Har snusat i minst 15 år, en dosa per dag. Under senaste åren även snus inne nattetid.Försökt tidigare att sluta genom åren men trillat dit igen. Nu inne på 14:e dagen utan snus. Jag har också läst Allen Carr boken och den har nog stöttat mig mentalt. Sover oerhört dåligt och den biten är jobbigast just nu. Vaknar många gånger på natten och tro jg har sovit längre än vad jag gjort. Hoppas att det väder inom en månad. Har varit inne här också och studerat det som skrivits så der känns bra att man ej är ensam med sina funderingar. Min undran är om jag bli mer påverkad både fysiskt pch psykiskt av kickup snuset som jag har. Köpt ett par dosor. Igår hade jag ej tillgång till det utan tog lite papper under läppen när det behövdes. Kanske bli jag också för pigg av det om jag använder det på kvällen. Ska definitivt sluta ha den inne på natten, vanan ska jag nu bli av med och kanske sover jag bättre. Ha det gott alla kämpar därute!
Hej där Sussilull.
Grattis till ett av ditt livs bästa beslut.
Du kommer inse det vart efter tiden går Jag lovar.
Vad jag kan läsa mig till om Kickup snuset så är det
en “energiprilla”
Vad jag såg så innehöll den guarana ginseng vitaminer
Låter som tillsatser i min värld De kan alltså påverka dig.
Lycka till/
Vante Ante
Positivt efter en månads snusfrihet:
*Lugnare hjärta.
*Ett nytt inre lugn.
*Lär känna mig själv på nytt vilket är intressant.
*Att motion hjälper gott.
*Enormt pigg.
*Väldigt morgonpigg.
*Inget behov av vila på eftermiddag.
Är sömen5som spökar mest, vaknar 03-04.Försöker låta bli att gå upp och äta då. Iallafall så är jag pigg på morgonen så vet ej om min sömnrytm påverka mig. Funderar om min kropp föröker hitta en ny energinivå, att jag finner den med tiden. Nu kan jag känna att jag aldrig varit så pigg som nu och att jag även finner en bättre sömnrytm med tiden. Känns ibland som en slags ‘stressenergi’ under dagar, om ni förstår vad jag menar. Lycka till alla!!!
Varit ganska trögt denna senaste vecka, största anledning finns i att jag ej tränat så regelbundet. Är oerhört viktigt för välmåendet och för att hålla suget efter snus i schakt. Jag få varje dag bevis på att snus gör inte att jag klarar saker och ting bättre i vardagen utan att jag mår mycket bättre utan snus och växer varje dag som går. Jag stannar i tanken och förmår förstå varför jag bli sugen på snus ibland och då kommer jag oftast till insikt om orsak.Det är främst att göra vardagliga kickar som gör att jag må gott och underhålla mig själv. Framförallt också att snus mig ej lyvkligare och att livet faktiskt har bättre och sämre dagar där snus gör livet allmänt sämre. Mot 50 dagar!
Du är inne i bland 40-50 dagar nu Sussilull.
Det är en “tuff period” Läs runt bland dagböckerna
här inne.
Ta extra väl hand om dig nu alltså.
Kör på av bara den/
Vante Ante
Tack Vante Ante! Har läst runt bland veteranernas dagböcker vilket var bra.
Att vakna och dels inte längre tänka på snus det första jag gör är en obeskrivlig frihetskänsla, utan att det första som kommer i tanken är en stolthet och attityd att fortsätta framåt. Ja är en otrolig resa vi alla gör som avslutar nikontinets plats i våra liv. Saknaden efter snus är nu vid 50 dagar oftast betydligt enklare att hantera, och känslan att ha något under läppen börja också minska. Som kvinna känner jag att hormoner också spelar in mentalt vid pms och snussug,men är bara att fokusera så vänder det ju med tiden.
Känner igen mig i vad du skriver sussilull, slutade nån dag efter dig, efter att ha snusat i ca 18 år. Känner att det kryper i kroppen ibland då man ska sova. Har fortfarande 8 dosor i kylen, men slutade tvärt, å jag kommer inte stoppa in en prilla igen!!
Vet ej vad jag ska skriva, är så oerhört tillfreds över att nått så här pass långt med snusfriheten. Att tanken på snus verkligen håller på att släppa och jag känner att huvudet inte är lika fast inslagen på att den inte ska få en snus. Har inte riktigt hunnit landa i mina känslor och ibland bli jag överöst av glädje att ej behöva snus. Blivot förskyld i samband med julfirandet men är bara att peppra kropp med frukt och vila, tanken på att snus skulle göra det bättre (tänkt så tidigare) finns inte denna gång. Fundera på att köpa skateskidor och investera i mig själv. Bor nära skidspår och friskluft är alltid underbart. Dagarna efter 50 har varit lättare och det har rullat på. Sömnen har ÄNTLIGEN stabiliserats, är nog den som varit tuffast att hantera. Mot ett nytt år, kämpa på alla.
Bra Sussilull Var stolt över dig.
Har du gjort en livsstils förändring så har Du
Du har verkligen investerat i dig själv & din framtid.
Bra att belöna sig med något & att göra något nytt
som kan vara kroppsligt aktivt.
Härligt höra det lättat vid horisonten
Vante Ante
Min kommande målbild är 100 dagar. Bäst är då dagen/dagarna tickar på, sker ibland främst om jag gör saker. Är intressant att känna hur långt jag kommit. Var på bio igår och tänkte att förr fick jag panik om jag inte hade dosan med mig, men nu va det underbart att slippa leta dosan i biomörkret för att lägga ut en prilla. Köpt skateskidor, härligt! Jag tänkte bara dela med mig av en pepptext jag skrivit som jag har i lägenheten lite överallt.
Jag vill
Jag vågar
Jag ser framåt
Jag står emot
Jag andas
Jag törs
Jag förändras
Jag tar in livet
Jag tar för mig
Jag lever
Jag har som ett ticks när jag går hemifrån. Känner i fickorna att jag har med mig telefon, plånbok, nycklar, hörlurar och snusdosan. Nu när jag har slutat så känns det som att något saknas i fickorna, att jag glömt något.
Så skönt när jag inser att det är snuset och att jag inte längre behöver ha det längre.
Lycka till och bra text!
Känner mycket väl igen det du beskriver, jag rotar i fickorna och kollar om allt finns med. Upptäcker då att det inte finns någon snusdosa i dom. Inte för att jag saknar den utan mer som en invand reflex, som suttit kvar i många år. Sånt här sitter kvar i åratal tror jag precis som allt annat kring snuset. Men jag är tämligen säker på att det ger sig med tiden.
Kämpa!
Dagarna tickar på och jag upplever vardagliga påfrestningar utan ett behov av snus, känner mig stark mentalt och vet att jag inte behöver snuset längre. Att träna regelbundet är någonting jag tänkte göra framöver. Mår inte toppen när jag ej tränar, det gör så mycket för välmåendet. Närmar mig 100 dagar och tänkte då lägga av med papper under läppen (har det ibland). Är härligt att inte leta dosan i kläderna längre och fascinerande att tänka tillbaka på den enorma stressen jag upplevde då snuset började ta slut. Jag kan med ens ändå säga att denna gång var det meningen att jag skulle nå långt med att bli snusfri, har varit stenhård med mig själv och motiverad. Ha en fin Söndag alla kämpar!
När jag snusade var det otänkbart att jobba utan nikotin, detta har verkligen ändrats och sedan en tid tillbaka tänker jag att det känns härligt att gå till jobbet utan snus. Det hjälpte mig att jobba upptäckte jag, glömde ju bort snuset när jag blev sysselsatt. Detta var några veckor sedan då jag reflekterade över mitt nya tänk som kommit. Att sömnen återigen har omfamnat mig är helt fantastiskt. Trodde en period att jag aldrig skulle kunna sova igen, fast någonstans visste jag att det var en fas. Ville bara veta hur länge det skulle hålla i sig, tålamod fick jag. Härligt!
Varje dag känns som en gåva och jag är så otroligt stolt att nått hit. Som många dock säger är jag bara en prilla bort från att förlora mot nikotinet. Att ha tillgång till sluta röka linjen är tryggt också. Ha en fin dag alla!
Bra krigat Sussilull
Var stolt & le ofta & mycket.
Bra du tänker i “nytt” precis så är det
i ditt liv nu.
En livs stils förändring helt enkelt.
Ibland behöver det tillsättas något
när vi tar bort något…men behöver inte vara så.
Allt bäst/
Vante Ante
Då ha jag även nått ett mindre mål som snusfri, nämligen att flyga utan nikotin i blodet. Alltid varit flygrädd särskilt som ung, har som snusare blivit rödrosig på kinder och lite orolig i andning pga nervositet.
Jag kände mig mkt trygg under flygresan och betydligt lugnare i andning. Tyckte inte heller att jag såg så röd ut på kinderna. Va mer i nuet och njöt av vacker solnedgång.
Fortfarande lycklig när jag vaknar då jag vet att jag ej ska snusa.
Huvva, drömde att jag snusade inatt. Läst att det hänt andra slutare med. Kändes som en mardröm då jag vaknade och min besvikelse på mig själv efter att nått så långt kändes enorm.Är det ett sista ryck för psyket att försöka mig att ta en prilla. Ha en fin dag. Heja alla Vasaloppsåkare!
Jag hade exakt samma dröm som dig någonstans vid min absolut värsta period 120-140 dagar. Precis som dig var jag jättebesviken och trode helt ärligt att jag hade snusat, så intensiv var drömmen.
Bara att kriga vidare, du är snart igenom!
Du kom inte hit och förstör det jag själv byggt upp.
Du kom inte hit för att locka mig närmare dig igen.
Du kom inte hit för att göra mig till någon jag inte längre är.
Du kom inte hit för att bevisa att jag inte kan leva utan dig.
Du kom inte hit och dra mig tillbaka till falskheten igen.
Du kom inte hit här finns inget som lockar mig tillbaka till dig.
Idag bli det en promenad i friska luften, det gör mig alltid gott och känns avstressande.
Mot 150 dagar och jag jobbar mycket med målbilder då suget på snus dyker upp lite nu och då. Såklart mkt enklare att vifta bort det nu, huurrraaa!!
Jag njuter verkligen av vårsolen och ljuset. Påminner mig dagligen att jag klarade av det. Dagar tickar på nu och det känns mycket bättre än vad det gjorde runt 140. Jag är otroligt stolt och min självrespekt är stor.
Fortsätt kämpa vart ni än befinner er på resan!!