Min bakgrund som snusare. När jag tog första snusen kändes det helt rätt för mig. Höll mig dock enbart till festsnusning under några år innan jag började snusa regelbundet 1999. Haft några kortare uppehåll i snusandet det haft några få kortare uppehåll sedan dess men då utan egentliga ambitioner att sluta på riktigt. Men under det senaste året börjat tröttnat på att ständigt behöva ha snuset inom räckhåll. Fram till för några år sedan räckte två dosor i veckan men behovet ökade och innan jag slutade gick det nästan en dosa om dagen. Har under tiden jag snusat verkligen gillat att snusa och njutit av varje snus jag lagt in och tyckt det varit värt varenda krona. Men nu kände jag det var det dags att göra mig fri från beroendet och då utan någon ersättning. Nu ska jag dela med mig av mina upplevelser efter senaste snusen:
Första dagarna: Svårt att hålla fokus, extremt sug efter snus under vissa perioder, yrsel, frossa, orolig sömn med märkliga drömmar. Efter vecka 1: Minskat sug efter snus men ersatt med en huvudvärk som jag aldrig haft tidigare, vaknade tom på nätterna och fick ta värktabletter. Magen i obalans. Vecka 3: Huvudvärken borta:grinning: Gick helt plötsligt över. Tappade energin jag tidigare haft. Tränat mycket hela livet men fick nu en rejäl motivationsdipp. Betydligt mer sug efter sötsaker. V4-6 Besök hos tandläkaren får mig att verkligen hålla motivationen till att vara snusfri. Dock en stark känsla av tomhet, något att se fram emot saknas. Vecka 6-9: Energin tillbaka, sömnen bättre än när jag snusade, inga problem med koncentrationen. Tänker nästan aldrig på snus. Dricker alkohol första gången efter snusstoppet, inget sug då heller. Vecka 10-12 Magen funkar normalt igen, känns som jag aldrig varit snusare. V 13- nu: Suget efter snus tillbaka
Ibland lite grann och under vissa perioder riktigt starkt. Det som nu får mig att avstå att börja snusa igen är vetenskapen om abstinensen som troligen kommer nästa gång jag gör ett uppehåll.
Ännu en dag med med kraftigt sug efter snus trots aktiviteter och ett rejält löppass. 115 gröna prickar i almanackan.
Ska just starta upp en ny arbetsvecka men behöver skriva av mig innan dess, saknar snuset enormt, vaknat flera gånger de senaste nätterna med rejält snussug, har svårt att släppa tankarna på snus främst de stunder jag är själv, i duschen, bilen osv… . Var beredd på en kritisk period mellan dag 90-100 men det verkar definitivt inte avta. Har inte ersatt snuset med någon ting hittills men börjar nu fundera på nikotinfritt snus och ev nikotintuggummin. Någon som har tips, råd eller erfarenheter så dela gärna med er.
Upplevde igår det starkaste suget under hela uppehållet, som jag skrivit tidigare har jag valt att inte ersatt snuset med något annat. Vill verkligen inte ersätta en dålig vana med en annan. När det var som värst igår övervägde igår att testa nikotintuggummi men avstod frestelsen. Köpte istället ingefära som jag tuggade på och tryckte sedan upp under läppen. Fungerade riktigt bra, dämpade suget efter snus under flera timmar, upplevde inte heller det något sötsug igår kväll vilket jag tidigare haft . Tänker nu fortsätta med ingefäran en tid framöver.
Så tacksam för forumet, har läst i flera trådar och det hjälper verkligen för en förstagångsslutare som jag är nu är i att hålla i.
– Och du menar att suget nu är värre än någonsin? Usch. Jag är på dag 54 och befinner mig i en väldigt bra period. Dagarna går utan att jag tänker på snus. Motivationen är på topp. Tränar mycket, sover bra osv. Men tanken på att det där fruktansvärda suget kan komma tillbaka gör mig illa till mods.
En sak jag märker är att suget - för mig - är starkast när jag är trött. Förslagsvis på kvällen. Tänker att snusmonstret väntar tills man är sårbar innan det går till attack. När hälsan sviktar, stressen kommer och sömnen rubbas - då hoppar snusmonstret ut från skuggan likt en katt på jakt och sätter sina klor i en.
Hur är sömnen, hälsan och stressen?
Hoppas verkligen inte du blir skrämd av mina upplevelser, kämpa på!
Nu med i efterhand så har jag insett att jag egentligen var förberedd för ett millopp men i själva verket är ett ultramarathon. Var beredd på en jobbig period efter ca tre månader men inte att det skulle vara på den här nivån.
Jag tror att under den första veckorna efter var jag så upptagen med att hantera abstinensen så suget avtog då ganska snabbt. Perioden mellan v6-13 kände jag nästan inget sug över huvudtaget men sötsuget var då stundtals enormt.
Sover nu bättre än när jag snusade förutom att jag senaste veckan vaknat med det där suget.
Jag mår nog lite bättre nu än när jag snusade som mest, är stabilare i humöret och har ingen nikotinhuvudvärk på eftermiddagarna som jag råkade utför ibland. Trots att jag tränat mer under sommaren än jag gjort på flera år har jag gått upp 5 kg i vikt.
Håll i och håll ut. Vi ska klara det!
Idag har jag varit snusfri i fyra månader!
Verkar som jag lyckas skrämma iväg snusmonstret en stund, upplevde en markant vändning igår efter lunch. Suget efter snus avtog och har inte haft något sug nu på morgonen heller.
Insett nu att systemet behöver tid att ställa om sig efter att varit förgiftad i 26 år.
Valet att inte börja igen är egentligen enkelt: Jag längtar inte tillbaka till svidande tandkött, nikotinhuvudvärk, behöva tänka på att alltid ha dosan tillgänglig, en utgift på 800-900 kr i månaden.
Hur jobbig abstinensen nu än är som kommer den att ge med sig!
Heja er!! Ni är så grymma! Jag fattar inte varför man ska ha sån här skit från första början. Nikotinmonstret är en jävul som bara vill ha ha ha ![]()
Nu ska skiten ut och in med frihet
Ingefära är grymt har också provat det tidigare. Så fort jag känner sig nu så går jag in här på forumet och läser. Då blir jag sjukt motiverad. Kom igen!! ![]()
![]()
![]()
![]()
Inget snusande på över ett halvår. Känns nu riktigt bra. Upplever ytterst sällan sug efter snus. Gått ner tre av de fem kilo som jag gick upp efter snusstoppet.
Nio månader sedan senast jag snusade. Har senaste tiden fått tillbaka suget efter snus. Inte så kraftigt men det har kommit varje dag senaste veckorna. Kunde inte förstå innan jag slutat hur stor och hur länge omställningen skulle bli. Behöver nu pepp för att hålla motivationen uppe för att låta bli snuset.