Hej!
Jag har slutat snusa för två dagar sedan. Har fått himla ont i halsen. har också problem med diafragmabråck som på sätt och vis har lindrats av snuset. har upplevt att det varit lite smärtlindrande, är det någon som känner igen det?
har också en del problem med ångest och nedstämdhet. hur har ni upplevt att det blivit efter att ni slutat snusa? vill inte att det ska bli sämre än vad det redan är, särskilt som mitt diafragmabråck också påverkar negativt. Men känner som sagt ont i halsen, sårigt liksom, och har också haft uppblåsthet i bröstet.
Vill bara att abstinensperioden ska vara över. har som sagt för mycket jobbigt med annat redan som det är.
Hej tradet91!
Jag har ingen aning betr hals ont (kanske en förkylning, det är i de tiderna på året nu)
eller diafragmabråck i samband med snus slutande.Ring sjukvårds upplysningen de kan ge
bra svar på mycket.
Läs runt i dagböcker här där finns massor av information. B l a 90 dgr
då hjärnan behöver tid att koppla om sig/belönings system. Detta med tanke på
“deppighet” dopamin m m
Lycka till på din resa & Sätt gärna in en räknare för din egen & våran skull
så ser vi var i processen du är.
Du ska inte tro att det är helt smärtfritt att sluta snusa, det du räknar upp är egentligen bagateller om du jämför med vilka åkommor snuset ger. Jag har snart varit snus och nikotinfri i 18 månader, och för min del så var det värsta över efter 9 månader.
Sen dess har jag inte haft mycket sug, även om det har kommit attacker när jag minst anat det. Jag bestämde mig i grunden för att sluta. Har du gjort det så är de åkommor du nämner ingenting i jämförelse.
Små skitsaker kanske är lätt att hänga upp sig på, men du dör inte av det.
Gnäll inte, utan ta det som en liten komplikation av slutandet. Jag lovar att det avtar om du har tålamod nog, för det är vad allt handlar om. Har du inte det, så är det dömt att misslyckas, vilket jag inte önskar dig.
Ta det RIKTIGA beslutet! Då känner du inte av såna här saker och “krämpor”.
Lycka Till!
Diafragmabråck är ingen bagatell. Jag har haft grov sådan, med kvävningsattacker, massa slem, klumpkänsla. Krampen i bröstet känns som hjärtinfarkt
Och det är långt ifrån ofarligt. Med cancerrisken etc. Och jag har haft detta i 7 år. Detta är dessutom en livslång sjukdom… Så skulle nog inte kalla det för små bagateller. Det som gör att det är svårt att ta beslutet är att snus har lindrat symptomen och fått mig att tro att jag nästan blivit av med det, konstigt nog, för det borde ju vara tvärtom kan man tycka. Men har läst forskningsstudier på att snus till viss del faktiskt kan lindra halsbränna på befolkning över 30 år.
Men jag har ändå valt att sluta. Och ska försöka med det nu ändå.
På vilket sätt dämpar snuset symptomen? Om du har valt att sluta så gör det, om du känner att du kan ta kampen. Sätt gärna igång räknaren när du slutar, samt läs mycket här i andra dagböcker det hjälpte mig mycket innan jag bestämde mig för att sluta.
Stort Lycka till!