Dag 12 och fortfarande snus och nikotinfri.
Vaknar och sover oroligt på nätterna numrera dock.
Första veckan hade jag inga problem med sömnen.
Somnar fruktansvärt fort sedan jag slutat snusa.
Pulsen har gått ner mycket.
Sprungit nästan 15 mil (!?) på 12 dagar. Har hjälpt mig något enormt mycket.
Känns som om jag bara underhållt min abstinens med snuset. Börjar förstå att jag inte behöver det.
Tyvärr är det fortfarande spänningar i kroppen. Är inte så sugen på snus, men får mycket ‘krypa ur kroppen’ känslor. Vrider på mig mycket. Svårt att förklara.
Är såklart glad över att jag klarat av fyra veckor idag, och är lite stolt över att jag inte använt något substitut och hjälpmedel eller trillat dit…
Slog rekord i veckan och känner mig för första gången fri. Fri på det sättet att jag inte längre räds nikotinet kraft, fri på det sättet att jag inte saknar snuset överhuvudtaget.
Jag var rädd att det psykiska suget aldrig skulle upphöra, men här är jag idag - starkare än snuset och med en självdisciplin av järn, för är det någonting processen utvecklar så är det självkontroll och disciplin. Dessutom så lär du känna dig själv och ditt psyke något oerhört om du ger f*n i nikotinet, eftersom du utvecklar en distans och en betraktande roll i förhållande till dina tankar. Du lär dig betrakta, liksom utifrån, hur dina tankar försöker att skapa ursäkter och olika fällor för att få dig att snusa. Sekunden du ger efter och låter en ursäkt vinna, så förlorar du också makten över ditt psyke och hela träningen går förlorad.
Detta får mig att hålla mig borta. Det är nämligen högst tillfredsställande att sparka Kapten Nikotinist överbord, ta tag i rodret och själv styra sina egna begär, impulser och tankar.
Dessutom är detta nyfunna rationella verktyget användbart inom andra områden i mitt liv. För ursäkterna för att snusa liknar ursäkterna för att exempelvis somna om på morgonen. Slipar man detta verktyg regelbundet och brukar det i rätt sammanhang så lär man sig snart att se “tankefällorna” innan de ens uppenbarar sig.
Självklart är det omöjligt att vara perfekt och aldrig ge efter för känslorna och impulserna. Någon morgon somnar man om, någon kväll dricker man för mycket. Däremot måste du FÖRSTÅ att ett snedsteg med nikotin-beroendet är förödande. Det är många som slutar och tror att de har förstått detta, men i själva verket har de inte FÖRSTÅTT det. Därför är det verktyget som du automatiskt ger dig själv när du påbörjar din resa väldigt, väldigt värdefullt. Människor utan medvetenhet om sig själv och sitt inre liv, människor som med FÖRNUFT försöker att försvara sina impulser och känslor blir enligt min erfarenhet uppgivna, bittra och osympatiska i slutändan. De saknar verktyget.
Redskapet är gränslöst värdefullt mina vänner! Lär er att använda det och lägg det aldrig på hyllan.
Tack för ditt inspel, Valdo! Man kan använda sig av ’medveten närvaro’ i många situationer och har man lyckats bemästra det hittar man mycket intressant hos sig själv.
Praktiserade meditation under många år, och intalar mig själv att det hjälpt mig lite grann. Framförallt delen att betrakta sig själv.
Mitt problem just nu är att jag tycks fortfarande lida fysiskt (snart 40 dagar). Jag vill fortfarande krypa ut kroppen, borde den delen inte snart försvinna? Har en jobbigare period nu än vad jag hade mellan dag 15-30.
Det kan svaja en del runt dagar 40
Läs runt i dagböckerna så ser du att flera vacklar då.
Det är massor av ämnen som ska ur kroppen som du tillsatt
den under en längre tid. Ge kroppen den tid den behöver.
Vad du vill & tycker är en helt annan sak.
Tror krypningarna i kroppen kommer och går… Just nu känns det bra för mig, men oftast har jag kännt hur de kryper i benen då jag ska sova. Sover även bättre på nätterna nu… Det är bara att fortsätta kämpa!
Jag har varit inne och läst väldigt mycket på detta forum under tiden jag slutat. Det har hjälpt mig enormt mycket.
Som tack till alla som skrivit känner jag att det är dags för mitt lilla bidrag (om det är till någon hjälp/sporre för någon =)
Efter nästan 25 års snusande men snart två månader snusfri kan jag konstatera följande hälsovinster som jag ser har direkt att göra med att jag slutat snusa:
Min vilopuls har gått ner med ca 10 slag i minuten (denna data efter att ha burit en smartklocka som mätt pulsen under en väldigt lång tid)
Mitt blodtryck har gått ner avsevärt
Jag somnar direkt på kvällarna (har aldrig kunnat det innan!?)
Har mycket mer energi
Lättare att koncentrera mig
Jag blir inte lika stressad länge (ironiskt nog trodde jag snuset var till hjälp när jag kände stress… men icket)
Upplever att min hy blivit bättre
Min munhygien har förbättras otroligt mycket
Ca 2400:- rikare varje månad
Jag har insett att jag inte behöver snus. Inte till ölen, inte på fjällfisket, inte efter maten.
Till er som är inne i en jobbig period nu: Jag trodde inte jag kunde leva utan snus, men det var bara en illusion, skapad av en fruktansvärt beroendeframkallande substans, nikotin.
Att sluta snusa var bland det bästa jag gjort i mitt liv.
Jag kommer aldrig mer att kunna göra det, och jag är inte längre rädd för det faktumet.