Hej alla!
Jag har snusat i nio år. Är 25 år gammal och har nu varit utan snus i 6 veckor.
Jag började med nikotinplåster och följde ett nedtrappnings-schema till punkt och prickar: 2v 21mg, 1v 14mg och 2v 7mg. De sista dagarna med 7mg klippte jag dom i hälften för att trappa ut det sista.
Detta känns helt sjukt men jag har inget sug efter snus. Alltså noll, nada.
Det känns både spännande och lite oroande att det gick så “lätt”.
Min motivation till att sluta är att jag har ärft en njursjukdom som påverkas negativt av högt blodtryck. Det var en no-brainer.
- Slutar du inte nu så är du faktiskt riktigt jävla korkad, sa min doktor.
Jag tar allt vecka för vecka, jobbet går lättare och lättare, min sömn är tillbaka och bättre än under tiden med snus. Känner även att min morgontrötthet är bättre. Jag kommer liksom in i dagstempot fortare.
Tänkte att jag ska försöka skriva några rader i veckan om hur det går och tankar och känslor kring att sluta med nikotin.
Välkommen storstark!
Du har medvetenheten som behövs för att
kunna sluta snusa.
Jag ser fram emot att följa din resa här på
forumet.
Läs runt så får du svar på många frågor.
God fortsättning/
Vante Ante
Allt var frid och fröjd, livet rullade på som nikotinfri och aldrig trodde jag att suget skulle komma och ta mig.
Bytte jobb, flyttade och kom in på en utbildning, allt under en 5veckors period. Det var rätt stressigt och jag jobbade borta mycket.
Rätt som det var så satt jag där med en cigg i mungipan och tyckte synd om mig själv, jag som inte ens rökt på fest…
Trodde någonstans att rökning inte skulle leda till snus seller göra mig nikotinberoende igen.
Snusbegäret kom som ett brev på posten och klampade rakt in i mitt liv och skrek bokstavligen FUCK YOU rakt i mitt ansikte.
Detta var i somras, jag fortsatte med nikotin i fem månader och nu sitter jag här igen, utan snus och med ett molande begär som liksom värker i käkmuskulaturen. Jag gjorde som sist, nikotinplåster, 21mg 1v, 14mg 4dagar och sen 7mg 5dagar, allt gick som vanligt rätt lugnt men denna gången är jag så sinnessjukt sötsugen. Går under om jag inte får något att stoppa i munnen varje timme. Spelar inte så stor roll om det är frukt, godis eller smörgås så länge det är något. Börjar förstå att en del personer kan gå upp en hel del i vikt då de slutar snusa.
Magen har börjat spöka också, den är gasig, ovanligt gasig…
Aja, nu har jag fått skriva av mig lite och livet känns med ens lite lättare att leva.
Jag vet att alla konstiga symptom jag kan känna idag och kommande fyra-fem veckor har med min abstinens att göra, men. det är enkelt att låta sig luras av kroppen, den är rätt smart…
Jag använde nikotinplåster vid ett utav mina stopp för 15 år sedan. Minns inte hur länge jag var snusfri, men 25-30 dagar. Svårt att minnas hur de var, men jag vill minnas att plåster inte hjälpte mig särskilt mycket.
Hur tycker du plåster funkar?
Att ständigt ha något i munnen hade jag också fram till dag 85, åt godis varje kväll det gör jag ibland nu också men det är ingenting yvas över. Man får helt enkelt prova sig fram vad som funkar bäst, för en själv. Som Vante Ante skriver så är varje resa personlig hur man på bästa sätt tar sig fram, och förändrar sitt liv. Jag har använt munspray lite nu och då, och det har varit bra för mig när suget kommit med sina värsta attacker. Gör det som känns bäst för dig själv, för det är just du som slutar.
Ett år har gått sedan senaste inlägget, hur går det?
Jag har snusat så inåt helvete. Massor, hela tiden, ständigt.
Gjorde slut med nikotinet igen, i hopp om att det denna gången ska gå vägen.
Två dagar helt utan nikotin, jag har plåster i medicinskåpet men på något underligt sätt så njuter jag lite av att se mig själv plågas. Min sambo är borta i en vecka så jag tänkte att jag passar på medan hon ör borta och slipper ha med mig att göra under de första dagarna. Det går okej. Det känns okej. Har varit rätt orolig i munnen och saknat något att pilla med. Har även haft absolut noll koncentration, tänker mig att det är såhär det känns att ha adhd. Jag vill inget hellre än att kunna koncentrera mig men det är fysiskt omöjligt.
Aja, vi får se hur länge livet som nikotionfri håller i sig. Jag börjar med till imorgon, sen får jag utvärdera och avgöra om det blir en till dag efter det.
Long time no see men jag börjar se ett mönster. Som en jojjo-bantare men med snus, ungefär.
Sitter nu tre veckor in i att sluta snusa och det går i vanlig ordning väldigt bra, plåstren tar hand om mig och mitt beroende. Har hunnit sluta en gång till sedan sist och jag kommer ärligt inte ihåg vad som fick mig att börja om igen.
Morgonkaffet gör mig mer sugen än vanligt och det kommer sådana fem-minuters sjok några gånger per dag där allt känns lite jobbigt men överlag är känslan 9/10. Detta kommer gå bra.
En sak som jag inte känt tidigare är att jag svettas något så kopiöst när jag sover. Vaknar verkligen i en liten pöl av mig själv, som om jag hade haft feber. Har provat sova med öppet fönster men jag tror inte att värmen/kylan är boven utan nikotinet. Sover med plåster, kan vara det, förmodligen. Ska försöka komma ihåg att skriva när jag lagt plåstren på hyllan och det riktiga livet som nikotinfri börjar.
Förstår att du vill sluta och försöker hitta rätt motivation till projektet. Ett projekt som kommer att kräva fokus till 100%. Det fungerar inte med 99%.
Men du verkar vara på god väg att ta dig dit du vill!
Nu har du inte använt snus på tre veckor, vilket gör att din kropp numera enbart har nikotinet kvar att avgifta dig ifrån. Den där är enkel, framförallt efter så lång tid som tre veckor.
Bestäm dig, ryck plåstret och låt dig aldrig mer använda vare sig plåster eller snus! Summerar du detta så är det sedan klart och du befinner dig där DU VILL vara.
Så rekommendationen är:
TA ETT BESLUT, OCH VIK ALDRIG MER NER DIG.
Tufft? Absolut! men i slutändan är det så värt det. Jag lovar!!
Din resa kommer då bli så mycket enklare än du först har trott.
Bra jobbat hittills!
Tre veckor är ju grymt.
Känner igen det där med kaffet, jag brukade inte direkt bli snus-sugen egentligen men man kände att läppen/receptorerna aktiverades, typ.
Att man svettas när man sover kan vara antingen en slags detox av giftet, fast det låter ju lite konstigt om du har nikotinplåster, eller att man fått bättre blodcirkulation av mindre nikotin kanske? Eller abstinens i allmänhet? Spånar som du kanske märker.