Den 26/3-17 gav jag bort mina 2 sista dosor Ettan lös till en arbetskompis. Så imorgon firar jag en månad som snusfri. Och det har faktiskt gått bra hittills, idag den 25/4 så rev jag bort det sista nikotinplåstret efter att ha använt detta hjälpmedel en månad så bestämde jag att det får vara slut med det oxå. Hade inte tänkt att byta ett beroende mot ett annat, så nu tar jag varje snusfri dag som en seger. Som tur är så går vi ju mot varmare och ljusare tider, så det kommer att bli mycket cykling och annan aktivitet för att hålla snusdemonen borta. Började att snusa för drygt 30 år sedan.
Kommer att försöka att skriva så mycket jag kan här, för det hjälper enormt mycket att se att man inte är ensam i sin kamp mot detta begär.
Idag är det 40 dagar sedan jag slutade med snuset, och det går bättre och bättre varje dag som går. Mina cyklar en MTB och landsvägsracer har fått jobba hårt, och dom har varit till stor hjälp när suget varit tungt. Varje dag utan snus är en stor seger.
Det är 45 dagar idag, och idag känns det som hela kroppen skriker efter en nikotinrush. Jobbigt som fan, men jag kämpar på. Mycket vatten och frukt hjälper en del, snart lunch och kaffe.
När ska skiten släppa taget om kropp och hjärna? 53 dagar snusfri idag. På jobbet går det bra, då kan man koppla bort suget på ett annat sätt än när man är hemma. Som tur är så är träning ett bra sätt att få tankarna på annat, allra helst MTB-cykling, då får hjärnan och kroppen verkligen jobba. Men har jag klarat av 53 dagar utav tortyr så tänker jag fan inte ge upp nu!
Omkring 50-60 började det bli något lättare och kring 90-100 så blev det markant lättare.
Jobba på bara, du är snart hemma, det värsta är redan undanstökat med råge
77 dagar, och nu känns det helt plötsligt asjobbigt. Har gjort så hela veckan, sökte genom kontoret efter kvarglömda dosor i veckan. Men jag har tydligen gjort ett bra jobb att göra mig av med alla. Hoppas verkligen detta vänder snart, för känslan är att jag när som helst ger upp. Inte ens träning och sysslor hjälper något längre, körde 3 timmar cykling igår och känslan att ta en snus var starkare än någonsin när jag kom hem. Så har det aldrig varit tidigare.
Mitt mål just nu är att klara en dag i taget, men så kan jag ju inte hålla på någon längre tid. Tips mottages gärna.
Hej dunbar, bra att du inte hittade några dosor! Jag läste lite i din tråd och såg att du körde nikotinplåster i en månad (som jag också gjorde) vilket innebär att du varit nikotinfri i 37 dagar nu. Eftersom det är nikotinet som är det vi i grunden varit beroende av så börjar nog egentligen avvänjningen av nikotinet när man rycker plåstret.
Många här inne har det väldigt jobbigt mellan dag 30-40 eftersom kroppen avvecklar nikotinreceptorer för fullt och dopaminnivåerna i huvudet är i botten.
Du är säkert i den fasen nu och det är bara att ta en dag i taget. Ta ingen snus för det vill du ju inte innerst inne, bara snustrollet som är väldigt aktiv nu!
Det har du ju helt rätt i, snusfri är ju inte detsamma som nikotinfri. Har inte ens tänkt i dom banorna, nu förstår jag bättre varför suget sitter kvar ännu. Och det var ju tur att jag hade städat bort snuset både hemma och på jobbet. Tack för stödet och upplysningarna nu kanske det går lättare!
80 dagar idag bara för 3 dagar sedan såg det nattsvart ut. Men jag tycker mig se ett ljus i tunneln nu, träningen börjar att visa resultat i form av minskad vikt min opererade axel börjar att få tillbaka styrkan. Och snart stundar en efterlängtad semester.
Men helgen och denna vecka har varit ett rent helvete. Men någonstans bak i skallen så viskar en liten röst,
vad finns det att gå tillbaka till?
vill du verkligen vara slav under någonting du bara mår dåligt av?
hur var det nu? ville du inte ha den där nya iPaden?
Så jag kämpar på, på midsommardagen är det 90 dagar, dom 90 dagarna som jag slitit och mått skit för är snart här
108 dagar idag, och skiten vill inte släppa helt. Tycker inte att jag gör annat än att kämpar med detta. Börjar fråga mig om det ens är värt att må så här dåligt. Det går inte en timme utan att jag tänker på snus och käften brinner efter en. Gjorde till och med slut på nikotinplåstren för ett tag sedan, hade 4st kvar.