Sista försöket

Ja, då var det dags igen. Har gjort många försök tidigare som varat några månader. En vecka kvar av semestern och frugans semester är slut. Tänker att jag tar första veckans obehag innan jag börjar jobba så den värsta abstinensen lägger sig. Vet att de 3 första dagarna är väldigt jobbiga och första veckan inte är så kul. Men efter det så går det lättare för varje dag. Ska även drastiskt dra ner alkoholkonsumtionen, har blivit en hel del denna semestern.

1 dygn har gått nu. Handen har varit nere i fickan några gånger på automatik och känt efter en dosa, men det har gått bra annars. Vaknade kl 3 i natt, fick ta mig lite att äta och sedan somnade jag om igen och sov några timmar till.

Snyggt jobbat, nu har du klarat 1/3 av den värsta perioden, snart känns det bättre!
Jag har också försökt sluta flera gånger tidigare men skam den som ger sig :blush:
Lycka till!

Då har andra dygnet passerat. Jag slutade cold turkey, alltså rakt av, inga substitut. Är märkbart mer irriterad, på allt. Men det är som det brukar vara i början när jag slutat de andra gångerna. Suget är hanterbart, men jag tänker på snus väldigt ofta. Jag vet sedan tidigare att om jag klarar första veckan så blir det hanterbart på ett annat sätt. Halvvägs till första veckan är den absolut värsta perioden när man slutar. Men jag är snart förbi den iaf.

Så där, nu har jag varit utan nikotin i 3 dygn. Det är ju egentligen ingenting, men alla resor börjar med ett första steg, och 3 dagar är mitt första steg, nästa steg blir en vecka utan nikotin. Ibland så slår suget till, men jag försöker bara tänka på hur tråkigt det skulle vara att gå igenom detta igen. Tänka att det är skönt att slippa vara slav, slippa funderingarna på om man har snus så det räcker och allt annat som har med snus att göra. Mina första steg på denna resa har följande hållpunkter,

1. 3 dagar:check
  2. 1 Vecka
  3. 3 Veckor
  4. 1 månad

Jag har 3 veckor som en punkt eftersom jag läst att efter max 21 dagar så finns det inget fysiskt beroenda kvar längre.

Heja Bark!

Åh vad jag håller med Dig i tanken: Att falla dit för snuset
& behöva gå igenom detta en gång till… När suget är som
mest.
Såå kände jag och det fyllde mig med motivering att fortsätta stå ut.
Ta mig igenom.Istället för att ha stått ut & kämpat förgäves…

Envishet kommer vi långt på speciellt i detta fall :slight_smile:

Kör hårt. Det här fixar Du/

Vante Ante

Inne på dag 4 nu, jag kommer inte att skriva varje dag, men såhär i början är det lite skönt att bara ha något att göra :slight_smile: Igår kväll lade jag mig vid 23, och somnade en stund därefter, vaknar kallsvettig efter en väldigt märklig mardröm, tittar på klockan. 00:57 . Går upp och äter lite skorpor och somnar sedan. Märkligt hur sömnen påverkas så mycket, och att man får så konstiga drömmar. Det har varit så varje gång jag slutat. Idag är första dagen sedan uppehållet som jag druckit kaffe, har hållit mig ifrån det då jag förknippar det så starkt med snuset. Men det var gott.
Fredag idag, i vanliga fall betyder det snus och öl och inte alltför sällan för mycket av båda. Jag har beslutat mig för att drastiskt dra ner alkoholkonsumtionen då det blivit lite väl mycket av den varan på sistone. Jag har köpt hem lite alkoholfria öl, kommer att kännas lite konstigt ikväll, men det kommer att kännas mycket behagligare i morgon bitti. Jag tror även alkoholen har stor det i min övervikt, man ökar ju ofta i vikt när man slutar snusa, men jag kanske kompenserar bort det med att minska på alkoholen. Väger ca 106 nu, mitt första delmål med vikten är under 100. Mycket svammel i detta inlägget, men skriver av mig lite och tänker att det kan vara kul för mig själv framöver att läsa detta och minnas.

Uppdaterad list med mål

• 3 dagar check
  • 1 vecka
  • 3 veckor
  • 1 månad
  • Väga under 100 kg

Kan säga att jag slutade och ersatte snuset med godis och övrigt socker från början men det var väl värst de första veckorna…försökte även dra ner på sockret samtidigt. Men det var ok, nu såhär i efterhand är jag lite snäll med mig själv och ja det hjälpte ju mig när det var jävligast.

Men, jag såg till att motionera mycket. Man behöver inte gå upp i vikt för att man slutat. Bara man håller koll och inte lurar sig själv :blush: kör hårt!! Och kom ihåg; det är aldrig värt att kasta bort de snusfria dagarna och gå igenom helvetet igen! Sluta och börja aldrig igen! :blush:

I morgon kan jag börja räkna veckor istället för dagar :slight_smile: Är ute och går en hel del, många rundor blir det, jag tillåter mig att äta mer skräp nu i början, efter den värsta abstinensen lagt sig så tar jag tag i det.

• 3 dagar utan snus
  • 1 vecka
  • 3 veckor
  • 1 månad
  • Väga under 100 kg

Sådär, nu har jag genomlidit första veckan, har varit onödigt lättirriterad, synd om resten av familjen. Det har ändå gått förvånansvärt bra, tycker veckan har passerat snabbt, kanske för att det är sista semesterveckan och de dagarna brukar flyga förbi.

När jag har känt av sug och abstinens så har jag försökt omvandla tankarna till att det är skönt att slippa snuset, att det jag känner är nikotinreceptorerna jag svälter ut och jag ska vinna över dem. Av tidigare erfarenheter så vet jag att det kommer att komma många tunga stunder även framöver, men jag har ändå alltid tyckt att första veckan är värst, klarar man den så blir inte suget starkare än vad man redan upplevt. Nu är det snarare utför, med vissa plana sträckor och en och annan liten kulle man ska över.

• 3 dagar
  • 1 vecka
  • 3 veckor
  • 1 månad
  • väga under 100 kg

Grattis till en vecka, bra jobbat!

Tack Fors, du är där själv om 2 dagar. Detta klarar vi. Ska bli skönt med en snusfri jul i år :slight_smile:

Idag är det 2-siffrigt, antalet dagar utan snus = 10. Jag har snusat sedan jag var 12-13 år, nu är jag 45+, så äen att jag haft en del uppehåll, på mellan 3-9 månader så har jag ändå snusat över 30 år. Jag snusade lös General och hade General portion när jag var på möte och likande. Jag snusade väldigt mycket, en full dosa räckte inte en hel arbetsdag. Jag har en app i telefonen och där fyllde man i vad det kostar, jag räknade nog lite lågt när jag satte 70kr/dag.

Reflektion över dessa 10 dagarna, tycker det har gått förvånansvärt bra, visst finns suget där och ibland är det rejält starkt. Men det går snabbt över. Tycker fortfarande det är lite tråkigt med kaffe utan snus, men jag dricker det iallafall. De första dagarna var ju värst, det är det alltid. Det är fortfarande så att jag tänker på snus väldigt ofta, men jag försöker tänka på hur skönt det är att inte vara beroende, och jag vet att ju mer tiden går desto mindre kommer jag att sakna snuset.

Jag har även hållt mig från alkohol, i morgon däremot ska jag på bjudning och då blir det öl med mera. Inga där som röker eller snusar, så det ska nog inte vara några problem. Har ju bestämt mig att minska på alkohol, och nu ska jag enbart dricka när det är något speciellt, som bjudningar och annat, inte att det är fredag och jag sitter framför tv’n.

Grattis! Blir imponerad av din beslutsamhet! Nu kommer tiden gå fort fram till en månad och sedan rullar det bara på.
Vi är otroligt duktiga och starka (för att inte tala om intelligenta) som tagit detta beslut att sluta och fixar det!

Hej

Starkt jobbat!
Det är egentligen 2 faktorer som du bör tänka på om du känner att det är alldeles för jobbigt vissa stunder

1. ögonflimmer, snurrig samt att de känns som att du är på en moln i huvudet, vad nyttigt kan nikotinet vara när du känner så om du inte har nikotinet i dig?

2. Du hade dåliga dagar NÄR DU SNUSADE OCKSÅ! det är väldigt lätt att koppla alla dåliga dagar / bråk till att du inte har snus!
    Du slår i foten i bordet när du går, fan i helvete hade jag haft snus hade allt vart bra, eller?`

Koppla bort de där 2 faktorerna så kommer det att gå galant!

Nu är det 2 veckor utan snus, har varit lite jobbigt de sista dagarna. Klarade av fredagens öldrickande utan att fuska. Har inte tagit alkohol heller sedan jag slutade, förutom i fredags då jag var på bjudning. Ser i min app jag har sparat 1000kr idag.

Välkommen tillbaka Bark.
Även om det inte gick vägen förra gången så kom du tillbaka och är på rätt spår igen. Allt tyder på att du verkligen VILL sluta, det är exakt där nyckeln ligger för att lyckas.
Att dra ner på alkoholen i samband med att sluta snusa är ett bra beslut, jag märkte att dessa två banditerna gick lite hand i hand. Det som förbryllade mig mest var att jag alltid trott att alkoholen triggade snussuget när det i själva verket var tvärtom för mig! Kedjesnusandet ledde till att jag gick på högvarv hela veckan med alltför lite nattsömn, jag såg ofta fram emot att få varva ner med iskalla öl på helgerna efter att hjärnan var söndersnusad efter en tung arbetsvecka. Nästa vecka samma sak…

Kör en dag i taget nu och du kommer sakta men säkert att få uppleva ett totalt tillfrisknande från det långa missbruket.
Du kommer att greja detta!

Tackar Mumin för de peppande orden. Ja denna gången ska det minsann gå vägen. Raska steg mot min nästa milstolpe ( 3 veckor ) .

Jag hänger fortfarande i, dagarna går i rasande takt mot nästa milstolpe som är 3 veckor utan nikotin.

Ja så har jag äntligen nått fram till nästa milstolpe som är 21 dagar. Idag har det varit lite jobbigare an dagarna innan, inte så att det är någon fara att jag ger upp men det är ändå lite jobbigt. Jag får ta fram fler delmål då mitt nästa delmål 1 månad var det sista delmålet jag satte upp i starten av mitt snus-slutande.

Vikten är ett delmål som egentligen inte har med mitt slutande att göra, men jag behöver gå ner i vikt och sätter upp det med.
Jag har iallafall börjat träna, och minskat ner på alkoholen rejält, men det har blivit en ökning av småätandet.

• 3 dagar
  • 1 vecka
  • 3 veckor
  • 1 månad
  • Väga under 100 kg