OK, nu har jag slutat med all form av nikotin. För 10 veckor sedan ungefär spottade jag ut den sista snusen. Då hade jag snusat sedan jag var 14, idag är jag 33. Hade tre års uppehåll när jag var 24, 25 och 26 år gammal, men sen började jag igen. Jag har snusat en dosa per dag ungefär, och då har jag haft en snus inne konstant, ja, även på natten. Detta har skadat tandköttet enormt mycket. Det ser riktigt illa ut. Det var det som fick mig att bestämma mig för att verkligen sluta. Det, och att jag har fått barn och vill vara en god förebild.
Jag slutade snus för tio veckor sedan med hjälp av nikotinplåster. Då körde jag enligt instruktionerna, alltså, först plåster steg 1 i fyra veckor, sedan steg 2 i två veckor, och slutligen steg 3 i två veckor. I torsdags var det dags att skippa plåstren helt. Torsdagen var inget problem. Fredagen funkade ok. Lördagen blev jobbigare och idag söndag är det skitjobbigt! Jag förstår inte riktigt varför fyra dagar senare så är det svåraste dagen någonsin. Jag har bråkat med frugan, ätit upp en hel Marabou choklad 250g och har hjärtklappning, svettningar osv.
Någon mer med erfarenhet av nikotinplåster? Så länge jag körde plåstren gick det bra. Det var när jag gick från steg 3 till att vara utan som problemen och abstinensen kickade in. Jag undrar om hoppet från steg 3 till att inte ha något plåster är för stort. Funderar på om jag kanske borde ha klippt steg 3-plåstret i två delar och använt halva plåster i två veckor. Kanske hade det gjort att övergången till plåsterfri/nikotinfri hade varit smidigare.
Någon mer med erfarenhet av att sluta med nikotinplåster?
tjena , jag har själv provat med nikotin plåster första gången jag slutade jag hade precis lika svårt som dig. vad detta egentligen beror på är att så länge som du föder dina receptorer med nikotin så är dom (delvis) nöjda. med nikotin plåster så förskjuter du bara det hela . det är nu när du inte får ngt nikotin alls som din kropp känner av att den har förlorat sin vän på riktigt. det är nu den värsta kampen början , det värsta lägger sig på ca 7-10 dgr, sen kommer det i små omgångar istället.
men kämpa på !!! tycker inte du ska återgå till plåster för då har du slängt dessa tre dagar i sjön! du har bara ca 4 dgr kvar innan du kommer känna en otrolig lättnad!!
gå in och läs på olika forum här inne det kommer ge dig nya krafter ,ante-vante och mumintrollet är två av mina favoriter att läsa om! samt att dessa hjälper även till med peppande kommentarer etc.
lycka till och håll dig stark!!!
Femte dagen idag utan plåster och idag har det gått lättare. Fortfarande lättirriterad och humöret går upp och ner, men jag tror att jag grejar detta.
Tack dengyllenedosan" för peppsnacket! Jag går inte tillbaka till plåstren!
mycket rolig läsning såhär på morgonen med morgonkaffet. tycker du har tagit ett jätte bra beslut om plåstren, det kommer iaf kännas så snart =)
jag vet vad du går igenom det var inte länge sedan jag var där själv, det känns tungt ibland men man får tänka framåt som sagt …DET BLIR BÄTTRE!
om du skulle behöva ha ngn så kallad snuttefilt så fungerar ingefära rätt bra just för att det svider till lite under läppen så tryck dit lite sånt om pressen blir allt för stor och nerverna tvingar dig . vad som helst men ge inte upp! =)
Här hade man gärna sett att mertsiw hade kommit tillbaka och berättat hur det gick. Jag väljer att tro att det gick så bra att sluta att han helt glömde bort det här forumet.