Hej Alla.
1:a Augusti blir det slut på snus efter 25 år.
Har försökt några gånger innan men nu har jag bestämt mig på riktigt då jag jag märkt att tandköttet krupit upp lite för mycket.
Vill även inte var så sjukt beroende av något att man gör vad som helst för att få tag på snus.
Kommer använda mig av nikotinhjälpmedel i början för jag vet hur sur och otrevlig jag blivit dom andra gångerna 
Och för att jag snusat dygnet runt.
Oftast lössnus.
Den här veckan har jag trappat ner ordentligt för att börja vänja mig att vara utan snus.
4-5 portionssnusar om dagen.
Går åt en del tuggummi och sugtabletter.
Den här gången vet jag att jag fixar det.
Grattis till ditt livs bästa beslut. Det låter som du har några misslyckade försök i bakgrunden, så nu vet du vilka fallgropar du ska undvika för att inte trilla dit igen. Se till att du har en plan för när du ska sluta med nikotinhjälpmedel och var förberedd på att även det kan bli tufft.
Och gällande humöret ska du komma ihåg att även snusare har dåliga dagar, så du kan inte skylla allt på avsaknaden av snus.
Självklart fixar du det den här gången! Lycka till nu på måndag!
Tack.
Får tyvärr ett fruktansvärt humör när jag försökt sluta så därför kommer jag köra med hjälpmedel.
Har ingen plan på när jag ska sluta med det men jag ska trappa ner i styrka så mycket jag så fort som möjligt.
Just nu känns det viktigast att bli av med snuset.
Sen får det ta den tid det tar att lägga av med hjälpmedlet.
Har ett sjukt starkt beroende.
Men den gången kommer jag sluta.
Känns helt annorlunda och har en helt annan motivation.
Funkar bra hittills med hjälpmedel.
Tar så jag håller humöret på bra nivå.
Växlar mellan 2 och 4 mg.
För att använt snus dygnet runt är jag rätt nöjd.
Blir förmodligen tuffare när semestern är slut.
Min erfarenhet efter ca 1 månad är att varje gang man utsätts för en ny situation där sunset for varit en naturlig stor del är jobbig oavsett hur länge man varit utan. Det var oerhört tuffa dagar (och är fortfarande), säg 4-5 dagar, innan det släpper. Och då är det bara psykiskt. Nikotinbegäret rent kropsligt finns inte längrre. För mig är det godis (Choklad) som får funka tills vidare. Den biten får man ta sen. Klarar man sluta med snus är det inget problem att sluta med choklad.
Har tagit uppehåll från snuset nån gång innan utan nikotinhjälp.
Tycker inte det är så jättestor skillnad den här gången förutom humöret och sömnen.
1:a och 2:a dagen var helt ok men sen slog det till som en käftsmäll.
Då kom abstinensen ordentligt. Tuggummi och tabletterna tar jag bara när jag märker att jag börjar bli otrevlig.
Vill ju inte hamna i skilsmässa 
Ögonen känns helt stirriga och är som ett litet barn som inte kan sitta still.
Håller mig från godis och försöker ut och springa så mycket jag kan.
Gjorde en insats förra sommaren och har gått ner ca 20 kg sen dess.
Vill inte gå upp det igen.
Hur går det för dig “Nattsnusarn”?
Grattis till ett bra beslut du tagit för din livskvalitet
& ditt liv.
Det där med vikten kan vara knepigt.
Då det inte är något du kan styra helt.
De flesta går upp några kilon det handlar
om mera än att stilla suget. Läs runt på
forumet så finner du mycket fakta & hänvisningar
till vad som sker vid slutandet.
& Du har en stor erfarenhetsbank här.
Allt gott/
Vante Ante
Just nu går det rätt bra förutom att jag ifrågasätter mitt beslut hela tiden.
Demonerna lockar med snus hela tiden, men jag motstår.
Får påminna mig hela tiden om varför jag gör det.
Än så länge väger det mer, men vet att det blir svårare med tiden då man glömmer mer och mer om varför man slutade.
Vill inte att bolagen ska bestämma över mitt liv. Vill vara fri och inte bli hysterisk för att dosan håller på att ta slut sent på kvällen.
Ska trappa ner till 2mg så fort dom starkare tar slut.
Har inte satt nåt mål än när hjälpmedlet ska upphöra, men jag måste vara skadefri så jag kan träna för fullt för att det ska fungera.
Har läst på en del om viktökning, men det får inte hända då jag lider av högt kolesterol.
Lyckas hålla nere det med hjälp av kost och motion. Vill inte börja medicinera.
Utan plan för när du ska skippa substitut helt och hållet är som att släcka eld med fotogen. Risken är stor att du utmattas så att du sen när den stora utmaningen börjar redan är slutkörd. Tyvärr har det tidigare visat sig här att denna brist på strategi oftast leder till ett misslyckande. Gör dig själv en tjänst och ta tjuren i hornen och bestäm ett datum när du ska sluta med nikotin, så kommer du att öka dina chanser att lyckas.
Viktökning beror på just dålig kost och dåliga motionsvanor. Många kompenserar med tröstätande när de slutar snusa och går därför upp i vikt. Fortsätt som vanligt med din träning och din kost. Det är bara snustrolllogik att koppla ihop dessa saker med snusslutandet. Att sluta snusa betyder istället för många att just vikt, kondition och hälsa förbättras. Jag väger själv 15 kg mindre än när jag snusade och har inte haft så bra kondition och hälsovärden som jag har nu under de senaste 20 åren. Det enda jag ångrat är att jag inte slutade snusa mycket mycket tidigare.
Kör hårt, det här fixar du!
När 4mg tuggummina är slut ska jag gå ner till 2mg. Sen blir det 1pkt 2mg. När jag går över till 1mg ska jag bestämma när det ska ta slut.
Styrs lite av hur jag kontrollerar humöret.
Undviker att dricka alkohol nu för att inte trilla dit igen.
Tyvärr så snusar nästan alla kompisar så det är lite tufft.
Tackar.
Har hållet mig väldigt aktiv sista dagarn så det har inte gått åt så mycket hjälpmedel.
Men blir mycket mer rastlös då 
Flyter fortfarande på ganska bra.
Suget efter snus finns där hela tiden, ibland mer och ibland mindre.
Imorgon börjar jobbet och då blir det nog rätt mycket tuffare, men det fixar jag 
jag har störst problem på jobbet…gamla vanor och rastlöst att sitta ner. Men jag försöker vara stark och säga till mig själv att “vi vinner”, nikoitinet ska inte få vinna…jag är starkare än vad hen är!
Ingefära under läppen testar jag idag, funkar rätt bra måste jag säga.
Har sett att många använder ingefära.
River man det eller tärnar man?
skulle vara intressant att prova, så kanske jag kan bli av med hjälpmedlet fortare.
Känner mig fortfarande sjukt motiverad att aldrig snusa mer.
Minskar mer och mer på styrkan på hjälpmedel och försöker träna mer.
Idag ska jag spring Midnattsloppet.
3 veckor idag.
Har börjat mer och mer byta ut nikotintuggummina mot vanliga tuggummi.
Så det går åt rätt håll.
Grattis till Dig Nattsnusarn.
Bra krigat 
Håll i & kör vidare nu.
“Medvetenheten” om målet , slutandet & nuet.
Allt gott/
Vante Ante
Har fram tills idag kört med 4 mg och lite 2 mg.
Från och med imorgon blir det 1 mg och lite 2 mg.
Saknar snusen rätt mycket men det fungerar.
Kämpar på och det fungerar fint.
Suget efter snus kommer stötvis som en riktigt käftsmäll.
Men det är bara att stå emot.
Försöker att dra ut mer och mer på tabletterna.