Rond 2

Hej alla sluta snusare!.

Det ska bli roligt samtidigt som det ska bli en aning skamligt att skriva en ny tråd här.
Jag är här för att sluta snusa för andra gången…

Jag hoppas inte att min historia kommer avråda någon från att sluta snusa och känna hopplöshet.
Jag kanske kan inspirera vissa att det går sluta snusa… jag har gjort det en gång.

-Men om man snusar så har man väll aldrig slutat??

Jo, de tycker jag ändå. Jag kom så långt att jag avrådde snus helt och hållet i alla de situationer jag brukade snusa i. Det var inget konstigt med det alls!. Jag kände friheten, att inte vara beroende, slav, bunden till något, Jag stärkte min disciplin i resten av mitt liv. Allt var exakt som innan jag snusade… jag hade fått tillbaka mitt liv.
2.5 år utan tobak och nikotin…

Sen hände det saker som jag aldrig vart med om i mitt liv.
Det är inga ursäkter, jag vet… men
Min karriär gick åt helvete samtidigt som jag kände mig fast i mitt egna hem, vantrivdes med mitt jobb och då kom en skilsmässa som en käftsmäll.
Allt var miserabelt och olyckligt… det fanns bara en väg att gå. Skita i allt, alla och va fan hälsa nu var kunde fara åt satan!

Så då kom snuset in i mitt liv igen.
Jag hade helt glömt bort varför jag slutat från första början! “Ska världen pissa på mig såhär så kan de lika gärna vara” tänkte jag…

Det gick en tag, livet började rätta till sig och jag gav upp snuset igen.
Det gick bra! Tills en dag då livet pissade på mig rejält igen!
Tro det eller ej, varenda gång… 1-3 veckor in i mina försök att sluta snusa så har livet pajat så in i fan att jag inte kunnat hitta styrkan till att sluta igen…
Det har tärt oerhört på min självkänsla och min karaktär, min stolthet dog… den förebild jag en gång var för alla som ger upp i svåra stunder kunde jag hälsa farväl till…
Det här var väldigt tungt, och de lede till längre perioder av nikotinmissbruk…
Jag var fast igen…
som att jag snusat hela mitt liv.

Nu är livet på banan igen, sen en tid tillbaka. Jag har accepterat att vissa saker får ta tid.
Som de säger “tiden läker alla sår”.

Det är tungt att skriva här o lätta upp sig.

Men idag! sitter jag här, 10 dagar in i mitt sluta snusande! motiverad, energisk, villig och stark!
Jag har friskat upp mitt minne om att det är “jag” som sitter i förarstolen i “mitt” liv!
Gav upp mitt jobb, började studera och styrt om målen i livet igen.! Och i det livet platsar inte hjärtinfarkter, dålig andedräkt, dålig hy, hög puls, trånga blodkärl, canser och äckligt tandkött!!

Det har gått förbannat bra utan snus . Det finns vissa stunder på dagen som man blir extremt påmind om att man slutat snusa.
Strax innan jag började skriva här nu så vände jag mig om i sängen o skulle öppna dossan för o ta en… Vart utan snusdosa i över 12 dagar nu… förbannade hjärna att inte koppla snabbare.

Huvudverk, konstig ångest emellanåt, hjärtklappningar. . kanske är för kaffet man stoppar i sig extra av nu.

Snart 2 v!!! Peppar

Kämpa på. Är ju, som du vet, en bra känsla stt vara fri. Finns inget bra med snus.

Denna gången har jag under lång lång tid trappat ner med snuset. Sista veckan låg jag på 5-6 om dagen och sen inget alltså. Gick över till nikotin tuggummi på 2mg. Det hjälpte väldigt bra.

Nu har jag klarat mig i 13 dagar utan tobak.
Jag har papper i käften imellanåt

Tänker väldigt sällan på känslan av att ta en snus.
Har en viss stress inom mig emellanåt… får snabbt en känsla av att hjärtat hoppar till ibland.
Sover ingen vidare… vaknar en del gånger om nätterna o vaknar väldigt tidigt.

De positiva sakerna än så länge
Känner mig lugnare
Har inte problem med halsen
Känner en liten vinst i emellanåt
Känner härlig trötthet ibland
Somnar lätt
Folk berömmer mig verkligen,känns bra

Jag skaffat kickar av möten med andra människor
Godis, mat… har gått upp 2 kg nu på 2 veckor

Tänker att de får bli nästa grej att ta hand om några veckor.

Dag 16 och 13 H in.

Jag har inte tänkt på det förens igår… men jag oundvikligen undvikit personer jag känner som snusar…
Det är ju något de brukar tipsa om när man väll ska sluta snusa… att inte vara bland folk som snusar.
Det har nog hjälpt mig en hel del tror jag… för ibland blir jag satan sugen på att ta en… men det finns ju inget i min närhet.

Hade jag jobbat kvar på mitt gamla jobb hade jag definitivt misslyckats tror jag! där snusar verkligen alla…

Men varje gång jag är i en butik så känner jag inte allts för att köpa något snus… det lockar inte allt.
Jag stod i kö på 0kq8 och försökte känna in hur de skulle vara att köpa en dosa, gå ut till bilen o knäcka upp den…
Men de tilltalade mig inte alls…

Innan jag slutade så lyssnade jag på " sluta snusa på 1 timme"… vet inte om den har grävt sig ner i mitt undermedvetna…

Det har gått förvånansvärt bra denna gången, det oroar mig också… det är som att jag väntar på det där riktiga bakslaget med, nedstämdhet som jag vet ni många andra har, och som jag hade fruktansvärt mycket av första gången…

Jag har nog gått väldigt länge bara, med viljan av att vara snusfri… kanske därför som jag inte saknar det så mycket.

Har dock fortfarande en ångest inombords, inte så stark… men som att jag skiter i att andas ibland… är på högspänn hela tiden.
Spänningar i axlar, nacke o huvud.
Får något dubbelslag här o var ibland… läskigt, obehagligt…

kämpa vidare ni andra!!

Ja vi är två (och säkert många fler) som lite skamset återvänder hit en andra gång med svansen mellan benen. Snart 3 dagar för mig. Än så länge går det fint.

Hej ziiid! Välkommen hit! (Igen)
Hur länge höll du upp första gången?

Misslyckanden är en del av en process säger de bästa och de som lyckats. Vi försöker att inte glömma det och en dag säger vi de till dem som behöver höra det.

Tack! ca 250 dagar blev det innan snustrollet tyckte att det var läge att börja igen. Invändningen var (som vanligt) några av de klassiksa argumenten:

• Ska jag inte få ha någon liten krydda i livet?
  • Jag kan ju börja igen men den här gången håller jag konsumtionen liten (yeah right…)

Osv osv.

Ska försöka att inte lyssna så mycket den här gången… :slight_smile:

Aha, den lilla jävulen i skallen kom in.
Bra att du tar tag i det igen!!
Hört många som fallit tillbaka vid 8-10 månader faktiskt.

Tränar du något?

Jag ska själv börja springa snart, o har gratis gym på skolan, men hade en “manlig förkylning” i över 1 vecka, så inte kunnat träna ordentligt…

Men de hjälper som fasen o hålla igång

Japp… tar inget för givet.

Tränar rätt mycket, både löpning, cykel och styrka. Känner verkligen att det hjälper mig. Om man gör lite armhävningar varje gång man känner sug så blir man rätt vältränad till slut… :slight_smile:

Fan va gött! Ska komma igång snart med det livet med.

Dels behöver jag tänka på kaffe konsumtionen också, det hjälper inte den inre stressen eller hjärtklappning, eller sömnlöshet heller …

Jag nämner också att jag går på nikotin sugtablett 1mg i styrka… något jag inte riktigt är stolt över, de ligger över mig lite .
Men! 1 mg några ggr om dagen kontra 8mg*21g snus är ändå en stoooor vinst.

Har också förbjudit godis i mitt liv en stund. Känner att kläderna stramar något och jag är student, så inte råd med mer kläder nu😅

3veckor nu!!!

Tror inte det finns någon “rätt väg” att gå. För mig känns en cold turkey rätt men så behöver det ju inte vara för alla. Käkade lite godis igår och huvudvärken kom som ett brev på posten…

Fortsätt kämpa, 3 veckor är grymt!

Idag känns det kämpigt. Jag har tänkt på snus mycket idag, alltså saknat det… längtar efter det och abstinensen har visat sig i stress, ångest, nedstämdhet och en känsla av overkligt. Det är en sorg som tynger mig lixom…

Det är tufft att inte tillfredsställa hjärnan rätt alltså…

Jag går snart in i vecka 4 utan snus och jag upplevde vecka 3 som ett milstolpe där min abstinens släppte. Jag studerar också och känner igen mig i din abstinens, men jag lovar dig det blir bättre!

Har haft en hel del tröga dagar nu… har en infektion i kroppen som åker jojjo. Tror det ligger en hel del spöken i den också, orklöshet och ångest… det kliar ju i hela kroppen och jag kan inte få utlopp utan att kroppen protesterar… Jäkligt frustrerande! Förbannat dålig timing att sluta snusa och vara sjuk större delar av den resan. Förbannat me…
Men jag ger mig inte!

De finns inga bra tillfällen att sluta snusa på, men de finns mindre dåliga.

Ska vänta ut den här influensan eller va fan de är som karma har bestämt att jag förtjänar just nu, sen ska jag ut i jogging spåret! Då ska här fan inget abstinens förstöra min själ mer

Du fixar det! Vägra snus och kämpa vidare!

Taggar inför 1 månad nu!! Med papper i käften!
Jävla influensan sitter kvar i kroppen… orkar knappt med att gå ut o gå förens halsen börjar krångla igen…

Tillräckligt pigg att stå på benen o leva iaf

Snyggt med en månad! Bra kämpat… Läs mitt sista inlägg i min dagbok kring snussubstitut. Kanske hjälper det dig att skippa pappret… :slight_smile: För mig fungerar det inte med någon form av substitut, det snarare bara förstör. Men vi är alla olika naturligtvis…

10 veckor!! de kommer och går de här jävla suget efter något… mycket hade nog löst sig med en snus tror min hjärna. DEN kan fara åt fan

Hej Slut2013!
Inget skamligt att komma tillbaka här för en rond 2 mot snuset. Det bevisar bara att du inte ger upp utan envist försöker igen trots knock-out av snuset i rond 1. Livet går upp och ner och precis som du och många andra krävs det ofta mer än en gång för att bli av med snuset skulle jag tro. Jag vet inte hur många gånger jag försökt sluta och misslyckats…
Men denna gången lyckas vi !!