40 dagar!
43 dagar.
Fortfarande lite jobbigt runt 19:00-21:00 men skulle bedöma det till 2 av 10 på sug-skalan.
Inget ihållande sug sen jag slutade. Det känns väldigt annorlunda denna gång mot tidigare gånger jag slutat.
Undra om det är inställningen och acceptansen att jag inte ska/vill snusa mer som jag uppnått? Jag har antagligen inte varit helt bestämd tidigare försök.
Jag ska dock fortsätta hålla fokus och inte slappna av för mycket.
46 dagar. Små drygt. Något saknas men bara att härda ut. Det blir bättre.
Just den perioden du befinner dig i som är en av de jobbigare en bit längre på vägen.
Efter 50 dagar började de första småvågorna av eufori bölja in för mig, hoppas du kommer att få uppleva det likadant.
Snart är du på allvar över krönet, då följer medvind resan ut ![]()
50 dagar. Sömnen börjar bli bättre och vikten står still tack vare mycket löpning.
Nu vill jag komma tillbaka till min startvikt. Jag behöver justera i kosten för att vikten ska gå neråt istället för att ligga still.
Märker jag att det blir för jobbigt att justera i kosten väntar jag lite med det.
Är hyfsat nöjd med att vikten inte fortsätter öka iaf.
55 dagar utan snus och kaffe nu.
4 mil blev det sammanlagt i spåret förra veckan och många koppar te. Den kombination verkar fungera bra för mig och att jag redan från början denna gång verkligen kände mig klar med snuset. Väntar fortfarande på att det ska komma en jobbig period.
Snus är förädiskt. Tyvärr fungerar giftet långsamt så merparten av oss måste få i oss det i 15+ år innan vi inser att livet är bättre utan snus.
Jag har upptäckt en sak jag inte kännt sen lumpen… Jag blir trött på eftermiddagen om jag inte äter… Jag har inte förstått förut att man kanske måste äta lite mellis eller något för att inte bli toktrött. Som snusare tryckte man bara in mer snus och problemet var löst… Eller rättare sagt… jag blev aldrig trött på eftermiddagen för jag snusade ju…
Sjukt att man låtit snus styra alla funktioner i kroppen så man inte ens själva vet vad kroppen behöver.
Dags att börja ta lite mellanmål på eftermiddagen det vill säga.
Härligt, detta ser ut att gå vägen och snart är du hemma!
Det blev mycket löpning på mig med och det blev i tillägg en livsstil som kvarstår än i denna dag. April kommer att bli min alla tiders månad vad gäller löpmängd, vansinnigt kul och avkopplande. Numera brukar jag delta i lite löplopp i veteranserier och njuter av det.
Dina iakttagelser är helt rätt, det tog oss allt för lång tid att förstå att livet utan snus är att njuta till fullo!
60 dagar.
Härligt att du håller i löpningen mumintrollet!
60 dagar har jag sett framemot. Dag 59 var lite jobbig. Som vanligt på kvällen blir man sugen på något oklart/diffust. Det är inte alltid snus tycker jag utan mer att man vill ha något utan att veta vad egentligen. Skumt ![]()
Jag kommer att ha lite över 120 dagar i ryggsäcken innan semestern börjar. Hoppas på ännu mer distans till snuset då så man kan slappna av mer.
70 dagar!
Keep on swimming… (filmen nemo).
Kanske ska skriva något också… 70 dagar utan kaffe och snus. Jag har inte varit utan snus så här länge i något tidigare försök om jag minns rätt. Det har aldrig gått så lätt som det har gjort denna gången heller.
De största anledningarna till att jag nog har lyckats denna gång och att det inte varit så kämpigt är:
- Jag tog bort kaffe som för mig har stark koppling till snus. Ersatte med te.
- Jag var mer less på snus än vid tidigare försök.
- Detta forum. Dels att man kan läsa massor och få tips samt att man själv kan dela med sig. Kunskapen man fått gällande de olika tidsspannen man bör ha lite extra fokus i har hjälpt mig mycket. Till exempel att det kan ta lång tid och gå i vågor länge.
- Löpning / träning
Något som är intressant med att sluta snusa tycker jag är att man kan få så olika problem/känningar vid olika sluta snusa försök.
Denna gång har det går det mesta bra.
Många snusare tror jag målar upp många hinder och bygger upp en oro kring att ens hobby etc inte kommer vara lika kul när man slutar snusa och gör det till ett hinder. För mig var det att inte kunna njuta av stå vid grillen på sommaren och njuta av öl och känna ro. Det fungerar redan för min del och det blir bättre och bättre. Jag trodde det skulle ta längre tid än så.
Ju fler snusfria dagar man samlar på sig gör allt ännu bättre.
Ska aldrig snusa igen. Cirka 18 år tog det för mig att vakna upp ur dimman.
För övrigt… tror jag läst allas dagarböcker minst 1 gång =)
Grattis Fisk till 70 dgr
Jag gillar Din inställning
till slutandet ![]()
Det är en livs-stils-förbättring helt klart
att sluta snusa/
Vante Ante
Läskigt när hemsidan strular… “blir jag ensam nu”… ![]()
Nej då.Du är aldrig ensam Fisk.
Blev du lugnare eller oroligare av svaret ? ![]()
Lite strul vart det allt
men hittade hit igen till slut ![]()
Krångel i snus träsket/
Vante Ante
76 dagar. Vante ante ![]()
Det vore trist om forumet gick ner. Finns inget liknande forum som berör ämnet. Den kunskapsbank som finns här har jag inte hittat på andra ställen heller.
Dag 77.
Helt sjukt vilket gift nikotin är.
Det är som att kroppen föds på nytt efter att man slutar och behöver lära sig grundläggande saker igen.
Jag tänker på kost och sömn.
Sköter man detta så undviker man många “sugen på XXXX”.
Skål!
Status:
Väger lika mycket som för 87 dagar sedan nu. Är nyttigt 5 av 7 dagar i veckan och joggar cirka 4 mil i veckan. Vikten tickar neråt.
Kan grilla och dricka öl på helgerna utan problem. Mitt mål ![]()
Jag är med på aldrig 1 eller släppa garden.
Glad sommar på er!
91 dagar. Nu måste jag slagit mitt tidigare rekord…
Går bra men stress på jobbet nu inför att allt ska hinnas med innan sommaren ger lite sug.
Dag 93.
Grått är vad det är…
Jag måste säga att jag har haft otroligt lätta dagar på det stora hela under detta försök att sluta snusa. Inte alls som förut.
Nu känns det lite grått dock och jag känner att hjärnan ifrågasätter beslutet lite…
Ska hålla i och hoppas nedförsbacken kommer som jag läst om.
Dag 100.
Woop woop! Fortfarande helt nikotin och snusfri och inga substitut används såsom tuggummi.
Snusmonstret hälsar på ibland men det är fullt hanterbart. Jag misstänker att det alltid kommer vara så fast gå längre tid mellan gångerna och minska i styrka.
Några saker som hänt sista dagarna är att jag drömt om snus… ej på ett bra sätt egentligen utan tänkte mer “vafan, har jag snusat” när jag vaknat. Sen förstod jag att det var en dröm. Phew.
Har även reflexmässigt stoppat in en godis som en snus… lyfte upp läppen etc… och strax därefter skratta jag åt mig själv =)
Det vill säga… Det tar tid att få bort diverse reflexmässiga tankar/rörelser man hållt på med i cirka 18 år.
Ta aldrig 1 är viktigt.