med svettningar och frossa men sen släppte det. Är fortfarande lite förkyld och bortsett från den sover jag bra. Bra beslut!!
Tack, det låter lovande. 3 nätter kan man ju klara.
Den första veckan kan det vara sömnbrist, men redan vid andra veckan så somnade jag otroligt lätt och sov 10 gånger bättre än jag gjorde när jag snusade.
Så jag tror att sömnen är ett av de första tecknen på hur mycket i varv du egentligen blir av nikotin
Jag låg ofta 30-90min och kollade på mobilen innan jag kunde sova på kvällarna, nu somnar jag oftast inom 5-10min och har gjort ända sedan jag var på andra veckan
Tack för din input. Jag har ju inte haft den bästa sömnen tidigare, så det kanske blir bättre nu när jag slutat med nikotin. I natt var det lite kämpigt, men jag är hoppfull att det blir bättre.