Har storsnusat i 27 år, och misslyckats sluta två gånger. Båda gångerna höll det nästan ett år innan jag trillade dit igen.
Denna gång blir sista gången. Dagbok här för att öka motivationen, och få råd.
Den stora skillnaden mot tidigare gånger är att jag nu har lovat mina barn att sluta snusa regelbundet/dagligen. Har aldrig brutit ett löfte till dem, och tänker inte börja nu.
Modellen är nedtrappning. Startdatum var 5e maj. Utgångsvärdet var 55 gram lössnus per dag. Innan Augusti börjar ska jag vara helt snusfri.
Som nedan har nedtrappningen sett ut tills idag. Har haft ett gigantiskt helvete med sömnen under denna tid, men hoppas och tror det ska bli bättre snart. 2-6 timmar sömn per natt senaste veckorna, vaknar konstant på natten, kan inte somna om efter kl 4 på morgonen. Dagarna är ofta som som att gå runt med koma i en dimma. Försöker låtsas som allt är ok. Min fru är gravid med vårt tredje barn och behöver mitt stöd utan grinighet. Lättare sagt än gjort men har lyckats ok hittills, tror jag.
Räddningen hittills har delvis varit daglig bollsport, bokstavligen. Varje dag.
Start 55 gram lös (nikotin 10mg/g) per dag.
Har en liten våg som jag Numera väger giftet med…
May 5: Lös 30 gram
May 6: Lös 27 gram
May 7: Lös 28 gram
May 8: Lös 27 gram
May 9: Lös 26 gram
May 10: Lös 24 gram
May 11: Lös 24 gram
May 12: Lös 22 gram
May 13: Lös 22 gram
May 14: Lös 21 gram
May 15: Lös 20 gram
May 16: Lös 20 gram
May 17: Lös 20 gram
May 18: Lös 20 gram
May 19: Lös 18 gram
May 20: Lös 18 gram
May 21: Lös 18 gram
May 22: Lös 18 gram
May 23: Lös 16 gram
May 24: Lös 16 gram
May 25: Lös 16 gram
May 26: Lös 16 gram
May 27: Lös 14.5 gram
May 28: Lös 14.5 gram
May 29: Lös 14.5 gram
May 30: Lös 14.5 gram
May 31: Lös 12 gram
June 1: Lös 12 gram
June 2: Lös 12 gram
June 3: Lös 12 gram
June 4: Lös 10 gram
June 5: Lös 10 gram
June 6: Lös och portion 10 gram totalt
June 7: Lös och portion 9.5 gram totalt
June 8: Lös och portion 7.5 gram totalt
June 9: Lös och portion 7.5 gram totalt
June 10: portion 7.5 gram (10 pcs onyx)
June 11: Portion 7 gram (9 pcs onyx)
June 12: Portion 6.5 gram (8 pcs onyx)
June 13: Portion 6 gram (7 pcs onyx)
June 14: Portion 6 gram (7 pcs onyx)
June 15: Portion 5 gram (6 pcs onyx)
June 16: Portion 5 gram (6 pcs onyx)
June 17: Portion 5 gram (6 pcs onyx)
Återkommer med uppdateringar. Råd välkomna, speciellt avseende hur detsamma gå att få lite vettig sömn.
Det är helt GALET hur svårt det fortfarande är med sömnen.
Sov kanske 3-4 timmar inatt och vaknade hela tiden. Dagen innan körde jag en Xanax innan sängdags bara för att få en vettig natts sömn. Funkar bra, men vill absolut inte köra benzo varje dag, och därmed riskera att skapa ett nytt beroende.
Håller tummarna för att ”sömnhelvetet” är över inom några veckor. Abstinensen i övrigt lyckas jag hantera ok, med mängder av sport som distraktion.
Antar det är normalt med extrema sömnproblem när man snusat de mängder jag gjort? 9-10 dosor lös per vecka var normalläget. Nu i slutet på nedtrappningen är det mindre än 2 dosor portion per vecka. Fundera på att sätta ett tidigare slutdatum än planerat. Behöver nog inte köra juli ut.
Sömnen kvarstår som en stort problem. Somnar enkelt, men vaknar efter några timmar, och spenderar sedan resten av natten halvt vaken. Dagarna är i mångt och mycket som en tjock dimma.
Svårt att veta om irritationen och håglösheten är ett resultat av abstinens eller sömnbrist?
Kör på med daglig tennis vilket hjälper massivt. Har likväl gått upp några kg, men det drabbar ingen otränad tjockis. Klarar fortfarande dagliga 10 chins, på håret numera dock.
Funderar på att ta sista snusen snart. Har gått från 55 gram per dag till 2 gram per dag under senaste 6-7 veckorna. Stolt över detta, gäller att hålla i nu.
Längtar till psyket och kroppen fungerar mer normalt igen, om 2-3 månader? Tiden får utvisa.
Tack Vante, instämmer. Har sett att sömn är en återkommande fråga för fler än mig.
2 portionssnusar per dag nu.
Lutar åt att slutgiltigt ”slut-datum” blir inom en vecka. Återkommer om detta.
Viss bättring på sömnfronten. Sover fortfarande inte ”bra”, men likväl mindre dåligt. 5-6 timmar per natt senaste dagarna, utan medicinering. Kul se en positiv trend. Känner mig också mer levande och mindre irriterad vaken tid.
Såg just denna mycket sevärda video, och inser att beslutet av avstå Xanax/Benzo som ”sömnhjälp” sannolikt var 100% korrekt. Livsfarlig laglig drog: https://youtu.be/HLWgVpmo1e0
Lycka till och kämpa på!
Sömnen för mig blev bättre ungefär en månad efter nikotinstopp. Eftersom du trappar ned, och därav fortfarande snusar, så tror jag inte din sömn kommer bli bättre innan du är helt nikotinfri i 3-4 veckor minst.
Jag tycker nedtrappning kan vara vettigt, men anser att din nedtrappning är alldeles för långsam. Jag har ingen expertis, bara en reflektion. Du har garanterat en bra motivering för ditt val.
Jag passade på att sluta iom att jag jobbade hemifrån pga covid. 3 veckor med max 2 timmar sömn per natt, helt genomsvettade lakan. Efter 4 veckor kunde jag sova en hel natt, ibland. Efter två månader sov jag helt bra.
Tröstande att höra att det blir bättre med sömnen. Tycker mig märka en viss förbättring själv redan. Senaste veckan har jag fått till 6-7 timmar per natt några gånger utan piller.
Senaste 4 dagarna har jag kört en portionssnus per dag, och IDAG blir första nikotinfria dagen på många år.
Den 8e Juli blev alltså dagen D. Har lovat dottern att aldrig mer snusa (eller röka) dagligen och regelbundet.
Kommer hållas. Frågan är bara hur jobbigt det blir?
Ser fram emot perioder med vettig, sömn och dagar när jag inte tänker på snus. Inom några månader?
Lycka till och kämpa på.
Första 3 dagarna är fördjävliga men det blir bättre jag lovar.
Det är bara att fokusera och spänna pannbenet.
Jag håller tummarna för dig.
Trodde (naivt) att det skulle vara lättare än det varit, att min nedtrappning skulle göra stoppet relativt smärtfritt.
Icke så.
Fortsatta sömnproblem, om än något mildare än för en månad sedan.
Kommer på mig själv med att ha noll tålamod, och bli irriterad över sådant jag borde ignorera.
Viktuppgången nu 3 kilo senaste 2 månaderna. Från 76 till 79 kg. Ingen fara ännu, är 185 cm lång. Får gärna stanna här. Blir för långsam på tennisplanen med fler extra kilo.
Intalar mig själv att detta endast är en fas, och att det blir bättre inom kort. Ser fram emot 7-8 timmars sömn, och dagar utan snus i tanken.
Verkar dessutom som någon vill testa mig. Ny stor studie från karolinska visar på 21% MINSKAD risk för muncancer vid moderat snusande (5 dosor per vecka).
Seriöst? Sluta driva med mig…
Hur som helst, motivationen är 100% här. Har jag lovar dottern så ska det hållas.
Jo, fortfarande rätt tufft med sömnen, MEN är fortfarande 100% snusfri. 3 veckor sedan sista snusen togs
Känner helt klart jag saknar ”något”. Något som ”lugnar ner mig”, något som ger den där känslan snusen ofta gav.
Finns det några som helst (lagliga och ofarliga) substitut på den fronten?
Har börjat med att lyssna på daglig guidad avslappning, ca 15 min. Verkar funka ok. Får ge det mer tid och utvärdera. Kör fortfarande tennis 1-2 timmar dagligen
Längtar verkligen efter en dag då jag inte känner att ”något saknas”. Kommer ske när? Senare i år?
Du är på god väg även om jag kan tycka att antalet gram du räknar upp i ditt första inlägg, är lite väl att ta i.
Slutar gör man för sin egen skull, var du starkt beroende eftersom du är så noga med antalet gram?
För mig som har storsnusat i 45 år, med försämrad hälsa och ingen lust till i princip ingenting så var valet enkelt.
Antingen snusa ihjäl mig, eller att göra en helomvändning i och med att allt var botten, både hälsomässigt samt psykiskt.
Att ha ett intresse som du har, i att spela tennis borde underlätta. Men vad vet jag, vi är olika som människor och vissa av oss har lättare att ta död på gamla invanda mönster. Jag har ingen erfarenhet av nedtrappning alls. Jag slutade tvärt och var dålig i 2-4 dagar i början. Efter 9 månader så släppte mörkret, och jag såg nya saker i livet som jag fortfarande sysslar med, sen har jag också fått nya intressen samt känner mig själv bättre nu än tidigare. Sikta ta på 9 månader, så kanske det släpper även för dig.
Numera så tänker jag sällan på snus, jag hade inget val och det är jag tacksam för idag. I augusti som står för dörren så har jag varit nikotin och snusfri i 2 år. Det kan du också bli helt säkert.
Är fortfarande 100% nikotinfri, MEN det är fortfarande för jävligt med sömnen? Någon annan som upplevt att det hållit i såpass länge? Är 2-3 månader med konstanta sömnproblem och vakna timmar mellan kl 1 och 3-4 nästa varje natt. Vägrar bli hooked på xanax så dessa tar jag inte. Melatonin funkar inte alls tyvärr.
Underlättar nog inte att vi håller på med ett relativt stressigt ”bygga hus”-projekt, men detta var igång även för 6 månader sedan. Då utan att påverka sömnen.
Tips välkomna. Uppenbarligen saknar kroppen fortfarande sin ”relax-drog”.
9 månader alltså, ska hålla det i bakhuvudet. Inte lätt detta. Håll ut
Det var någon som skrev att det tog 9 månader innan suget i princip var borta. Kan instämma. Starkt beroende. Det värsta har nog varit sömnproblemen som tog många månader att få duglig koll på.
Händer numera att det går en vecka utan att jag ägnar snus en enda tanke.
Skönt att inte vara beroende, men i övrigt kan jag inte säga att jag märkt av några ”positiva hälsoeffekter”. Var ifs i bra fysik form när jag slutade, och är det fortfarande.
Till er som är mitt uppe i ”slutandet”, håll ut. Det blev absolut mycket lättare efter 4-5 månader, och känns nästan ”klart” nu efter 9+ månader.
Tack för denna uppdatering @batman. Lider just nu, tre månader sedan snusstoppet. Har tänkt att vid 6 månader blir det bättre. Då vet jag att vid 9 månader kan jag vara lugn. En graviditet alltså, det har jag gjort två gånger innan, hållit upp en graviditet. Vad tusan skulle jag börja för igen då egentligen…???