Har varit en notorisk snusare (från 1/2 - 1 dosa/ dag i 10 år. i slutet nästan 1.5 dosa). Blev såklart riktigt trött på alla dosor som låg omkring mig, att springa till affären innan jobbet eller innan stängning. alltid ha en extradosa IFALL den sndra dosan skulle ta slut snabbare. kände att jag inte kunde unna mig extra prylar och kläder för att det gick ju åt en hel del pengar till dettaa missbruk. mitt humör åkte upp och ner ständigt- nikotinreceptorerna i hjärnan ville ju ha mer så de skrek tills de fick nikotin, vilket var ju jämt. de skriker efter mer nikotin- och de får så mkt nikotin som de vill för att bli lugna, de dära luringar till receptorer. och visst var det fint att få en snus: 5 minuter i början kanske..sen brydde i alla fall inte jag mig om den längre.
jag höll på att bli knäpp! allt detta fokus på snus...S-N-U-S! jag tänkte att jag kan verkligen inte sluta snusa! har kanske ett tiotals försök bakom mig men ständigt fallierat. jag är ju hopplös- tänkte jag då. men tydligt icke!
här kommer mina fetaste tips till dig som är inne i ett starkt beroende, utan hopp men en massa tankar om att sluta.
1) varför vill du sluta snusa?
2) tror du att du kan sluta snusa?
3) är du motiverad att sluta snusa?
Kan du svara ja på alla tre frågor så är du redo att sluta. har du tvivel, du kanske bara kan svara säkert på fråga 1 men inte på fråga 2-3? då är det inte läge.
För att du ska tro på dig själv och motivering till detta beslut krävs en hel del tid till förberedelser i form av kunskap. Det är den stora delen i projektet- att sluta snusa är bara en liten del, faktiskt. Så, inhämta först kunskap om snus och HUR den stimulerar din hjärna (du kommer bli skrämd), VAD den gör i din hjärna, hur den LURAR dig till att köpa mer snus, lurar dig till att ÖKA din nikotinmängd, hur nikotinet lurar ditt välbefinnande (en icke snusare är lyckligare- utan snack!). Samla så mycket information du bara kan! (och gör detta INNAN du slutar).
När du känner att du ha kunskap kanske du känner att din motivering stiger ytterligare?
Ja- grattis. Nej- samla mer information, diskutera med någon, reflektera! Fortsätt på kunskapsbasen ett tag till, du är inte redo för ett niktotinstopp. Gå sedan vidare!
Steg 2
Svara på dessa frågor:
- Vad är dåligt med snus? Vad finns det för nackdelar?
- Vad är bra med snus? Finns det några fördelar.
- Räkna ut hur mkt ditt snusande har kostat hittills veckovis/ månadsvis/ årsvis/ summa totalt: - vad skulle du vilja göra för dem pengarna istället varje vecka/ månad/ år?
Bestäm dig för att göra det! Skriv en lista! (jag unnar mig ngt "lyxigt" varje vecka)
- Hur ser det ut i tanken när du är snusfri?- spara tanken!Fördelar? Nackdelar?
- Hur mår du om du fortsätter att snusa? Fördelar? Nackdelar?
SKRIV NER!
Bestäm dig för, och skriv ner, vikla stratergier du ska använda dig av när du blir abstinent?
Är det jogging? vatten? djupa andetag? läsa bok? dricka the? ringa någon? skriva? promenera? ta nikotinläkemedel? slå bort tanken?
Hur känner du dig om du är nikotinfri?
Hur känner du dig om du börjar snusa igen?
Som du ser finns det MASSOR med frågor som är bra att ha besvarade INNAN man slutar snusa. Jag själv (som trodde jag aldrig skulle bli fri) tog hjälp av en tobaks- avvänjare på vårdcentralen, ringde "sluta röka- linjen" (rekommenderas verkligen, haft samtal med dem i krisande stunder vilket dock varit otroligt få). använt nikotinläkemedel i form av plåster och tuggummi enl förpackning och hjälp från apotekspersonal. använde dem i två veckor- slutade och det var inga problem. de rekommenderar dock full användning enl förpackning. hjälpte mig så jag inte fick dessa enorma kraftiga abstinensbesvär som fått mig att börja tidigare. unnade mig någon sak varje vecka, kändes fint varje gång.
viktuppgång??
jag drog ner på kolhydrater men ffa socker (!) (abstinens- varning för mig) och började springa. sprang mer och mer, springer nu som aldrig förr och minskat 8 kg i vikt, bonus! aldrig varit någon motionär (soffpotatis) men nu började jag och jag kommer inte sluta. Blev piggare och mkt jämnare i humöret och gladare (nikotinet styrde mitt humör hela tiden innan). slutat med antidepressiva tabletter (aktivitet och nikotinstop enl läkare). sluta snusa+ sluta socker/ kolhydrater+ motion+ vatten= fungerar!
rekommenderar verkligen att kontakta tobaksavvänjare på vårdcentralen, värt det alla gånger om!! Var inte rädd för tuggummi eller plåster- underlättar en skör period. våga ringa "sluta röka- linjen". Va målmedveten. Läs boken "sluta röka och snusa på 4 veckor", en fantastiskt bra bok som du måste ha! Pocket kostar kring 70 kr.
Detta fungerade för mig och jag var väldigt beroende. Jag var tvungen att ha så här mkt stöd/ hjälp för att sluta. Det är inte själva snus- stoppet som är det svåra; det är förarbetet innan den dagen samt kunskapen att vidmakthålla den. I efterhand var snusstoppen ENKELT, inga problem. det är inte svårt! jag lovar!
Varit snusfri över 2 år nu och tack vare detta har jag sparat en mängd pengar som jag nu tar mc-körkort på (hade också råd med en sliten hoj att övningsköra på). Pengarna skulle jag ju annars ha snusat upp. Vilket skämt.
OVER AND OUT