Tjena alla snusare och icke snusare!
Jag bestämde mig förra året att jag skulle sluta snusa detta året. och nu har jag äntligen tagit steget!
Jag har försökt ett par gånger för men inte lyckats. Jag har inte haft rätt motivation för det tror jag.
Vilket är viktigt!
Min motivation denna gången är hälsan.
Jag kommer till det lite senare…
Först ska jag berätta att jag snusat i 10 år. de senaste åren har jag försökt dra ner men istället slutat med att jag snusar ännu mer.
ca 1 dosa portionssnus om dagen. general,grov eller rapé.
Men gjort som alla andra. jag köpte de billiga skräpet knäckt och kaliber för att det blev för dyrt. Istället för att snusa gott så köpte jag något som smakade skit eller ingenting. Bara för att SNUSA!.. “varför snusa äckligt om man ändå ska snusa!” tänkte jag, och köpte en general igen.
“juste, va dyrt detta var” tänkte jag. och gick över till kaliber igen… försökte hitta billigare snus som smackade bättre men de fann jag inte.
Tror många känner igen sig…
Jag tar en snus när jag ätit, satt mig vid datorn eller i bilen, till kaffet, på planet,när jag satt mig på bussen, när jag haft sex, när jag duschat.
Till och med innan jag ska somna!
Jag kom så långt att jag vaknade på nätterna och tog en. då är det för långt!.
Jag känner till vissa som lägger in 3 prillor innan de somnar… 3 stycken!!
Jag tänkte… ditt vill inte jag komma.!
Så nu slutar jag!
Dessa beslut värvades också med min hälsa.
Jag har lidit av panikångest, stress och orolighet sen 4 år tillbaka.
Kunde aldrig tänka mig att det var nikotinet som stod bakom alla dessa problem. Kanske det inte är… men till 100% så hjälper det till för att få min hälsa att bli sämre.
Jag slutade för ca 1 vecka sedan… fast har fuskat. jag har tagit 2-3 snusar varje dag. Men jag är stolt ändå, skärt ner på snuset med 90%.
Då jag tog min snus idag, fast jag ändå inte var så jätte sugen. lika dant igår gjorde jag samma sak.
Efter 6-10 minuter började jag känna oro, panik över något. jag kom på mig själv att ta djupa andetag.
Min puls var ju jättehög!
Jag tog ut snusen och efter 30-40 minuter var jag lugn igen.
Nikotin höjer pulsen, det ökar hjärtats hastighet… hjärtat måste alltså pumpa snabbare bara för att du tar en snus.
Det pumpar nästan dubbelt så många slag om dagen som snusare.
Sen jag drog ner på snuset har jag märkt av att:
Jag orkar med mer saker
Hittar på saker lite mer spontant
Känner smaker bättre
Känner av hungern mer
Mer sug efter något
Gladare
Men nu slutar jag helt!