Trappa ner

Hej, kvinna på 41 år här
Jag har snusat i perioder under c:a 10 år
Emellanåt har jag tuggat nikotintugummi
Det har funkat bra som substitut
Men så jäkla dyrt! För drygt ett halvår sen unnade jag mig snus igen och sedan dess har jag varit fast. Min plan nu är att minska med en portion i veckan. Antingen stannar jag där på en låg dos. Eller så bestämmer jag mig för att sluta helt. Ett beslut i taget. Nu har jag beslutat att trappa ner. Jobbigast är att jag är styrd av humör, och allt det där som kan göra att man tänker Skit samma vem orkar bry sig osv
Men nu gör jag ett uppriktigt försök

Hej, man på 46 år här.
Jag har för mig att snittkonsumtionen för snusare i Sverige ligger på 12 prillor per dag. Jag har trappat ner och snusar 5-6 prillor per dag. Det var inte speciellt svårt tycker jag. Men jag är fortfarande lika fast i beroendet. Det jag har märkt är att det egentligen inte spelar så stor roll exakt hur mycket nikotin man får i sig per dag. Det är att det finns nikotin i blodet som är det viktiga. Då är hjärnan nöjd så att säga, eller dom där receptorerna du vet:)

Jag gör så att jag skriver ner i ett litet block varje gång jag tar en prilla. Jag fokuserar inte så mycket på exakt hur många prillor det blir per dag. Det viktiga för mig är mellanrummet mellan prillorna. 1 timme = okej, 2 timmar = bra 3 timmar = guldstjärna. På det sättet så fick jag ner konsumtionen.

Vad jag vill är naturligtvis att helt sluta med snus, men det känns ändå bra att konsumtionen är lägre nu. Jag får en dosa att räcka i 3-5 dagar.

Hej Crash77 kvinna 41 och manoeuvre man 46.

Jag ser det som så; Att du kan inte sluta snusa lite gran.
Det funkar inte så.

Antingen slutar du med snus eller inte.

Det finns inga genvägar bort ifrån nikotinet tyvärr.

Det är bara pannben envishet & tålamod med sig själv
som hjälper.

Lycka till

Vante Ante

Hej, visst kan det väl aldrig vara fel att få ner konsumtionen!Jag antecknar också när jag tar en portion snus. Mitt delmål är att komma ner till 3-4 per dag. Sen tänkte jag utv ärdera om jag vill dra ner ytterligare/sluta helt. Det här är ett experiment. Jag läste på denna sida att en av de vanligaste sätten att sluta är att trappa ner. Gradvis vänja sig av med nikotinet. Den här sidan heter ju Sluta snusa. Men jag hoppas på stöd för nån som till en början vill minska konsumtionen. :slightly_smiling_face:

Hej! Hur har det gått att trappa ner?

Du klargör tydligt att du inte ännu är redo att lägga av helt, då är det helt i sin ordning att försöka trappa ner och jag önskar dig all lycka med det. Bara en prilla mindre per dag är en vinst i sammanhanget.

Nedtrappning kanske passar vissa, men för mig så innebar det enbart att jag fick svårare att sluta på riktigt. Tids nog var jag tillbaka i träsket, och snusade ännu mer. Så nej, antingen sluta helt istället för att göra ett halvdant försök!

Jag har provat alla metoder att sluta flera gånger. Trappa ner var mer plågsamt då abstinensen fanns där under hela nedtrappningen. Sen var den psykiska abstinensen lika stor som vid cold turkey.

Den gången jag lyckades på allvar sluta var med cold turkey. Ok - var fysiskt dålig en vecka. Inte så dålig som vid influensen utan mer som en jobbig förkylning. Sömnsvårigheter, irritation och oro. Men med cold turkey blir beslutet mer definitivt. Trappa ner blir halvhjärtat och mer plågsamt, åtminstone för mig. Avbröts nedtrappningen var jag tillbaka till kedjesnusande på bara 1-2 dagar.

Så jag förordar cold turkey om man ska sluta på riktigt. Men var en gör på sitt sätt. Vi är alla olika.