Får se om det hjälper att skriva några rader här då och då. Jag har snusat i 18 år med några kortare uppehåll då jag försökt sluta snusa. Varit snusfri i 17 dagar nu.
Jag har läst ett gäng dagböcker här och tycker att kunskap ger mig makt över att sluta snusa. Nu är jag mer påläst om att det brinner till ordentligt runt dag 35-50 där jag vanligtvis trillar tillbaka.
Jag brukar ha svårt att när det är tufft 3 dagar på rad. Nu känner jag mig mer förberedd och vet att det faktiskt går över efter några dagar. Det är inte permanent skit. =)
Det har varit bättre än vanligt dom första 17 dagarna. Jag läste tidigt i starten av detta av försök i några dagböcker här om kopplingen men till exempel koffein/alkohol… egentligen vad som helst som för varje individ starkt kan kopplas till snus.
Jag slutade med kaffe samma dag som jag slutade snusa och dricker Thé istället. Det fungerar bra för mig då jag vanligtvis inte dricker thé och det har ingen koppling för mig till snus.
Jag har även likt många distraherat mig med träning.
Sprungit 7 dagar i rad. Inser att jag behöver ha någon vilodag här och där också snart. Jag är lite skraj att då dyker suget upp…
Går fortsatt bra. Testat en vilodag och det gick bra. Dagen efter blev det grillning och öl. Hade lite sug på dagen innan grillningen på kvällen. Inget superjobbigt men åt massa onödigt.
Får se när första riktigt jobbiga dagarna kommer (enligt dagböcker här runt dag 40).
Du är inne i en bra period nu runt 20 dagar. Samla styrka och kom ihåg det för det kommer bli gungit runt 40 dagar. Det viktiga vid den tiden är att veta och komma ihåg att det faktiskt går över och blir bra igen, Riktigt bra till och med.
Bra jobbat Fisk!
Precis som du skrev ovan märker man hur pusselbitarna börjar falla på plats av sig själv redan vid ett tidigt skede och tro mig det kommer att bli många fler. Det är först när man kan kika på det hela från distans man förstår hur djupt nere i kärret man suttit fast.
Tre veckor avklarade och jag vågar påstå att du har det värsta bakom dig redan. Det kommer att gunga fram och tillbaka ännu i några månaders tid men det är bara att beta av dagarna precis som tidigare även om du kan pricka in många skitdagar på rad ibland.
Grattis för övrigt, detta är ett av de smartare besluten man gör under sin livstid
Jag får förbereda mig på att det gungar till om ett par dagar. Gäller att rida ut stormen när skitdagarna kommer på rad. Jag är mer förberedd denna gång på att det faktiskt går över. Ska inte bli lurad av mig själv denna gång.
Ja så det är bra att du är förberedd på det. I mitt eget fall denna (och de 2 tidigare) gånger jag slutat snusa är dagarna 30-60 inget kul, men som sagt, det går över.
Vaknar oftast 1 gång per natt före väckarklockan och får kämpa för att somna om.
Jag har gått upp cirka 3-5 kg. Försöker minska på portionerna och springa.
Får se om det behöver justeras ytterligare? Jag inbillar mig att kroppen under omställningen från nikotin beter sig konstigt och några kilon borde försvinnar per automatik när den accepterat att det inte kommer mer nikotin?
Inte alls. Du har redan en månad bakom dig och jag kan lova dig att du redan har det värsta bakom dig med råge. Jag som många andra gjorde en liten dykning mellan 40-60 men det fanns också soliga dagar i den perioden!
När man plockar bort nikotinet lägger man ofta på sig några kilon, även jag gjorde så. Lösviktsgodis var något jag hade exceptionellt svårt med att avstå från. På samma sätt som det tar ett tag för hjärnan att acceptera att det inte tillförs mera nikotin så tar det lite tid för ämnesomsättningen att förstå att vi plockar bort en substans vi inte behöver.
Som så många andra kan jag rekommendera motion, du slår många flugor på en smäll. Det är lättare att glömma bort snuset och samtidigt blir man även lite förlåten fast man trycker i sig lite extra sött.
Kör på nu, du kommer att greja detta. Jag kan lova dig att detta är ett av de bästa besluten du tagit i ditt liv
Motionera är bra & sysselsätter tankar och kropp.
Se till att inte skada dig bara.
Vikt ökning inget att fixera sig vid.
Ta en sak i sänder. Som tidigare nämnts ändras
ämnes omsättningen. Läs runt finns fakta och
tröst. Jag slukade allt när jag var i min
slutar resa. Det hjälper
Vardagarna går bra. Har oftast en lite kämpigare period mellan 19:00-21:00 då man är sugen på mat/snus… I början tog jag något att äta men nu försöker jag avstå från det också (därav lite jobbigt).
Jag försöker hålla igen på ätandet och vågar påstå att jag iaf ligger still i vikt.