slutsnusat för sista gången

Wow! Grymt jobbat. En hel månad utan snus! Härligt att höra att du siktar på 50 dagar nu. Kämpa på! Vi klarar detta!!!

38 dagar!

Den senaste veckan har passerat relativt smärtfritt och jag märker hur minnet av snus vid alla dagliga situationer saktasakta suddas ut. Jag har märkt att jag börjat stoppa in hushållspapper under läppen ibland. Det har skett lite automatiskt och jag ska ta tag i även det nu. Tror inte det kommer bli några större problem, men jag inser att ju även det är en vana som jag vill och behöver bli av med för att bli av med snuttefilten helt.

Otroligt skönt att känna att vardagen flyter på fint och att vinsterna med snusfrihet börjar komma. Jag känner ett annat lugn. Och ett annat driv och fokus- jag är liksom mer mån om att ta hand om mig själv och skapa nya, bättre vanor.

Japp, skippa pappret… :slight_smile:

Du liksom mig börjar få en ansenlig dagmängd på kontot! Grymt jobbat!

Dag 44

En riktigt tuff helg där snussuget gjort sig mer påminnt än på längelänge. Jag har under helgen fått reda på att jag ska vara best man på ett bröllop i sommar. Han som ska gifta sig hade samlat oss best mans, och gav oss ett paket med lite symboliska grejer från honom i, bland annat en snusdosa… Helt plötsligt hade jag alltså en egen dosa som låg framför mig. Och det var spännande det som hände i hjärnan då. Jag var faktiskt riktigt nära att ta en snus, i mina tankar började de klassiska tankarna i stil med “jag kan väl ta en bara” och det var nästan som att jag redan tagit en snus i mitt huvud. Jag kände hur det började pulsera i kroppen, riktigt läskigt att så starka fysiska symptom kan dyka upp bara vid tanken på att kroppen tror att den ska få nikotin.
Jag är glad att jag klarade prövningen men samtidigt rädd för hur snabbt mitt försvar försvann. Det som jag tror räddade mig var att jag misslyckats ungefär vid den här tidpunkten tidigare och att jag vet att det är en klassiskt tuffare period. Jag gick också in i gamla bloggar och läste om deras upplevelser vid den här tidpunkten för att inse att det kommer lättare tider!

Nu kämpar jag på och ser fram emot en ny vecka. Och jag går in i den som snusfri!

Ja jag vittnar om tuffare tider för tillfället så riktigt starkt av dig att stå emot den… Många beskriver att tiden efter 90 dagar är utförsbacke så vi får väl längta dit :slight_smile:

53 dagar

Skönt att vara förbi milstolpen på 50 dagar. Så här länge tror jag faktiskt inte jag lyckats hålla mig ifrån snuset helt tidigare. Så nu går vi in i nya marker och slår nya rekord. Ju fler dagar jag samlar känns nederlaget att ta en snus större. Det gör att jag känner mig mer och mer övertygad om att jag kommer kunna avstå de kortare impulserna av sug som tidigare blivit mitt fall. Suget har legat rätt konstant senaste 1-2 veckorna. Hanterbart, men lite segt molande i bakgrunden sådär. Nästa stora mål om en vecka, 60 dagar och 2 månader!

Nu kämpar vi vidare!

60 dagar! 2 månader!

Den senaste veckan har suget fortsatt hålla sig på en rätt jobbigt hög nivå. Ett muller i bröstet och tankar som gärna vill gå till att en snus hade löst allt. Samtidigt väldigt glad att kunna bocka av två månader. Jag har sen starten sagt att jag ska hålla upp i 100 dagar minst- och jag tror det hjälpt mig att hålla mig från suget att ta en snus. Att jag inte lovat att aldrig mer få ta en snus, utan bara att jag ska hålla mig till nyår. Och där och då får jag sätta nya mål och förhoppningsvis har suget minskat samtidigt. Glad att vi har några som slutade ungefär samtidigt som fortfarande håller upp. Ni visar vägen även för mig, och det skulle göra det extra jobbigt att nollställa mätaren.

Samtidigt som suget finns där mer än jag hade hoppats så vill jag trycka på de vinster jag känner. Ganska ofta kan det gå längre stunder utan att jag tänker på snus. Att känna att man är på väg att bli av med den lasten och istället skapa nya sundare vanor är en fantastisk känsla. Jag känner mig fräsch i munnen och kan njuta mer av mat utan att vilja äta upp så snabbt som möjligt för att få ta en prilla. Jag har redan under den här korta tiden sparat ihop mycket pengar!

Nästa mål 90 dagar!

Härligt slutsnusarn!! 57 dagar för mig… Snart ikapp dig :wink: :wink: :wink: :wink:

Kämpa på!

Det där med maten är fan det sjukaste… :slight_smile: Var precis likadan. Kunde sitta och ha en fin fredagsmiddag med min fru och tänka att “jag skippar och ta mer mat efter den här portionen och så fyllar jag på lite vin och tar en stor fet saftig snus istället”. Jag var liksom aldrig speciellt närvarande med maten utan tänkte mer på den efterföljande belöningen. Som sagt, sjukt är det…

Kul att det går bra för dig förresten! Kämpa på!

76 dagar idag.

De senaste dagarna har varit bland de tuffaste på hela resan. Ett muller i bröstet och snusromantik på en ny nivå. Det känns som en ond spiral- ju mer snusromantik desto mer backar jag i slutande-resan. Bara idag har jag spelat upp scenen när jag beställer min dosa i kassan flera gånger. “en dosa Lyft - Ice cool tack”. Två veckor till 90 dagar- det är det jag tar sikte på nu och fram till dess finns det inget val. Det finns inget att romantisera eller fundera över.

Jag kommer behöva gå in här oftare igen och läsa och skriva. Den här resan är inte över ännu. Men jag har bestämt mig, det blir inget mer snusande.

Kul att se att du är här igen och att du kämpar på!

Jag måste ändå erkänna att jag är förvånad kring det vi båda (och som jag delvis också tolkar Snuskalkon) upplever. Det känns som tyngst nu?! Det påminner inte om tidigare slutaförsök, i alla fall inte för mig. Idag kände jag på fickan efter dosan efter en klunk kaffe och det var länge sen det hände.

Känner mig inte svag på ngt sätt utan det här kommer gå vägen men jag förvånas ändå över känslorna. Ska det vara så här? Efter 90 dagar ska det ju vara “klart”… :slight_smile:

Kämpa på!

Slutsnusarn…(?)… Puffar din tråd lite. Vad hände? Tyvärr så misstänker att jag kommer få svaret på den frågan om ca 7 år. Been there done that. Tråkigt! Hoppas du bara tröttnade på forumet även om jag innerst inne inte tror riktigt det.

Tillbaka inne på forumet!

Utan att lägga för mycket fokus på det så började jag snusa igen runt jul förra året. Ganska snabbt tillbaka till fullskaligt snusande och en vilja att sluta snusa igen. Det är inte en bra idé att börja snusa igen, du kommer aldrig bli nöjd med ditt beslut att bli en snusar på heltid igen. Det är en kamp jag inte vill ge mig in i igen. Den 11e augusti i år tog jag min sista snus och är nu uppe på rekordmarker på 84 dagar. Stolt men inte klar än! Snussuget känns den senaste tiden okej, men ett lågmält sug ligger alltjämt kvar där i bakgrunden. Fortsätter samla dagar och hoppas på att suget fortsatt minskar, långsamt dag för dag.

Jag tar nu sikte på stora milstolpen som är 100 dagar.

På det igen, snus är skräp. Bort med det bara. Du kommer att läka, du blir hel. Det är stort att bli fri, värt att kämpa för.